کد خبر: ۳۰۷۴۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۷ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 2020 May 06
پس از انتشار اخبار اولیه در مورد تصمیم دولت و شرکت‌های بزرگ چینی برای ساخت رمزارز اختصاصی، به نظر زمان رونمایی از این طرح برای استفاده کاربردی فرا رسیده و این کشور در نظر دارد تا در ایام کرونا که محدودیت‌های فراوانی پیش روی تجار قرار گرفته از این رمزارز استفاده کند.
به گزارش آی تابناک : پس از انتشار اخبار اولیه در مورد تصمیم دولت و شرکت‌های بزرگ چینی برای ساخت رمزارز اختصاصی، به نظر زمان رونمایی از این طرح برای استفاده کاربردی فرا رسیده و این کشور در نظر دارد تا در ایام کرونا که محدودیت‌های فراوانی پیش روی تجار قرار گرفته از این رمزارز استفاده کند.

طرح جایگزین کردن پول مجازی و دیجیتال به جای پول‌های سنتی و کاغذی یکی از طرح‌هایی است که سال‌ها در ذهن تئوریسین‌های اقتصادی و مالی مطرح و راهکارهای متعددی نیز برای آن ارائه شده است.

یکی از مزایای این طرح حذف هزینه‌های متعددی است که با تولید پول فیزیکی بر دولت‌ها وارد می‌شود؛ این هزینه‌ها از تهیه کاغذ پول گرفته تا هزینه نگهداری، امنیت، عرضه و بسیاری موارد دیگر است که همگی باید در سطوح بالای امنیتی قرار گیرند. عرضه پول مجازی با درجه امنیت بالا و قابل کنترل می‌تواند راهکاری بسیار عالی باشد و عمده مشکلات پول‌های حقیقی را رفع و حذف کند.

اما همانطور که در مقدمه مطلب گفتیم گزارشات متعدد منتشر شده از جمله گزارش لس آنجلس تایمز نشان می‌دهند که دولت چین قصد دارد استفاده آزمایشی از این طرح را آغاز کند. این اقدام در راستای کاهش خطرات و کنترل بیماری کرونا اتخاذ شده است.

به دلیل گستردگی این طرح قرار است نسخه پایلوت آن به صورت ابتدایی در سه منطقه بزرگ این کشور یعنی شنزن، سوژو، چنگ‌دو، و برخی مناطق دیگر در جنوب پکن که قرار است در سال ۲۰۲۲ میزبان المپیک زمستانی باشد، اجرا شود.

البته جلوگیری از گسترش بیماری ناشی از انتشار ویروس COVID-19 تنها یک وجه داستان است و به نظر ابعاد پنهان دیگری را نیز باید برای آن متصور شویم. به عقیده بسیاری از تحلیل‌گران سیاسی، وجه دیگری از این تصمیم بالا گرفتن تنش‌های سیاسی و اقتصادی بین دولت چین و آمریکا است که طی سال‌های گذشته به یک جنگ تمام عیار اقتصادی تبدیل شده و شاید چینی‌ها به این فکر می‌کنند که زمان آن فرا رسیده تا دلار دیگر از ارز شماره یک در معاملات تجاری کشورها خارج شده و چه بهتر که ارز رسمی چین جایگزین آن شود.

از سوی دیگر چین با گسترش استفاده از یوآن در ابعاد وسیع‌تر می‌تواند سازوکار مقاوم‌تری را برای کاهش خطرات تحریم‌های بین‌المللی ایجاد کند و همه موارد فوق به گسترش قدرت و نفوذ یوآن وابسته‌اند.

در همین راستا روزنامه چاینا دیلی نیز گزارش تحلیلی منتشر کرده و در آن مدعی شده که با موفقیت این طرح، و ‌با توجه به کاهش تاثیر تهدید و فشارهای سیاسی بر این ارز مجازی و دیجیتال، یوآن مجازی می‌تواند وارد بازار ارز جهانی شود.

در کنار این مزیت پنهان می‌تواند به این نکته نیز اشاره کرد که استفاده از ارز مجازی به علت افزایش استقبال از سرویس‌های پرداخت دیجیتال و خودداری شهروندان از تماس با اسکناس به خاطر شیوع گسترده ویروس خطرناک و مرگبار کرونا، در سالهای آینده نیز تداوم یافته و افزایش پیدا خواهد کرد.




منبع : شهر سخت افزار

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار