کد خبر: ۳۰۹۷۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۵ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 2020 May 18
آمریکا هر روز فشارهای خود بر روی هوآوی را بیشتر می‌کند، اما ظاهراً این مسأله قرار نیست از سمت چین بی پاسخ بماند. چین حالا در فکر مجازات اپل و کوالکام به همراه دیگر شرکت‌های آمریکایی فعال در چین است.
به گزارش آی تابناک : آمریکا هر روز فشارهای خود بر روی هوآوی را بیشتر می‌کند، اما ظاهراً این مسأله قرار نیست از سمت چین بی پاسخ بماند. چین حالا در فکر مجازات اپل و کوالکام به همراه دیگر شرکت‌های آمریکایی فعال در چین است.

به هم خوردن روابط هوآوی و TSMC با دخالت آمریکا

درست یک سال پس از آنکه آمریکا هوآوی را از تجارت با شرکت‌های آمریکایی محروم کرد، دولت این کشور در قانونی جدید توانایی دریافت قوی‌ترین چیپ‌ها را از هوآوی بدون اجازه آمریکا گرفت. براساس قانون جدید، کارخانه‌های تولیدکننده سراسر جهان، در راس آنها TSMC برای فروش تراشه‌های خود به هوآوی و شرکت‌های وابسته به آن نیاز به دریافت مجوز از آمریکا دارند.

قرار گرفتن سرنوشت هوآوی در دستان دونالد ترامپ، می‌تواند آینده بدی را برای این شرکت رقم بزند. تنها راهی که هوآوی می‌تواند این چیپ‌های بالارده را در دستگاه‌های قدرتمند خود استفاده کند، با موافقت ترامپ است. البته آمریکا اجازه داده است که چیپ‌هایی که حالا در حال تولید است، حداکثر تا 120 روز آینده در اختیار هوآوی قرار بگیرد.

اما اگر فکر می‌کنید که چین بی‌تفاوت از کنار این موضوع خواهد گذشت، سخت در اشتباهید. براساس خبرهای جدید، چین در حال انجام یک سری اقدام متقابل از جمله ایجاد لیستی از شرکت‌های غیرقابل اعتماد است که اپل نیز بخشی از آن خواهد بود. دیگر شرکت‌های آمریکایی که منبع این خبر به آنها اشاره کرده است، کوالکام، سیسکو و بویینگ هستند.

He Weiwen، یکی از اعضای سابق شورای اجرایی انجمن مطالعات سازمان تجارت جهانی چین به Global Times گفته است که چین باید این اقدامات متقابل را تا آن حدی انجام دهد که آمریکا جرأت انجام این کار را نداشته باشد. او گفته است که چین باید تحقیقات کاملی در خصوص شرکت‌های آمریکایی مذکور انجام دهد و "به آنها اجازه دهد تا مزه درد را بچشند”.

بیشتر بخوانید: افزایش مالیات اپل اگر کارخانه‌ها به آمریکا منتقل نشوند!

مجازات اپل و کوالکام تا چه اندازه سنگین خواهد بود؟

کاخ سفید

هر گونه تحریمی علیه شرکت‌های آمریکایی توسط چین، می‌تواند ضربه مالی سختی به آنها وارد کند. در سه ماهه دوم سال، اپل 14.8 درصد از درآمد خود را از چین به دست آورده است. بسیاری از تولیدکنندگان چینی گوشی نیز از چیپست‌های اسنپدراگون کوالکام و چیپ‌های مودم آن در محصولاتشان استفاده می‌کنند.

این یعنی هر چند که برخی از شرکت‌های چینی مشغول کار برروی چیپ‌های خود هستند، اما ممکن است تحریم کوالکام به آنها هم ضربه وارد کند. با این حال، وال استریت ژورنال گفته است که عدم استفاده از تراشه‌های آمریکایی در چین می‌‌تواند 36 میلیارد دلار در درآمد آنها تأثیر گذار باشد.

یک منبع نزدیک به دولت چین گفته است که آنها قصد دارند ابتدا شرکت‌های کوچک آمریکایی وابسته به چین را مجازات کنند. این می‌تواند اولین قدم برای هشدار به آمریکا باشد، پیش از آنکه به سراغ شرکت‎های بزرگتر مانند اپل بروند.

روز گذشته آمریکا اعلام کرد که TSMC قصد دارد، کارخانه جدیدی در این کشور احداث کند. ترامپ حالا نه تنها هوآوی را از دریافت چیپ از TSMC محروم می‌کند، بلکه دومین مشتری بزرگ این شرکت تایوانی را نیز از آنها میگیرد. سال گذشته هوآوی 5.2 میلیارد دلار برای این شرکت کسب درآمد کرده که 80 درصد بالاتر از رقم سال 2018 بود. اما حالا TSMC با احداث کارخانه جدید در آریزونا قصد دارد تا سال 2023 چیپ‌های 5 نانومتری در آن تولید کند.






منبع : سخت افزار
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار