کد خبر: ۳۰۱۸۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۴ - ۲۰ فروردين ۱۳۹۹ - 2020 April 08
توسط شاهین رفوئی · ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ · ۲ عملکرد سونی و مایکروسافت برای معرفی کنسول‌های جدید خود کاملا مدیریت شده بود. خصوصا سونی که کاملا بخش به بخش ویژگی‎ها و مشخصات کنسول نسل بعد خود را اعلام کرد که مطمئنا سازنده ژاپنی دلایل خاص خود را برای این کار دارد.
به گزارش آی تابناک : عملکرد سونی و مایکروسافت برای معرفی کنسول‌های جدید خود کاملا مدیریت شده بود. خصوصا سونی که کاملا بخش به بخش ویژگی‎ها و مشخصات کنسول نسل بعد خود را اعلام کرد که مطمئنا سازنده ژاپنی دلایل خاص خود را برای این کار دارد. شب گذشته سونی در اقدامی نسبتا غافل‌گیر کننده از کنترلر پلی استیشن 5 رونمایی کرد. کمپانی ژاپنی نام همیشگی کنترلرهای پلی استیشن یعنی DualShock را کنار گذاشته و از نام جدید DualSense برای این محصول استفاده کرده است.

DualSense، کنترلر جدید پلی استیشن 5 با سیستم بازخورد پیشرفته

در همان نگاه اول به کنترلر جدید پلی استیشن می‌توان متوجه شد که طراحی این دسته نسبت به نسل قبل تغییرات محسوسی داشته است. فرم کلی محصول در کنار رنگ‌بندی متفاوت این تغییرات را رقم زده و با اینکه زیبایی یک فاکتور بر مبنای سلیقه است، اما می‌توان گفت DualSense ظاهر مناسبی دارد و قابلیت‌هایش نام آن را توجیه می‌کند. در واقع با اینکه کالبد دسته جدید سونی فرقی با گذشته نکرده، اما بهینه‌سازی‌های ریز و جزئی باعث شده حس یک کنترلر جدید به کاربران منتقل شود. تاچ‌پد روی کنترلر و دکمه پرکاربرد Share روی دسته از جمله نقاط مشترک DualSense با DualShock 4 هستند اما در مدل جدید ویژگی‌های اصلی تازه‌ای در نظر گرفته شده است.

کنترلر DualSense پلی استیشن 5

یکی از این ویژگی‌ها که جزء مهم‌ترین آنها نیز محسوب می‌شود، واحدهای بازخوردی جدید در کنترلر بیسیم DualSense است. قابلیتی که بارها در گزارشات و شایعات مرتبط با پلی استیشن 5 به آن اشاره شده بود. سیستم بازخورد کنترلر نسل قبل پلی استیشن 5 صرفا متمرکز بر لرزش کنترلر در صحنه‌های مختلف بازی‌ها بود اما سیستم جدید به کار رفته در DualSense، تنوعی از احساسات را به کاربر منتقل خواهد کرد. به طور مثال حس رانندگی آهسته بر روی خیابانی ناهموار به خوبی به کاربر القا خواهد شد و این فقط بخشی از تنوع بازخوردی در کنترلر پلی استیشن 5 است.

متاسفانه فعلا سونی جزئیاتی راجع به نحوه عملکرد فناوری بازخورد کنترلر جدید پلی استیشن 5 به اشتراک نگذاشته اما به گفته این کمپانی ژاپنی، ماشه‌های انطباق پذیر و محرک‌های مهندسی شده در این محصول باعث می‌شود گیمر بیش از گذشته غرق در بازی شود و محیط آن را درک کند. با اینکه این تغییرات به نظر چشمگیر و قابل توجه هستند، اما مهندسی کنترلر DualSense به گونه‌ایست که افزایش وزن کنترلر محسوس نبوده است.

بهینه‌سازی طراحی کنترلر پلی استیشن 5 و ارگونومی بهتر

دیگر ویژگی جدید و مهم کنترلر پلی استیشن 5، سیستم کاملا جدید میکروفون آن است. با اینکه سونی خود رسما تائید کرده که عملکرد این سیستم جایگزینی برای هدست‌های اختصاصی که معمولا کیفیت صدای بسیار بالایی دارند محسوب نمی‌شود، اما یک پیشرفت در این بخش است و نسبت به گذشته می‌تواند تجربه صوتی بهتری را رقم بزند.

تغییر نام دیگری نیز که در کنترلر جدید سونی، جز نام خود کنترلر اتفاق افتاده، مربوط به دکمه سابق Share است که حالا باید آن را Create صدا بزنیم. سونی هنوز تفاوت میان این دو دکمه را اعلام نکرده اما انتظار می‌رود که جزئیات بیشتری در این باره در آستانه معرفی و عرضه کنسول پلی استیشن 5 منتشر شود.

دسته پلی استیشن 5

اما از ویژگی‌های فنی که بگذریم، باید کمی در مورد طراحی کنترلر DualSense صحبت کنیم. کنترلری که حالا در برخی قسمت‌ها تغییرات ملموسی داشته است. دو دسته این کنترلر از نظر شکل هندسی اکنون کمتر حالت مستطیلی دارند و لبه بیرونی دو طرف کنترلر از مقداری انحنا برخوردار شده است. همچنین تاچ‌پد مرکز کنترلر دیگر کاملا مستطیلی نیست و دست کم در تصاویر به نظر می‌رسد که این بخش بزرگ‌تر از همین قسمت در DualShock 4 شده و دو طرف تاچ‌پد نیز نوار نوری آبی رنگ دیده می‌شود. دکمه‌های L1 و R1 بالای کنترلر نیز بزرگ‌تر از قبل شده و مانند حالت کلی کنترلر، منحنی‌تر شده‌اند.

به طور کلی در طراحی DualSense می‌توان گفت الگوهایی از کنترلرهای ایکس باکس وان یا کنترلر نینتندو سوئیچ پرو گرفته شده است. منظور این نیست که کاملا شبیه آنهاست اما می‌توان گفت DualSense بیشتر شبیه به کنترلر کمپانی‌های رقیب است تا نسل‌های پیشین DualShock. که البته می‌توان گفت اتفاق کاملا خوبیست. پلی استیشن جدید شایسته یک کنترلر به مراتب بهتر نسبت به DualShock 4 است. در حال حاضر همین‌قدر از کنترلر رسمی پلی استیشن 5 اطلاع داریم اما احتمالا در آینده نزدیک باز هم سونی جزئیات بیشتری را در این باره منتشر کند. نظر شما در مورد کنترلر DualSense سونی چیست؟   






منبع : سخت افزار
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار