کد خبر: ۳۱۰۵۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۱ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۹ - 2020 May 21
گرافیک Xe DG1 در بنچمارک OpenCL حضور پیدا کرده و تست‌های مختلفی از آن را شاهد هستیم. این تست‌ها نگاه اولیه‌ای از چیزی که انتظار داریم از معماری Xe LP مشاهده کنیم به ما ارائه می‌دهند.
به گزارش آی تابناک : گرافیک Xe DG1 در بنچمارک OpenCL حضور پیدا کرده و تست‌های مختلفی از آن را شاهد هستیم. این تست‌ها نگاه اولیه‌ای از چیزی که انتظار داریم از معماری Xe LP مشاهده کنیم به ما ارائه می‌دهند. معماری که در آینده نزدیک درقالب پردازنده‌های Tiger Lake موبایل به بازار عرضه خواهد شد.

گرافیک Xe DG1 در بنچمارک OpenCL

گرافیک Intel Xe DG1 که بر پایه معماری Xe LP یا Low Power توسعه یافته برای پلتفرم‌های موبایل مانند نوت بوک‌ها و لپ تاپ‌ها بهینه شده. اولین موج از گرافیک‌های Xe DG1 در کنار پردازنده‌های نسل یازده Tiger Lake قرار می‌گیرد که برای اواسط 2020 برنامه ریزی شده‌اند. با توجه به این که اواسط 2020 در حوالی پایان ماه ژوئن و شروع ماه جولای می‌باشد، ما به تاریخ عرضه TGL بسیار نزدیک هستیم (البته اگر زمان بندی اینتل دچار تاخیر و مشکل نشود).

معماری گرافیکی Xe

به تازگی گرافیک Intel Xe DG1 نیز با مشخصات کلیدی مانند 96 واحد اجرایی (پیکربندی استاندارد برای گرافیک مجزا Xe LP)، بالغ بر 768 هسته با فرکانس 1500 مگاهرتز و حداکثر توان خروجی 2.3 ترافلاپ در حالت تک رقم اعشار مشاهده شده بود. همچنین 3 گیگابایت حافظه در کنار رابط 96 بیت یا 192 بیت نیز برای آن در نظر گرفته شده. البته احتمالا با توجه به دسته پایین و فرک فاکتور بسیار کوچک آن ما گذرگاه 96 بیتی را شاهد خواهیم بود. جزئیات دیگر مانند واحدهای بافت و ROPها هنوز مشخص نیستند اما به مرور اطلاعات بیشتری دریافت خواهیم کرد.

از نظر کارایی Videocardz موفق شده به نتایج تست Geekbench و CompuBench OpenCL گرافیک Intel Xe DG1 دست پیدا کند. این گرافیک در مقابل گزینه‌های پایین رده انویدیا و AMD شامل GeForce GTX 1650 و AMD Radeon RX 5500 XT دست پیدا کند. مشخصا عملکرد راه حل اینتل توسط هر دو این کارت‌ها به سخره گرفته می‌شود اما نکات مهمی در این میان وجود دارند.

گرافیک Xe DG1 در بنچمارک OpenCL

Xe DG1 تلاشی برای پلتفرم موبایل

گرافیک Intel Xe DG1 برای رقابت با کارت گرافیک‌های مجزا تولید نشده بلکه مناسب بازار موبایل بوده و یک کارت گرافیک مختص توسعه دهندگان ارائه شده است. مدل DG1 SDV بر پایه Intel Xe طراحی شده تا توسعه دهندگان نرم افزاری بهینه سازی‌های لازم را برای مدل‌های آینده Xe به انجام رسانند.

ARNL این موضوع را با اشاره به این که Xe DG1 مربوط به سری Low Power بوده و نه یک گرافیک بالا رده، تایید نموده است. این گرافیک در لپ تاپ‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که از یک گرافیک مجزا تعبیه شده روی مادربرد بهره می‌برند در حالی که نمونه PCIe گرافیک مذکور تنها به کیت SDV محدود خواهد بود و نه یک محصول نهایی.

گرافیک Xe DG1

رقیب اصلی برای Intel Xe DG1 در اصل سری Nvidia MX و همچنین گرافیک مجتمع 7 نانومتری AMD Vega در مدل‌های Ryzen 4000 Renoir به علاوه پردازنده‌های نسل دهم خود اینتل هستند. در حالی که این مدل نمی‌تواند با کارت گرافیک‌های مجزا انویدیا و AMD رقابت کند اما Xe LP دو سری MX و Vega را با ارائه عملکرد بیشتر به همراه بهره وری بالاتر هدف گرفته است. ما تا همینجا هم کارایی تا 40 درصد بهتر از گرافیک‌های مجتمع 7 نانومتری Vega را از این نمونه مشاهده کرده‌ایم.

اینتل همچنین اولین درایورهای بهینه شده برای گرافیک Xe را منتشر نموده که نشان از اهمیت بالای این محصول برای تیم آبی دارد. در طی ماه‌های آتی ما شاهد لپ تاپ‌های Tiger Lake با گرافیک‌های کلاس Xe DG1 خواهیم بود.




منبع : سخت افزار

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار