کروم مدت هاست با کنار زدن همه رقبا در دنیای مرورگرها به قدرتی بلا منازع تبدیل شده است و رقبا باید بر سر رتبه دوم بجنگند. این رتبه به تازگی در اختیار مایکروسافت اج قرار گرفته و این مرورگر توانسته ۷.۶ از بازار را در اختیار بگیرد. رتبه سوم هم در اختیار فایرفاکس قرار دارد که سهمش از ۷.۲ درصد فراتر نمی رود.

اگر چه اج کرومیوم با سهم ۶۸.۵ درصدی کروم فاصله ای فراوان دارد اما همین ۷.۶ درصد هم برای مرورگری که هنوز ۳ ماه از انتشارش نگذشته عددی قابل قبول محسوب می شود. بخشی از این موفقیت مدیون ارائه آن به عنوان مرورگر پیش فرض است. اج کرومیوم با جایگزینی نسخه قبلی بسیاری از مشکلات آن از جمله ناسازگاری، سرعت و محدودیت افزونه ها را حل کرده است. این مشکلات به حدی بود که بسیاری نسخه قبلی اج را مرورگری می دانستند که تنها کاربردش دانلود مرورگرهای دیگر از جمله کروم و فایرفاکس است.

از سوی دیگر ارائه قابلیت های کاربردی و امنیتی باعث شده برخی کاربران دوباره به سوی مرورگر مایکروسافت جذب شوند. برای مثال می توان به نمایش عمودی تب ها، جلوگیری از ردیابی کاربران توسط سایت ها یا هشدار در مورد افشای پسورد در دارک وب اشاره کرد.

هرچند استقبال کاربران از مرورگر جدید مایکروسافت می تواند گوگل را نگران از دست دادن سهمش از بازار کند اما از طرف دیگر سلطه کرومیوم بر بازار را تداوم می بخشد. در چنین شرایطی توسعه دهندگان به جای طراحی سایت های مستقل از مرورگر، به بهینه سازی آنها بر اساس کرومیوم روی خواهند آورد که ممکن است به ناسازگاری سایت ها با فایرفاکس، سافاری و دیگر مرورگرهای کمتر شناخته شده منجر شود.




منبع : دیجیاتو