کد خبر: ۳۰۹۹۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۹ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 2020 May 19
شرکت TSMC که پیشرو در تولید چیپست است، تصمیم گرفته به علت تحریم‌های ایالات متحده آمریکا سفارشات جدید شرکت هواوی را قبول نکند.
به گزارش آی تابناک : شرکت TSMC که پیشرو در تولید چیپست است، تصمیم گرفته به علت تحریم های آمریکا سفارشات جدید شرکت هواوی را قبول نکند. «گو پینگ»، رئیس دوره‌ای هیئت مدیره هواوی در اجلاس سالانه به این موضوع اشاره کرده که رفتارهای دولت ترامپ روی تجارت آن‌ها تاثیر می‌گذارد و آن‌ها به دنبال راه‌حلی برای این مشکل خواهند بود.

گو اعلام کرده:

«دولت ایالات متحده آمریکا هنوز اصرار دارد که به هواوی حمله کند اما این اقدامات چه چیزی برای دنیا در پی دارد؟»

هواوی در بیانیه‌ای اعلام کرده:

«دولت آمریکا بی‌رحمانه به ما ضربه می‌زند و تصمیم گرفته نگرانی‌های بالای شرکت‌ها و صنایع را نادیده بگیرد. این تصمیم خودسرانه و مضر است و تهدیدی برای تضعیف کل صنعت در جهان محسوب می‌شود. این قانون جدید روی توسعه، نگهداری و عملیات‌های مداوم شبکه‌هایی با ارزش چندین میلیارد دلار که در بیش از ۱۷۰ کشور جهان عرضه کرده‌ایم، تاثیر می‌گذارد. انتظار داریم که تجارت ما به ناچار تحت تاثیر قرار بگیرد. ما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا به راه‌حل دست پیدا کنیم.»

به گفته منابع مختلف، TSMC با وجود عدم دریافت سفارشات جدید، همچنان به تولید چیپست‌های کنونی هواوی ادامه می‌دهد، چرا که این شرکت چینی پیش از قانون جدید ساخت آن‌ها را به TSMC سفارش داده. انتظار می‌رود تا فصل سوم ۲۰۲۰ شرکت TSMC همچنان مشغول تولید پردازنده‌های هواوی باشد و پس از این تاریخ، هواوی نمی‌تواند توسط آن چیپست‌های موردنیاز خود را تامین کند.

یکی از منابع نزدیک به TSMC اعلام کرده:

«گرفتن چنین تصمیمی از سوی TSMC سخت است چرا که هواوی دومین مشتری بزرگ آن محسوب می‌شود، ولی این سازنده چیپست مجبور به پیروی از قوانین ایالات متحده آمریکا است.»

چند روز پیش دولت ایالات متحده آمریکا اعلام کرد تمام تولیدکنندگان چیپست که از تجهیزات، پتنت‌ها و نرم افزارهای آمریکایی استفاده می‌کنند برای فروش چیپست به هواوی باید از این کشور مجوز دریافت کنند. هواوی از سال پیش توسط دولت ترامپ تحریم شده و البته این تحریم‌ها برای یکسال دیگر تمدید شده‌اند. در همین راستا شرکت‌هایی که قصد همکاری با هواوی را داشته باشند باید مجوز دریافت کنند.

عدم تامین چیپست‌ها یک ضربه بزرگ به پیکره هواوی، بزرگترین تولیدکننده تجهیزات مخابراتی و دومین سازنده بزرگ گوشی‌های هوشمند می‌زند. نیمی از پردازنده‌های مورد استفاده در گوشی‌های این شرکت توسط شرکت TSMC تولید می‌شوند که شامل محصولات پرچمدار نیز می‌شود. علاوه بر گوشی‌های هوشمند، TSMC وظیفه تولید تراشه‌های هوش مصنوعی و شبکه هواوی را نیز برعهده دارد.

دولت پکن در پاسخ به تحریم‌های ایالات متحده آمریکا بدنبال اقدامات تلافی‌جویانه است و این احتمال وجود دارد که برخی شرکت‌های آمریکایی مانند اپل و کوالکام نتوانند در آینده به فعالیت خود در چین ادامه دهند. توقف فروش چیپست تاثیر منفی روی درآمدهای TSMC خواهد داشت چرا که ۱۵ تا ۲۰ درصد درآمد سالانه این شرکت را سفارشات هواوی تشکیل می‌دهد.

TSMC در گذشته اعلام کرد که بدنبال ساخت یک کارخانه ۱۲ میلیارد دلاری در ایالت «آریزونا» است، اقدامی که به اعتقاد وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا، «مایک پومپئو» باعث تقویت امنیت ملی آمریکا در زمانی که چین خواهان حکمرانی بر فناوری‌های پیشرفته و کنترل صنایع اساسی است، می‌شود.

هواوی برای ادامه تولید گوشی‌های خود باید بدنبال جایگزین باشد و احتمالا وظیفه ساخت چیپست‌های خود را به شرکت SMIC محول می‌کند، شرکتی که به تازگی دولت چین تصمیم به سرمایه‌گذاری ۲.۲ میلیارد دلاری در آن گرفته است. ۲۰ درصد درآمد سالانه SMIC را سفارشات هواوی تامین می‌کند.

SMIC

SMIC در مقایسه با شرکت TSMC‌ شرکت بسیار کوچکی محسوب می‌شود، بنابراین احتمالا مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا بتواند نیازهای هواوی را برطرف کند. از هفته گذشته این شرکت تولید چیپست‌های میان‌رده کرین 710A را با لیتوگرافی ۱۴ نانومتری شروع کرد، اما انتظار می‌رود TSMC امسال چیپست‌های 5 نانومتری را وارد خط تولید کنید. در حالی کرین 710A با لیتوگرافی ۱۴ نانومتری تولید می‌شود که نسخه اصلی آن، کرین ۷۱۰ در سال ۲۰۱۸ با لیتوگرافی ۱۲ نانومتری TSMC تولید شده بود.

هواوی در پایان بیانیه‌ خود اعلام کرده:

«تصمیم دولت ایالات متحده آمریکا تنها هواوی را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد و به شمار بالایی از صنایع در سطح جهان ضربه می‌زند. در بلندمدت این تصمیم به اعتمادی که میان فعالان صنعت نیمه هادی در جهان وجود دارد، آسیب وارد می‌کند، صنعتی که بسیاری از صنایع به آن وابسته هستند. این تصمیم افزایش تنش‌ها و نابودی این صنایع را در پی دارد. ایالات متحده آمریکا از نقاط قوت خود در حوزه فناوری برای سرکوب شرکت‌ها خارج از این کشور استفاده می‌کند. این کار تنها موجب تضعیف اعتماد شرکت‌های بین‌المللی به فناوری آمریکا و زنجیره‌های تامین می‌شود. در نهایت این کار به منافع آمریکا نیز آسیب می‌رساند.»

«ریچارد یو»، مدیرعامل بخش محصولات مصرفی هواوی نیز امروز نسبت به تصمیم دولت آمریکا از خود واکنش نشان داد و گفت دلایل امنیت سایبری تنها یک بهانه است و دلیل اصلی، تهدید حکمرانی آمریکا در حوزه فناوری است.





منبع : دیجیاتو
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار