کد خبر: ۳۰۸۹۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۱ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 2020 May 13
شرکت SMIC به عنوان پیشرفته‌ترین تولید کننده تراشه در سرزمین‌های داخلی چین، اولین قرارداد خود برای تولید تراشه پردازشی Kirin 710A را با هواوی به امضا رسانده و این حرکت می‌تواند پیام‌های بسیاری برای رقبای غربی و آسیایی چین داشته باشد.
به گزارش آی تابناک : شرکت SMIC به عنوان پیشرفته‌ترین تولید کننده تراشه در سرزمین‌های داخلی چین، اولین قرارداد خود برای تولید تراشه پردازشی Kirin 710A را با هواوی به امضا رسانده و این حرکت می‌تواند پیام‌های بسیاری برای رقبای غربی و آسیایی چین داشته باشد. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی این موضوع بپردازیم.

همانطور که می‌دانید در حال حاضر شرکت TSMC بیشترین قرارداد تولید تراشه با شرکت‌های دیگر از جمله اپل، سامسونگ، هواوی و کوالکام را دارد و به عنوان یک شرکت تایوانی، محلی برای تولید تراشه‌های طراحی شده بسیاری از شرکت‌های دیگر تبدیل شده است.

مشکلات اخیر بین دولت‌های آمریکا و چین باعث شده که چینی‌ها به ایده خودکفا شدن در همه صنایع بپردازند و یکی از مهمترین این صنایع ساخت کارخانه‌های تولید تراشه در مقیاس وسیع و لیتوگرافی‌های پیشرفته است.

ماه گذشته بود که اولین خبرها در مورد برنامه جایگزین کردن SMIC به جای TSMC برای تولید تراشه‌های 14 نانومتری خود منتشر شدند. حالا خبرهای عقد این قرارداد به صورت رسمی منتشر شده‌اند و نشان می‌دهد که هواوی عملاً وارد همکاری با SMIC شده است.

شاید اینطور تصور شود که بزرگترین مزیت جایگزین کردن SMIC برای هواوی کاهش هزینه‌هاست ولی در پس این تصمیم و قرارداد ابعاد بسیار دیگری نیز نهفته است. در حال حاضر شرکت TSMC به فناوری تولید تراشه 5 نانومتری با توانایی جای دادن در حدود 171.3 میلیون درصد ترانزیستور را روی سطح تراشه جای دهد و هواوی نیز قصد دارد در نسل بعدی تراشه‌های سطح بالای خود از آنها استفاده کند اما این همکاری تا چند سال ادامه پیدا خواهد کرد؟

تولید تراشه در لیتوگرای 14 نانومتری و رسیدن به سطح 43 میلیون ترانزیستور در سطح یک میلی‌متر مربع در ابتدای کار برای تولید تراشه میان‌رده‌ای مانند Kirin 710A مناسب است ولی برنامه SMIC نیز ارتقا به سطح بالاتر است. این شرکت در حال کار بر روی سطوح بالاتر فناوری است و اگرچه چند سالی با رقبای دیگر مانند TSMC و سامسونگ فاصله دارد ولی می‌تواند قسمت عمده‌ای از نیازهای هواوی و دیگر شرکت‌های چینی را مرتفع کند.

با رفع این نیازها و جمع‌آوری منابع بیشتر مالی، SMIC می‌تواند تا 10 سال دیگر به نقطه‌ای برسد که تراشه‌های سطح یک دنیا را نیز تولید کند. بنا بر گزارشی که از منابع آسیایی منتشر شده، دیگر شرکت‌های چینی نیز قصد دارد سفارش‌هایی در همین سطح را برای SMIC آماده کنند و رشد این شرکت به معنای افزایش قدرت شرکت‌های چینی دیگر نیز می‌باشد.

به هر حال باید به این فکر کنیم که تلاش چینی‌ها در زمینه فناوری رده بالایی ماند تراشه‌های چند نانومتری باعث خواهد تا رقابت در این حوزه بسیار جذاب‌تر شود و در نهایت کاهش قیمت تمام شده برای کاربر تنها یکی از مزایای آن خواهد بود. با این اوصاف باید اولین هشدارهای رسمی را به رقبایی مانند TSMC و سامسونگ داد که شاید زمان امپراطوری آنها در حوزه تراشه رو به پایان است.





منبع : شهر سخت افزار

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار