کد خبر: ۳۰۱۷۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۴ - ۲۰ فروردين ۱۳۹۹ - 2020 April 08
محققان با کمک تلسکوپ ایونت هورایزن جزئیات خروج جت پلاسما از سیاهچاله را در یک تصویر ثبت کردند.
به گزارش آی تابناک : در مرکز بیشتر کهکشان ها یک سیاهچاله وجود دارد. هرچند بسیاری از جنبه های این اجسام آسمانی مرموز است اما مشخص شده آنها مقدار انبوهی انرژی و ماده را می بلعند. این روند یک صفحه یکپارچه از پلاسما می سازد اما گاهی اوقات پلاسما از قطب های مغناطیسی سیاهچاله با سرعت نور بیرون می جهد. 

محققان با کمک تلسکوپ «ایونت هورایزن»  تصویر یکی از جت های پلاسما را با دقت و جزئیاتی بی سابقه ثبت کرده اند. این تصویر به دانشمندان کمک می کند به درک بهتری از شیوه تشکیل سیاهچاله ها و بلعیده شدن انرژی و مواد توسط آنها برسند.

در این تصویر یک شی درخشان بیضی شکل دیده می شود که به عقیده کارشناسان صفحه یکپارچه سیاهچاله است. علاوه بر آن جریانی تیره تر از فوران انرژی از سیاهچاله دیده می شود. این جت پلاسما به سمت زمین است. به همین دلیل دانشمندان بهتر می توانند آن را بررسی کنند.

پیش از این محققان تصویری از کهکشان M۸۷ در طیف رنگی قابل بررسی ثبت کرده اند. اما عکس فعلی پدیده خروج جت پلاسما از سیاهچاله را با نور مادون قرمز نشان می دهد. این بدان معنا است که ستاره شنان بهتر می توانند میزان گرمای ماده اطراف سیاهچاله را بررسی کنند.

جت پلاسمایی که در این تصویر ثبت شده با سرعت ۰.۹۹۵ بار بیشتر از سرعت نور حرکت می کند. جالب آنکه این جت با زاویه ای عجیب پرتاب می شود.

تصویر خروج جت پلاسما از سیاهچاله ثبت شد




منبع : مهر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار