کد خبر: ۳۰۶۹۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۶ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 2020 May 04
رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی با تاکید بر امکان صادرات محصولات کرونایی گفت: شرکت‌های دانش بنیان توانایی صادرات محصول، خط تولید، ماشین آلات مرتبط با کرونا را دارند.
به گزارش آی تابناک : دکتر اسماعیل قادری فر در خصوص امکان صادرات محصولات تولید شده توسط شرکت‌های دانش بنیان که مرتبط با ویروس کرونا هستند اظهار کرد: خوشبختانه کشور در حوزه مقابله با ویروس کرونا در ۳ حوزه پیشگیری، تشخیص و درمان بسیار خوش درخشیده و فناوران شرکت‌های دانش بنیان ایرانی در کنار جهادگران عرصه سلامت همه وجهه و تلاش خود را در این مسیر قرار داده‌اند.

رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه تلاش این فناوران در راستای مقابله با این اپیدمی و شیوع جهانی کرونا بوده است، بیان کرد: ما شاید در روزهای اولیه و شیوع کووید ۱۹ در کشور مشکلاتی در تامین مواد اولیه و انواع ماسک و ونتیلاتور و ضد عفونی کننده داشتیم اما با بسیج شدن و ورود فناوران در شرکت‌های دانش بنیان، امکانات لازم به مرور فراهم شد.

وی ادامه داد: شرکت‌های دانش بنیان در حوزه تشخیص کرونا، موفق به تولید انواع کیت‌های مولکولی و سرولوژی با مجوز معاون علمی و همراهی وزارت صنعت شدند.

صادرات ماشین آلات پیشرفته تولید ماسک

وی ادامه داد: اکنون به مرحله‌ای رسیدیم که شرکت‌ها، علاوه بر تولید کیت‌های تشخیصی به حوزه صادرات انواع ماشین آلات پیشرفته تولید ماسک N۹۵ و سه لایه ورود پیدا کرده‌اند. این بدان معناست که علاوه بر تامین نیاز در کشور به حدی از توان رسیده‌ایم که صادرات در محصول و ماشین آلات تولید کننده همان محصول هم داشته باشیم.

رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه یکی از برنامه‌های معاونت علمی و فناوری در راستای تحقق شعار سال «جهش تولید» رونق ماشین سازی در کشور است در حدی که نیازی به واردات نداشته باشیم، خاطر نشان کرد: اما با امکان صادرات ماشین آلات خط تولید ماسک‌هایی که اکنون نیاز کشور است، نشان می‌دهد در این زمینه به خوبی ورود پیدا کرده‌ایم.

نیاز داخلی به ونتیلاتور به اشباع رسیده است

قادری فر ادامه داد: در حوزه ونتیلاتور نیز ظرفیت کشور تولید ۹۰۰ دستگاه در ماه است و نیاز داخلی اشباع شده و این شرکت‌های تولید کننده اکنون آماده صادرات هستند اما فعلاً اولویت قطعی با بیمارستان‌های کشور است.

رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری عنوان کرد: به غیر از تولید و صادرات کیت‌های تشخیص کووید ۱۹، ماشین آلات و خطوط تولید انواع ماسک، ونتیلاتور، ماشین آلات و خطوط تولید مواد ضد عفونی کننده نیز به توانمندی صادراتی رسیده‌اند و آمادگی صادرات محصولات خود را به کشورهای دیگر دارند؛ در این خصوص در تعامل مستقیم با هیئت امنای ارزی وزارت بهداشت هستیم.

به گفته قادری فر، حضور، ظهور و بروز شرکت‌های دانش بنیان طی این دو سه ماه بسیار خوب بوده و اکنون منتظر هستیم تا مجوزهای برخی از محصولات مهم از اداره کل سازمان غذا و دارو اخذ شود تا با هماهنگی وزارت سمت، صادرات آنها صورت بگیرد.

وی در خصوص صادرات ونتیلاتور نیز گفت: حداکثر تا یک ماه آینده نیز امکان صادرات ونتیلاتور فراهم خواهد شد زیرا تامین نیاز کشور اولویت است. البته که همه تلاش این است که شرکت‌های دانش بنیان قبل از تولید انبوه مجوزهای سازمان غذا و دارو را اخذ کنند.

حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در حوزه ماشین سازی

قادری فر با تاکید بر اینکه در شرکت‌های دانش بنیان رعایت استانداردها از جمله عواملی بود که به آنها توجه می‌کردند، بیان کرد: برنامه حمایت از ماشین سازی و ساخت ماشین آلات پیشرفته یکی از برنامه‌های هشت‌گانه جهش تولید معاونت علمی و فناوری به شمار می‌رود که کشور را از واردات این محصولات بی نیاز می‌کند؛ ما سعی می‌کنیم در حوزه تولید ماشین آلات از شرکت‌های دانش بنیان حمایت کنیم.




منبع : مهر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار