کد خبر: ۳۱۱۵۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۵ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۹ - 2020 May 28
چندی پیش، «ازراک» از یک قابلیت جذاب در مادربردهای سری 300 و 400 خود پرده برداشت. ویژگی Base Frequency Boost (BFB) که در چند مادربرد منتخب ASRock منجر به افزایش عملکرد CPUهای اینتل، در سری مدل‌های ضریب بسته می‌شود.
به گزارش آی تابناک : چندی پیش، «ازراک» از یک قابلیت جذاب در مادربردهای سری 300 و 400 خود پرده برداشت. ویژگی Base Frequency Boost (BFB) که در چند مادربرد منتخب ASRock منجر به افزایش عملکرد CPUهای اینتل، در سری مدل‌های ضریب بسته می‌شود. اینک ASUS نیز یک ویژگی مشابه را به منظور بالا بردن قدرت پردازنده‌های Intel، با نام APE به مادربردهای خود تزریق کرده است که از همین حالا، به وسیله یک آپدیت سطح BIOS در دسترس است!

مسئله افزایش قدرت و عملکرد پردازنده‌های نسل دهم اینتل در سری مدل‌هایی که فاقد قابلیت اورکلاک (non-K) هستند، این روزها به بحث داغ دنیای سخت افزار مبدل شده است. کمپانی «ازراک» که به افزودن ویژگی‌های سخت افزاری جذاب و البته عجیب شهره است، چندی پیش Base Frequency Boost (BFB) را به برخی از مادربردهای سری 300 و 400 خود اضافه کرد. اینک ایسوس نیز دست به کار شده و یک ویژگی مشابه، موسوم به ASUS Performance Enhancement را به 11 مادربرد مبتنی بر چیپست های سری 400 خود افزوده است.

ASUS-APE-1.jpg

مادربردهایی که نام آنها در لیست دریافت کنندگان قابلیت APE است، از چیپست های تازه وارد Intel H470 و B460 بهره می‌برند. بدیهی است که این قابلیت تنها برای پردازنده‌های ضریب بسته بوده و در نتیجه در مادربردهای غیر Z دیده خواهد شد. همانند ازراک، ایسوس نیز تزریق ویژگی APE به مادربردهای منتخب را به آپدیت بایوس جدید واگذار کرده است. با آپدیت بایوس مادربردهای یاد شده، قابلیتی موسوم به APE در بخش تنظیمات BIOS فعال می‌شود.

پس از به‌روزرسانی، در بخش تنظیمات پیشرفته (Advanced Mode) بایوس، یک تب با نام ASUS Performance Enhancement دیده می‌شود که دارای دو حالت فعال/غیر فعال است. قابلیت افزاینده قدرت APE کمپانی ایسوس، از یک الگوریتم مشابه با ویژگی BFB در مادربردهای ایسوس استفاده می‌کند. این قابلیت نادیده گرفتن PL1 (Power Level 1) در پردازنده‌های ضریب بسته است که اکثر آنها دارای توان حرارتی 65 واتی هستند.

ASUS-APE-2.jpg

سپس این امکان برای پردازنده به وجود می‌آید که فرکانس‌های Turbo Boost خود را حفظ کرده و در این فرکانس، برای مدت بیشتری مشغول به کار باشد. پایداری پردازنده در فرکانس‌های بالاتر و جلوگیری از اعمال الگوریتم کنترلر توان حرارتی و کاهنده فرکانس، ساده‌ترین توضیح برای ویژگی‌های BFB و APE است. PL1 به میزان توانی اشاره دارد که پردازنده در حالت پایدار، و برای بازه زمانی طولانی مدت مصرف می‌کند.

PL2 سطح مشابه، در وضعیت توربو و یا فرکانس افزایشی است. مادامی که پردازنده با نیاز سیستم به پردازش سنگین‌تر روبرو می‌شود، به صورت خودکار به فرکانس بوست سوئیچ کرده و درست در همین جا است که ضریب زمانی Tau با توان مصرفی بالاتر، این امکان را برای پردازنده فراهم می‌کند که در یک بازه زمانی مشخص، قدرت خود را افزایش دهد. این افزایش قدرت به معنی بالا بردن فرکانس هسته/هسته‌ها است. حال ویژگی‌هایی نظیر APE و BFB، با تغییرات نرم افزاری و میان افزاری، پردازنده را در مدت زمان بسیار بالاتری در حالت توربو باقی نگاه می‌دارند. در نتیجه شاهد بالا رفتن پرفورمنس و عملکرد هستیم.




منبع : شهر سخت افزار

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار