کد خبر: ۳۱۰۰۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۷ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 2020 May 19
در یک خبر خوب و مسرت بخش، یکی از واکسن‌های پیشنهادی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری ویروسی کرونا جدید (کوید 19) مرحله اول کار آزمایی بالینی خود را با موفقیت پشت سر گذاشت. حالا که ایمنی واکسن کمپانی Moderna بر روی انسان به اثبات رسیده، اثربخشی آن در مقایسه با دارونما مورد بررسی قرار می‌گیرد و یک گام دیگر به واکسن نهایی نزدیک می‌شود. جزئیات هیجان انگیز بیشتر را در ادامه همین نوشتار بخوانید.
به گزارش آی تابناک :  در یک خبر خوب و مسرت بخش، یکی از واکسن‌های پیشنهادی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری ویروسی کرونا جدید (کوید 19) مرحله اول کار آزمایی بالینی خود را با موفقیت پشت سر گذاشت. حالا که ایمنی واکسن کمپانی Moderna بر روی انسان به اثبات رسیده، اثربخشی آن در مقایسه با دارونما مورد بررسی قرار می‌گیرد و یک گام دیگر به واکسن نهایی نزدیک می‌شود. جزئیات هیجان انگیز بیشتر را در ادامه همین نوشتار بخوانید.

کار آزمایی بالینی داروهای جدید از پنج فاز یا مرحله تشکیل شده است که پشت سر گذاشتن موفقیت آمیز هر یک از آنها می‌تواند به معنای نزدیک‌تر شدن به داروی نهایی باشد. دانشمندان در کمپانی Moderna یک واکسن طراحی کرده‌اند که بدون بیمار کردن انسان، ایمنی فعالِ اکتسابی لازم برای مصونیت در برابر ویروس کرونا جدید را ایجاد می‌کند.

به طور طبیعی هنگامی که بدن ما با یک عامل بیماری زا جدید روبرو می‌شود، پاتن (آنتی بادی) های اختصاصی برای همان عامل بیماری زا را تولید می‌کند که به سیستم ایمنی کمک می‌کند تا آن را تشخیص بدهد و نابود کند. همچنین پادتن‌های به وجود آمده باعث شکل گیری نوعی حافظه در سیستم ایمنی می‌شود و مواجه مجدد با همان عامل بیماری زا، واکنش سریع سیستم ایمنی را در پی خواهد داشت.

پژوهشگرها نمی‌توانند از خود ویروس کرونا برای ایجاد پاسخ ایمنی در بدن انسان استفاده کنند زیرا موجب بیماری می‌شود و خطر مرگ یا عوارض برگشت ناپذیر را در پی دارد. برای همین آنها تلاش می‌کنند تکه‌های بی خطری از ویروس کرونا را جداسازی کنند که به تنهایی قادر به بیمار کردن ما نیست اما هنوز پاسخ ایمنی لازم را به وجود می‌آورد.

SDD-1137.jpg

به همین منظور پژوهشگران Moderna سراغ mRNA ویروس کرونا جدید رفته‌اند و یک قطعه از ماده ژنتیکی آن را به نام mRNA-1273 جداسازی کرده‌اند. mRNA-1273 کُدهای ژنتیکی لازم برای تولید پروتئین موسوم به Spike ویروس را در خود دارد که امکان متصل شدن ویروس کرونا به سلول‌های بدن را می‌دهد. خبر خوب اینکه واکسن طراحی شده توسط Moderna پاسخ ایمنی مطلوب بدن انسان را به دنبال داشته و مانع از اتصال ویروس کرونا جدید به سلول‌های بدن می شود.

در فاز اول کارآزمایی بالینی واکسن کرونا کمپانی Moderna، سه دوز مختلف متشکل از 25، 100 و 250 میکروگرم از mRNA-1273 طی چند مرحله به بدن 45 داوطلب تزریق شد تا بلکه پاسخ ایمنی لازم برای مصون ماندن از ویروس کرونا جدید را به وجود آورد. خوشبختانه این واکسن بی خطر باعث به وجود آمدن سطح پادتن مشابه افراد بهبود یافته از کرونا شد و تنها عارضه جانبی گزارش شده، قرمزی جزئی و درد در محل تزریق است که آن هم در داوطلبان دریافت کننده دوز 250 میکروگرم مشاهده شد. در گام بعدی پژوهشگرها دوزهای 25 و 100 میکروگرم را آزمایش می‌کنند و دوز 250 میلی گرم غیرضروری تشخیص داده است.

البته پژوهشگرها تنها وجود پادتن علیه ویروس کرونا را در بدن 8 داوطلب بررسی کرده اند که در همه آنها سطح مطلوبی از آن یافت شده است. با اعلام نتایج مثبت فاز اول کارآزمایی بالینی واکسن کرونا Moderna، فاز دوم به زودی و فاز سوم از حدود یک ماه و نیم دیگر آغاز می شود.

کلیه مراحل کار آزمایی بالینی واکسن کرونا Moderna توسط مؤسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی ایالات متحده انجام می‌شود. هرچند این موفقیت نوید بخش است، اما هنوز فاصله زیادی با ساخت واکسن نهایی باقی است، از همین رو باید تاجای ممکن کوشید تا زمان ساخت و عرضه واکسن کرونا، به این ویروس مبتلا نشد.

mm6919e6_ChoirPracticeCOVID19_IMAGE_12May20_1200x675-medium.jpg

شاید بد نباشد که بدانید نتایج یک پژوهش نشان داده یک فرد آلوده، به تنهایی 87 درصد اعضای یک گروه سرود 61 نفره را در خلال تنها یک جلسه تمرین 2.5 ساعته به این بیماری مرگبار آلوده کرده است. این پژوهش ضرورت حفظ فاصله فیزیکی در اجتماع را نشان می دهد.




منبع : شهر سخت افزار

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار