کد خبر: ۳۰۱۴۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۸ - ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - 2020 April 07
"آژانس فضایی اروپا"(ESA) اعلام کرد فضاپیمای "بپی کلمبو"(BepiColombo) که برای شناخت و بررسی سیاره عطارد طراحی شده است، در تاریخ دهم آوریل به نزدیکترین فاصله خود با زمین خواهد رسید و می توان آن را با یک تلسکوپ معمولی و حتی یک دوربین نیز مشاهده کرد.
به گزارش آی تابناک : طبق اعلام آژانس فضایی اروپا چند روز دیگر می توان برای فضاپیمای "بپی کلمبو" دست تکان داد.

"بپی کلمبو" در تاریخ ۱۰ آوریل در طول اولین و تنها پرواز خود در نزدیکی زمین، برای ستاره شناسان مبتدی و حرفه ای قابل رویت خواهد بود.

این فضاپیما در این پرواز، مسیر خود را به سمت عطارد، داخلی ترین سیاره منظومه شمسی طی می کند.

بهترین مکان برای رویت "بپی کلمبو" نیم کره جنوبی زمین است، اما ناظران در مناطق جنوبی نیم کره شمالی نیز ممکن است بتوانند آن را ببینند.

"بپی کلمبو" در تاریخ ۱۰ آوریل ۲۰۲۰ با عبور از شرق به غرب در ساعت ۰۸:۵۴ به وقت ایران، به نزدیک ترین فاصله با زمین خواهد رسید.

این فضاپیما با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نخواهد بود، اما ناظران با دسترسی به یک تلسکوپ کوچک، دوربین شکاری یا یک دوربین دیجیتال ممکن است بتوانند به تماشای خداحافظی "بپی کلمبو" با خانه خود و پیش گرفتن مسیر شناخت و اکتشاف عطارد بنشینند.

"بپی کلمبو(BepiColombo)  نام مأموریت مشترک آژانس فضایی اروپا (ESA) و آژانس کاوش‌های هوافضای ژاپن (JAXA) برای بررسی سیاره عطارد است. این مأموریت شامل دو ماهواره است که به‌طور هم‌زمان و پیوسته با هم در ۲۰ اکتبر ۲۰۱۸ به فضا فرستاده شدند.

این دو ماهواره در رابطه با مأموریتی که دارند، مدارگرد سیاره‌ای عطارد (MPO)و مدارگرد مگنتوسفری عطارد (MMO) نام‌گذاری شده‌اند. هدف از این مأموریت یک مطالعه جامع و گسترده بر روی سیاره عطارد است که بررسی میدان مغناطیسی، مگنتوسفر، و ساختار و سطح داخلی آن سیاره را شامل می‌شود. 


راه‌اندازی این مأموریت برای ژانویه ۲۰۱۷ میلادی برنامه‌ریزی شده‌ بود ولی بعد به اکتبر ۲۰۱۸ موکول شد و به این ترتیب ورود این ماهواره‌ها به مدار عطارد در دسامبر ۲۰۲۵ پس از انجام یک پرواز کناری از زمین، دو پرواز کناری از زهره و شش دیدار پرواز کناری از عطارد، صورت خواهد گرفت.

توافق‌های نهایی این مأموریت به عنوان بخشی از برنامه بینش کیهانی در فوریه سال ۲۰۰۷ انجام شد. در نوامبر ۲۰۰۹ پس از سال‌ها طرح و برنامه‌ریزی این مأموریت به عنوان بخشی از برنامه (هورایزن ۲۰۰۰+) آژانس فضایی اروپا تصویب شد. "بپی کلمبو" آخرین مأموریت این برنامه است که راه‌اندازی شده‌ است.

اکنون این نزدیکی برنامه ریزی شده به زمین در حالی صورت می گیرد که میلیارد ها انسان در سراسر جهان با یک موقعیت استثنایی ناشی از همه گیری کروناویروس جدید روبرو هستند و قرنطینه در بسیاری از کشورهای دنیا توانایی جابجایی و حرکت انسان ها و بنابراین دسترسی به بسیاری از تلسکوپ های حرفه ای را محدود کرده است.

منجمان مبتدی در مکان های مناسب و به دور از شهرهای بزرگ می توانند عکس های خود را برای آژانس فضایی اروپا ارسال کنند.






منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار