کد خبر: ۳۰۱۷۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۴ - ۲۰ فروردين ۱۳۹۹ - 2020 April 08
به گزارش آی تابناک : درحالیکه صنعت نیمه‌هادی پیشرفته این روزها دو بازیگر اصلی یعنی شرکت‌های سامسونگ و TSMC را به خود می‌بیند، کروناویروس نشان داد که اگر بخواهد می‌تواند در این زمینه نیز شماره یک بوده و می‌تواند صنعت بسیار پیشرفته نیمه‌هادی را نیز تحت کنترل خود درآورد. در این راستا شرکت سامسونگ با توجه به مشکلات به وجود آمده مجبور به توقف توسعه تراشه‌های 3 نانومتری خود شده است.

شاید بتوان اینطور گفت که پاندمیک کروناویروس تا به امروز همه وجوه زندگی بشر را دستخوش خود قرار داده و در قرن 21 هیچ پدیده و عارضه‌ای روی کره زمین نتوانسته تا این حد، زندگی انسان‌ها را دستخوش تغییر کند.

این ویروس که در حال حاضر جان نزدیک به 74 هزار نفر را در سراسر دنیا را گرفته است تأثیرات بسیاری را بر تجارت شرکت‌های بزرگ فناوری وارد کرده است. سامسونگ یکی از این شرکت‌هاست که در حال حاضر مجبور به بستن بسیاری از کارخانه‌های خود در سراسر دنیا شده و هیچ فروشگاه فیزیکی از این شرکت نیز در سراسر دنیا به صورت رسمی، باز نیست.

اما در ادامه این تسلط این پاندمیک بر فعالیت‌های سامسونگ، کره‌ای ها اعلام کردند که مراحل تحقیقاتی تراشه‌های بسیار پیشرفته آنها در لیتوگرافی 3 نانومتری نیز با چالشی عظیم روبرو شده و شاید نتوان زودتر از سال 2022 مراحل تولید انبوه تراشه‌های بر پایه این لیتوگرافی را شروع کرد.

پیش از این سامسونگ اعلام کرده بود که سال 2021 اولین سفارش‌های تولید عمده تراشه‌ها برای فناوری 3 نانومتری از شرکت‌های همکار و مشتریان اخذ خواهد شد ولی از زمانی که COVID-19 صنایع فناوری را تحت تسلط خود قرار داده، علاوه بر کاهش سطح تولید شرکت‌ها، سامسونگ نیز به اجبار نمی‌تواند بر وعده‌های اخیر خود در این حوزه، وفا کند.

در آن سمت میدان، شرکت TSMC نیز برنامه‌های توسعه این تراشه‌ها را معلق کرده و وضعیتی مانند سامسونگ دارد و برای دیدن تراشه‌های بسیار جذاب 3 نانومتری دو شرکت باید بیشتر از زمانی که تصور می‌شد صبر کنیم.

GAAFET.jpg

جهت یادآوری برای شما دوستان باید بگوییم که تراشه‌های 3 نانومتری بر پایه توسعه ترانزیستورهای GAAFET بنا نهاده شده و در پروتکل‌های مطرح شده نسبت به FinFETها که در تراشه‌های فعلی مورد استفاده قرار می‌گیرند می‌توانند تا 35 درصد در ابعاد تراشه و تا 50 درصد در توان مصرفی، صرفه‌جویی داشته باشند. در عین حال می‌توان در نقطه سر به سر، نسبت به تراشه‌های 5 نانومتری، با تراشه‌های 3 نانومتری، توان پردازشی تا 33 درصد بیشتر را حاصل نمود.





منبع : شهر سخت افزار

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار