کد خبر: ۳۱۱۷۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۴ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - 2020 May 31
«اسپیس اکس» دقایقی قبل برای نخستین بار کپسول کرو دراگون را با دو سرنشین به سمت ایستگاه فضایی پرتاب کرد تا آمریکا پس از ۹ سال بار دیگر شاهد ارسال فضانوردان به سوی ایستگاه بین المللی باشد.
به گزارش آی تابناک : «اسپیس ایکس» دقایقی قبل برای نخستین بار کپسول کرو دراگون را با دو سرنشین به سمت ایستگاه فضایی پرتاب کرد تا آمریکا پس از ۹ سال بار دیگر شاهد ارسال فضانوردان به سوی ایستگاه بین المللی باشد.

پرتاب موفقیت آمیز کپسول «کرو دراگون» برای ناسا و اسپیس اکس اهمیت بسیار زیادی دارد چرا که فضانوردان آمریکایی پس از بازنشستگی شاتل به سایوزهای روسی متکی شده بودند. علاوه بر این کمپانی تحت نظر ماسک به نخستین شرکت خصوصی دنیا تبدیل شد که پرتاب سرنشین دار صورت داده و قبلا تنها دولت های آمریکا، روسیه و چین به این دستاورد نائل شده بودند.

این شرکت قرار بود بامداد پنجشنبه نخستین پرتاب سرنشین دار را خود را انجام دهد اما شرایط جوی باعث شد دقایقی مانده به پرتاب، ماموریت لغو شد. ناسا با بررسی شرایط جوی ساعت ۱۱:۵۳ دقیقه امشب را به عنوان دومین پنجره پرتاب انتخاب کرد. فضانوردانی که طی این ماموریت روانه ایستگاه فضایی بین المللی شدند «باب بنکن» و «داگلاس هارلی» هستند که سابقه سفر فضایی و پیاده روی در ایستگاه بین المللی را دارند. جالب اینجاست همسران هر دوی آنها نیز سابقه سفر فضایی را در کارنامه دارند.

«جیم برندستاین»، رییس ناسا ساعاتی قبل از پرتاب از احتمال ۵۰ درصدی لغو پروژه خبر داده بود با این حال وی تاکید کرد که همه چیز طبق برنامه پیش خواهد رفت. حدود ۲ ساعت پیش از لحظه موعود، بارش باران در ایستگاه و میزان بار الکتریکی سطحی ابرها احتمال لغو پروژه را به حداکثر رساند اما پس از آن شرایط جوی به حالت مطلوب برگشت.

این ماموریت نود و سومین پرتاب راکت های خانواده فالکون است اما برای نخستین بار در این موشک ها از بوستر B1058 استفاده شده است. هرچند کپسول مذکور قابلیت فرود نرم را دارد اما حین بازگشت به زمین همچون ماموریت آپولو با کمک چتر نجات در اقیانوس فرود خواهد آمد. فضانوردان قرار است پرچمی را که ۹ سال قبل سرنشینان شاتل در ایستگاه فضایی به امانت گذاشته بودند، با خود به زمین برگرداند.

پرتاب موفق راکت های چند بار مصرف و ارسال محموله به فضا اگرچه موفقیت هایی ارزشمند برای «اسپیس اکس» به شمار می روند اما همگی پله هایی برای رسیدن به هدف نهایی یعنی انجام پرتاب های سرنشین دار و فتح ماه و مریخ هستند. کپسول کرو دراگون نخستین بار ۱۱ اسفند ماه سال گذشته از «مرکز فضایی کندی» با موفقیت به فضا پرتاب شد اما در آن ماموریت به جای سرنشین واقعی یک ماکت مسافر آن بود.



منبع : دیجیاتو

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار