کد خبر: ۳۰۷۲۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۸ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 2020 May 05
رئیس جهاددانشگاهی با بیان اینکه کیتهای تشخیص کرونای جهاددانشگاهی تنها به دست مراکز تشخیص این نهاد می رسد، بیان کرد: هنوز وزارت بهداشت قراردادی برای تامین نیاز کشور با جهاد، منعقد نکرده است.
به گزارش آی تابناک : دکتر حمیدرضا طیبی در خصوص نتیجه اقدامات محققان جهاد دانشگاهی در زمینه کرونا از ابتدای شیوع این ویروس در کشور اظهار کرد: یکی از اقدامات محققان جهاد دانشگاهی، ساخت کیت‌های تشخیص ویروس کووید ۱۹ بود که توسط محققان پژوهشکده «معتمد» و مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی مورد پیگیری قرار گرفت.

وی افزود: کیتی که پژوهشکده معتمد در قالب یک شرکت دانش بنیان به صورت مشترک با ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) تولید شد در حال حاضر توسط مراکز تشخیص جهاد دانشگاهی در مشهد، ابن‌سینا و … مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ این کیت مورد تایید وزارت بهداشت است و قرار بود که قراردادی مبنی بر تامین کیت‌های مورد نیاز کشور با این شرکت منعقد شود که نشد.

به گفته رئیس جهاد دانشگاهی، این کیت‌های تولیدی جهاد دانشگاهی در آزمایشگاه‌های جهاد دانشگاهی در سراسر کشور استفاده می‌شود و به طور طبیعی محدود است زیرا قرار بود با ظرفیت تولید ۲۵۰ هزار و حتی ۵۰۰ هزار کیت در ماه نیاز کشور را تامین کند و وزارت بهداشت قراردادی در راستای تولید انبوه این کیت‌های تولید محققان جهاد و توزیع آن به سایر مراکز را منعقد کند اما هنوز این قرارداد منعقد نشده است.

وی ادامه داد: ما هم تعجب می‌کنیم با توجه به ضرورت نیاز به این کیت‌های تشخیصی تا کنون قرارداد منعقد نشده است در صورتیکه که این کیت‌ها از کیفیت بالایی برخوردارند.

توانایی تولید کیت کرونا تا یک میلیون تست در ماه

به گفته وی، ما اعلام کردیم توانایی تولید تا یک میلیون تست در ماه را داریم و زیرساخت آن را فراهم کردیم ولی قراردادی منعقد نشده است و اکنون این کیت‌ها تنها در آزمایشگاه‌های تشخیص کرونای جهاد دانشگاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

طیبی در خصوص دیگر کیتی که محققان جهاد دانشگاهی در مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی در حال تولید هستند، بیان کرد: هنوز محققان این مرکز در تلاش هستند اما به طور جدی تولید این مرکز را پیگیری نکردیم هنوز هم انستیتوپاستور نتایج آن را اعلام نکرده است.

وی ادامه داد: در کل اولولیت در تولید کیت، همان تولیدکنندگانی بودند که در ابتدا اطلاع دادند که اکنون هم در حال تولید و توزیع است.

تولید واکسن نیاز به تامین منابع دارد

رئیس جهاد دانشگاهی در خصوص تحقیقات روی واکسن کرونا توسط محققان جهاد دانشگاهی گفت: در پژوهشگاه ابن‌سینا به دنبال تامین منابع هستند؛ ظاهراً محققان و مراکز زیادی در این زمینه فعالیت می‌کنند و به دنبال تامین منابع آن هستند. در حال حاضر هم معاون پژوهش وزارت بهداشت در حال بررسی و تایید صلاحیت است.

وی ادامه داد: ما هنوز موفق به تامین منابع به علت تعدد درخواست‌ها برای تولید واکسن کرونا نشدیم.

رئیس جهاد دانشگاهی در پاسخ به اینکه چه نهادهایی امکان حمایت از تولید واکسن جهاد دانشگاهی را دارند گفت: ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره)، معاونت علمی و فناوری و معاونت پژوهشی وزارت بهداشت امکان تامین منابع تولید واکسن را دارند.

وی تاکید کرد: تا منابع تأمین نشود نمی‌توانیم تحقیقات برای تولید واکسن را آغاز کنیم.

تامین مواد ضدعفونی واحدهای جهاد دانشگاهی ادامه دارد

رئیس جهاد دانشگاهی در خصوص سایر فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در زمینه کرونا گفت: تولید مواد ضدعفونی کننده در پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی در خوزستان ادامه دارد. این محلول هم برای واحدهای جهاد دانشگاهی تهران و سایر استان‌ها تامین می‌شود.




منبع : مهر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار