کد خبر: ۳۰۱۷۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۱ - ۲۰ فروردين ۱۳۹۹ - 2020 April 08
عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی با تاکید بر اینکه باید نقشه راه قوی شدن در فضای مجازی را ترسیم کنیم، ۷ راهکار را به عنوان ابزار قوی تر شدن در این فضا تشریح کرد.
به گزارش آی تابناک : رسول جلیلی در خصوص فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر قوت و برتری در فضای مجازی به عنوان یکی از ابزارهای قوی شدن گفت: باور بنده این است که فضای مجازی و فناوری‌های زیرساختی آن و همچنین خدمات و کسب و کارها و محتوای بناشده روی آن از نقطه نظر اقتصادی، پژوهشی، حکمرانی، سبک زندگی، سیاسی و اجتماعی اولویت اول خیلی از کشورها در سطح بین‌المللی خواهد شد.

وی ادامه داد: کشورهای دنیا دو راه در پیش دارند، یا باید پیشران باشند و یا دنباله رو و حالت سومی وجود ندارد.

قوی شدن تنها راهبرد فعلی ایران در فضای مجازی

عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی گفت: غول‌های اقتصادی و صنعتی آسیایی و اروپایی امروز که پیمان‌های همکاری نزدیک اقتصادی و سیاسی با آمریکا دارند، حس عقب افتادگی نسبت به آمریکا را درک کرده اند و برای جبران این عقب افتادگی برنامه‌های جدی و با اولویتی در سطح حکومتی، اتحادیه‌ای و سطح بنگاهی تدوین کرده اند.

وی ادامه داد: با توجه به کلیه ابعاد حاکم در روابط بین الملل و سه قطبی موجود در روابط بین الملل (امریکا و هم پیمانان غربی، عبری و عربی اش؛ جمهوری اسلامی ایران و کشورهای مستقل؛ و سایرین) ما تنها و تنها یک راهبرد در امر فضای مجازی داریم و آن «قوی شدن» است.

دانشیار مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف افزود: تنها همین یک راهبرد، بزرگراه رسیدن ما به استقلال در فضای مجازی (در استمرار استقلال در فضای واقعی) و پیمودن قله‌های تعالی و عزت است. دیگر اقدام‌ها و ساز وکارها همه در طول این تک راهبرد قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به اینکه رهبری معظم به خوبی این نیاز ملی را تشخیص و اعلام کرده اند، خاطرنشان کرد: قیاس بین قدرت تجهیزاتی ما در دوران دفاع مقدس با امروز، با وضع فضای مجازی ما با آنچه که باید باشد تناسب دارد. این وضع مطلوب ما را عزیزتر خواهد کرد و قدرت تصمیم در اداره امور ملی و تأثیر منطقه‌ای و بین‌المللی را به ما ارزانی خواهد داشت.

قوی شدن سیاست کلان فضای مجازی کشور است

جلیلی با بیان اینکه وظیفه سیاست گذاری در جمهوری اسلامی، منطبق با قانون اساسی، بر عهده رهبری است، گفت: قوی شدن یک سیاست کلان و کلی در حوزه فضای مجازی کشور است که در سالهای جاری و پیش رو اولویت زیادی دارد، چرا که غفلت از آن منجر به عقب افتادگی خواهد شد.

وی ادامه داد: رهبری معظم این نیاز را به خوبی در ابتدای سال جاری مطرح کردند و لازم به ذکر است که این سیاست کلی در حکم تأسیس شورای‌عالی فضای مجازی در قالب ادبیاتی متفاوت ولی مضمونی یکسان، مطرح شده بود که متأسفانه مورد کم مهری مدیران سطوح عالی کشور قرار گرفت و باعث گلایه مندی همه دغدغه مندان و دوستداران استقلال و اقتدار کشور شده است.

ترسیم نقشه راه قوی شدن با ۷ راهکار

عضو شورای عالی فضای مجازی در خصوص آماده سازی زیرساختهای بومی برای تحقق منویات رهبری، گفت: باید نقشه راه قوی شدن را ترسیم کنیم که در این صورت به ۷ راهکار نیاز داریم.

۱- باور و اجرای جدی «اقتصاد مقاومتی» در فضای مجازی کشور از طریق رفع عمده نیازهای بازار داخل با مغز و دست و نوآوری جوانان ایرانی اعم از فناوری، محصولات، خدمات، خدمات، پهنای باند، تنوع محتوا، و به ویژه سرگرمی.

۲- نگرش به داده به عنوان یک دارایی ملی بسیار ارزشمند که صد البته در خدمت نیروی انسانی دانشمند و انگیزه مند ایرانی، منجر به توسعه خواهد شد.

۳- تشویق و اجبار به تحقیق و توسعه در صنعت و انجام پژوهش‌های کاربردی در دانشگاه‌ها به نحوی که از هر گونه تحریم فناوری توسط دیگران در امان باشیم و بتوانیم زیست بوم کیفی و روانی را برای ایرانیان فراهم کنیم.

۴- تعیین دقیق شاخص‌ها و سختگیری و دقت وافر در ارزیابی محصول و خدمت بومی به نحوی که ایرانی از ایرانی بودن محمل مورد استفاده اش در فضای مجازی ببالد.

۵- تسهیل کسب و کار دانش بنیان به منظور ایجاد تنوع و رقابت و رشد و تعالی بخش خصوصی و بارش امید در دانشجویان و فارغ التحصیلان کشور.

۶- صادرات خدمات و محصولات فضای مجازی، به منظور گسترش بازار تقاضا.

۷- توسعه ایرانت به عنوان مکمل اینترنت در جغرافیای ایران، به عنوان یکی از زیرساخت‌های اصلی قوت در فضای مجازی.

توسعه زیرساخت‌های بومی برای رهایی فضای مجازی ایران از سلطه دیگران

وی ادامه داد: توسعه زیرساخت‌های بومی و یا حتی راه اندازی و مدیریت داخلی فناوری‌های خریداری شده خارجی و در بدترین سناریو اعطای رسمی مجوز به خدمات خارجی در ارائه خدمات داخلی رویکردهایی برای تغییر وضعیت کنونی فضای مجازی کشور است که ایران را از سلطه دیگران خارج می‌کند.

نسبت پهنای باند مصرفی خارج به داخل نگران کننده است

جلیلی با تاکید بر اینکه نسبت کنونی پهنای باند مصرفی ایرانیان در داخل کشور از نظر نسبت پهنای باند خارجی به داخلی بسیار تعجب‌آور و نگران کننده است، گفت: چرا باید اینقدر برای خرید پهنای باند خارجی یعنی واردات پهنای باند هزینه کنیم؟ در مقابل چقدر صادرات داریم؟ واقعاً نگران کننده است و متأسفانه این شیب وضع خوبی ندارد.

این عضو شورای عالی فضای مجازی اضافه کرد: مسئولین تصمیم گیر ما در این نگرانی تعارف دارند و خود را به فراموشی زده اند. در مواردی هم که مورد سوال قرار می‌گیرند موضوعی غیر مربوط را توئیت می‌کنند! دولت در این موضوع نقش اول و اصلی را دارد و مقصر اول و آخر است.

وی گفت: موضوع سخت است ولی در یک مقطع تاریخی قرار داریم که اگر به بعدی‌ها واگذاریم از دست داده ایم. وابستگی، وابستگی انباشته شده می‌آورد و استقلال، استقلال فزاینده.

حاکمیت داده مفهوم قوی شدن را محقق می‌کند

جلیلی حاکمیت داده و حکمرانی اطلاعات را رکن اصلی در فضای مجازی هر کشوری عنوان کرد که می‌تواند مفهوم قوی‌تر شدن در فضای مجازی را محقق کند و گفت: ما هم مثل کشورهای پیشرفته نیاز به باور، قانون، فناوری، صیانت و ارائه خدمات فراگیر ملی روی منابع داده‌ای ملی خود داریم.

وی ادامه داد: اتفاقات هفته قبل در خصوص نشت برخی داده‌ها از طریق برخی پیام رسان های خارجی و بی مبالاتی برخی سازمانها در عدم صیانت از داده‌های شهروندان مذموم است و باید درسی باشد برای جلوگیری از رخداد مجدد آنها.

دانشیار مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف افزود: توجه کنیم که قوت بدون کیفیت، صبر، پشتکار، قناعت، امید، سواد، رصد فناوری، همدلی، و جمع سپاری حاصل نمی‌شود.




منبع : مهر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار