کد خبر: ۳۱۰۰۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۳ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 2020 May 19
شرکت "اسپیس ایکس"(SpaceX) پرتاب هشتمین سری از ماهواره‌های اینترنتی "استارلینک"(Starlink) را به تاریخی بعد از ماموریت "دمو-۲"(Demo-۲) موکول کرد.
به گزارش آی تابناک : شرکت "اسپیس ایکس" در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: پرتاب ماهواره‌های "استارلینک" به علت شرایط نامساعد جوی به تعویق افتاده است.

در ابتدا قرار بود شرکت "اسپیس ایکس" ۶۰ سری جدید ماهواره‌های استارلینک خود را روز یکشنبه ۱۷ مه به فضا پرتاب کند. ولی این پرتاب به دلیل ماموریت پرتاب فضاپیمای "ایکس-۳۷بی"( X-۳۷B) متعلق به سازمان نیروی فضایی آمریکا به دیروز دوشنبه موکول شد. پرتاب دیروز هم به دلیل شرایط نامساعد جوی به تعویق افتاد و اسپیس ایکس اعلام کرد که این پرتاب امروز سه‌شنبه ۱۹ ماه مه انجام خواهد شد.

در نهایت وزش‌ بادهای سطحی با سرعت حداقل ۶۳ کیلومتر بر ساعت پرتاب امروز را برای بار چندم به تعویق انداخت و در نهایت اسپیس ایکس اعلام کرد که ماهواره‌های اینترنتی استارلینک در بعد از تاریخ ۲۷ مه که زمان پرتاب کپسول سرنشین‌دار "دارگون"(Dragon) است، به مدار زمین ارسال خواهند شد.

قرار است در تاریخ ۲۷ مه ماموریتی تاریخی برای ناسا و اسپیس‌ایکس انجام شود و اولین ماموریت سرنشین‌دار ناسا از خاک آمریکا پس از سال ۲۰۱۱ میلادی انجام شود.

در این ماموریت دو تن از فضانوردان ناسا یعنی "داگلاس جی. هارلی"(Douglas G. Hurley) و "روبرت ال. بهنکن"(Robert L. Behnken) به فضا اعزام خواهند شد.

در ماموریت جدید پرتاب استارلینک، اسپیس ایکس رویکردی جدید را تجربه خواهد کرد.

 روی هر یک از ماهواره‌های اینترنتی "استارلینک" یک سایه‌بان یا آفتاب‌گیر موسوم "VisorSat"  نصب خواهد شد و ماهواره‌ها را وادار به مانورهای کنترل شده می‌کند تا برای جامعه نجوم، مزاحمت کمتری ایجاد کنند تا این افراد بتوانند رصدهای مفصل خود را از آسمان شب انجام دهند.

یک مطالعه جدید که در مجله Astronomy and Astrophysics منتشر شده، حاکی از آن است که ارسال هزاران ماهواره جدید به مدار زمین می‌تواند تأثیر مهمی بر مشاهدات تلسکوپ‌های زمینی و رصد آسمان داشته باشد.

شرکت اسپیس‌ایکس در پرتاب قبلی پروژه استارلینک، به شکل آزمایشی یک قسمت از یک ماهواره را با یک پوشش که به عنوان سایه‌بان عمل می‌کند، ارسال کرد. طبق گفته این شرکت، این کار موفق شد درخشندگی و بازتاب نور توسط ماهواره را حدود ۵۵ درصد کاهش دهد. اگرچه تاریک کردن بدنه ماهواره‌ها، این احتمال را به وجود می‌آورد که بیش از حد گرم شوند و سیستم آنها از کار بیفتد.

پرتاب پیش‌رو اسپیس ایکس برای استارلینک، هشتمین ماموریت پرتاب این ماهواره‌ خواهد بود.

ایلان ماسک پیش از این گفته بود که تمامی ماهواره‌های استارلینک در نهمین ماموریت پرتاب این ماهواره به این آفتاب‌گیرها مجهز خواهند بود.




منبع : ایسنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار