کد خبر: ۳۰۱۱۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۱ - ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - 2020 April 06
اپیدمی گسترده ویروس کرونا در سراسر دنیا منجر به تعطیلی بسیاری از صنایع و کسب و کارها در دنیا شده اما این نخستین بار نیست که بشر شاهد چنین فاجعه عالم گیری است.
به گزارش آی تابناک : اپیدمی گسترده ویروس کرونا در سراسر دنیا منجر به تعطیلی بسیاری از صنایع و کسب و کارها در دنیا شده اما این نخستین بار نیست که بشر شاهد چنین فاجعه عالم گیری است. ویروس هایی از این دست در قرن گذشته بارها به جامعه بشری هجوم آورده اند و آخرین مورد آن هم به H1N1 در سال ۲۰۰۹ باز می گردد.

متخصصانی که پیش از این به کنترل اپیدمی سارس کمک کرده اند نسبت به واکنش های نادرست و پیامدهای مخرب آن در مورد کرونا، هشدار داده اند. به گفته دکتر Allan Detsky و Isaac Bogoch زمانی که چنین اپیدمی های هولناکی روی می دهد، باید نسبت به وقوع سه رفتار مخرب هشیار باشیم چرا که سلامت ذهنی ما و جامعه را تهدید می کنند. وقوع این رفتارها در کسانی که مسئول تصمیم گیری برای جامعه هستند به مراتب عواقب ناگوارتری در پی خواهد داشت.

انکار

نخستین مورد از این رفتارها انکار است که در ابتدای شیوع کرونا در برخی رسانه های جمعی از جمله صدا و سیما شاهد آن بودیم. از نظر پزشکان انکار یک سازوکار دفاعی قوی است که از فرد در برابر فروپاشی کامل حراست می کند اما روی دیگر آن بازداشتن فرد یا جامعه از برداشتن گام های ضروری برای مقابله با بحران است.

تردیدی نیست که در نخستین روزهای وقوع فاجعه در ووهان بسیاری از از افراد در کشورهای دیگر خود را از آن مصون پنداشته و حتی فکر درگیر شدن با این بیماری هم به مخیله آنها خطور نمی کرد.

در زمان وقوع سارس تایوان که در مجاورت چین قرار دارد به خوبی خطرات آنرا تشخیص داده و با اتخاذ معیارهای صحیح توانست شهروندانش را از آن مصون بدارد. شاید انکار از نظر فردی تا حدودی درست باشد اما در صورتی که مسئولان علی رغم هشدارهای واضح به دام آن بیفتند، جامعه در برابر ویروس بسیار آسیب پذیر خواهد بود.

تلاش افراطی

مورد دوم به تلاش و دست و پا زدن برای کنترل محیط برمی گردد. زمانی که شایعات و خبرهای مربوط به کرونا در هر کشوری می پیچید مردم به سمت فروشگاه ها و داروخانه ها هجوم برده و چرخ دستی ها را از ضدعفونی کننده تا دستمال توالت و قرص سرماخوردگی پر می کردند.

این رفتار ناشی از ترس است که شاید در مورد ضدعفونی کننده منطقی باشد اما قرص سرماخوردگی چه ارتباطی به ویروس کرونا دارد؟ تلاش برای کنترل محیط اطراف بدین ترتیب حس امنیتی در فرد ایجاد می کند که کاذب است و دوامی ندارد. علاوه بر این می تواند به کمبود اقلام بهداشتی و ضروری، افزایش قیمت آنها و ایجاد هراس در جامعه منجر شود.

بحران کرونا

عطش پیگیری اخبار

سومین مورد عطش پیگیری اخبار است. علاوه بر اینکه خبرهای منفی می تواند ذهن شما را آشفته کند حتی پیگیری شدید برای یافتن خبرهای صحیح می تواند دردسرساز شود. بسیاری کاهش شمار بیماران در چین و برخی کشورهای دیگر را به عنوان پایان کرونا تلقی می کنند اما چنین نیست و حتی در صورتی که شیب بیماری هم رو به افول بگذارد باید معیارهای فاصله گیری اجتماعی تا زمان رسیدن به ثبات ادامه پیدا کند.

این پزشکان بر اساس همین موارد به مقامات توصیه کرده اند که در تصمیم گیری درباره روش های کنترل کرونا با متخصصان بهداشت و سلامت عمومی مشورت کنند. این متخصصان رفتارهای مخرب را شناسایی کرده و با پرهیز از آنها استراتژی های صحیح و اصولی را برای پایان بحران کرونا تدوین می کنند.




منبع : دیجیاتو

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار