کد خبر: ۳۰۰۸۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۲ - ۱۶ فروردين ۱۳۹۹ - 2020 April 04
شیراز پایتخت استان فارس و گنجینه ای از فرهنگ فارسی است. با وجود وسعت آن، جمعیتی حدود ۱٫۵ میلیون نفر، فضایی مملو از آرامش دارد. این شهر به خاطر تعداد نسبتا زیاد آثار تاریخی در جهان مشهور است. شیراز سرزمین شاعران بوده واحترام زیادی نسبت به شاعران خود نشان می دهد. برخی از شاعران مشهور ایرانی مانند حافظ و سعدی اهل شیراز بودند و با بازدید از مقبره های آنها می فهمید که چقدر از نظر ایرانیان عزیز هستند.

شیراز پایتخت استان فارس و گنجینه ای از فرهنگ فارسی است. با وجود وسعت آن، جمعیتی حدود ۱٫۵ میلیون نفر، فضایی مملو از آرامش دارد. این شهر به خاطر تعداد نسبتا زیاد آثار تاریخی در جهان مشهور است. شیراز سرزمین شاعران بوده واحترام زیادی نسبت به شاعران خود نشان می دهد. برخی از شاعران مشهور ایرانی مانند حافظ و سعدی اهل شیراز بودند و با بازدید از مقبره های آنها می فهمید که چقدر از نظر ایرانیان عزیز هستند. شیراز شهر عشق، ادبیات فارسی، شادی، گل های زیبا و خرید عطر و گلاب است. چنانچه قصد سفر به این شهر را دارید می توانید بلیط سفر خود را از سایتمستر بلیطتهیه کنید. در ادامه ۱۰ مورد از جاذبه های پربازدید شیراز را برای شما معرفی می کنیم.

1. تخت جمشید

این مکان بدون شک یکی از آثاربرجسته و اصلی شیراز برای هر بیننده ای است. اگرچه حدود ۷۰ کیلومتر در خارج از شهر می باشد، اما بازدید از آن برای بسیاری در اولویت قرار دارد. اینجا شکوه و جلال بی نظیری از تاریخ ایران را همراه با احساس قدرت، تسلط، عدم تحمل ظلم و قطعاً گذر زمان حس خواهید کرد. مسافران خارجی آن را با آثار تاریخی رم یکسان می دانند.. تخت جمشید میراث جهانی یونسکو می باشد که در زمان داریوش اول با شکوه ساخته شده و بعداً مورد حمله اسکندر بزرگ قرار گرفته است. این اثر پس از تهاجم به آتش کشیده شد که به اعتقاد بسیاری از مورخان، انتقام آتش سوزی آکروپولیس آتن در هنگام حمله پارسیان به یونان بوده است.

2. پاسارگاد

مجموعه باستانی پاسارگاد پایتخت امپراطوری کوروش بزرگ و بنایی از دوره هخامنشی است. از جمله سازه های تاریخی این مجموعه می توان به مسجد پاسارگاد، کاخ های عمومی و اختصاصی، کاروانسرای پاسارگاد، باغ و دروازه آن اشاره کرد. اما بدون شک برجسته ترین جاذبه آن آرامگاه کوروش بزرگ است. مجتمع پاسارگاد در ژوئیه ۲۰۰۴ به عنوان پنجمین اثر تاریخی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید (با ۱۰۰ درصد آرا). دشت پاسارگاد به دوره پارینه سنگی باز می گردد و در ۱۳۰ کیلومتری شمال شیراز واقع شده است. به احتمال زیاد، خود کوروش بزرگ دستور ایجاد این مجموعه باشکوه را داده بود. شواهدی مانند شباهت معماری آن با پرسپولیس این امکان را تقویت می کند. شهر باستانی پاسارگاد اولین پایتخت امپراطوری هخامنشی بود.

جاذبه های دیدنی شیراز

3. نقش رستم

نقش رستم یکی دیگر از مکان های مورد علاقه گردشگران برای بازدید در شیراز است. با شکوه است و به نوعی شباهت زیادی به خزانه داری در پترا، اردن دارد. مهم ترین بناهای تاریخی این مکانف مقبره های ۴ پادشاه هخامنشی از جمله داریوش بزرگ است که در صورت صخره حک شده است. در هر حکاکی ورودی وجود دارد که به یک اتاقک کوچک باز می شود که بدن پادشاه در یک سارکوفاژ قرار دارد. مقبره ها بعداً پس از فتح اسکندر کبیر به غارت رفتند. چنانچه برای سفر، هواپیما را انتخاب کرده اید، توصیه می کنیم کهبلیط هواپیما شیرازرا پیش از سفر از سایت های مورد اعتماد خریداری کنید.

4. آرامگاه حافظ

حافظ یکی از محبوب ترین چهره ها در بین ایرانیان است. مضمون بیشتر شعرهای او به عشق و ایمان است. ” حافظ خوانی ” موضوعی در کشور ماست که به طور مرتب توسط هر کسی از نوجوانان، جوان تا نسل های بالاتر انجام می شود. اشعار او نیز اغلب در موسیقی سنتی و خوشنویسی فارسی مورد استفاده قرار می گیرد. اگر نمی دانید او کیست یا هرگز قطعات او را نخوانید، حتماً قبل از عزیمت به این مکان، او را جستجو کنید. این قطعاً باعث می شود تجربه چشمگیر و متفاوتی داشته باشید. جو دلپذیر این مقبره می تواند آرامش شما را به ارمغان بیاورد. علاوه بر حافظ، عرفا و شاعران مشهور دیگری نیز در این منطقه دفن شده اند. سالانه مسافران زیادی در سالروز این شاعر بزرگ، در این آرامگاه حاضر می شوند و به آن ادای احترام می کنند. برای یک سفر کوتاه مدت و ایمن می توانیدبلیط قطار شیرازرا به صورت آنلاین خریداری نمایید.

5. آرامگاه سعدی

سعدی یکی دیگر از شاعران مهم ایرانی قرن سیزدهم و یکی از گرامی ترین اجداد شیرازان امروزی است. او به خاطر افکار عمیق اخلاقی خود در سراسر جهان نقل می شود. مردی فرهیخته بود که به دلیل حمله مغول ها به مدت چندین دهه در جهان سرگردان شد. سعدی در مورد تجربیات، مشاهدات و افرادی که در طول سفر با آنها ملاقات می کند مطالبی نوشته که بیشتر آنها بازمانده جنگ هستند. قطعات وی نشانگر تجربیات دست اول ایرانیان است که در طول حمله آشفته مغول دچار آوارگی و عذاب شده اند. آرامگاه وی مانند حافظ شلوغ است و در همان نزدیکی واقع شده و ارزش بازدید دارد. چای خانه زیرزمینی نزدیک به آرامگاه ، پس از کاوش در باغ گل سرخ و دیدن درختان سرو، مکان جالبی برای تازه کردن گلو است.

6. شاه چراغ

شاه چراغ سومین آرامگاه مقدس ایرانیان، محلی برای آرامش روح است. مجموعه ای از آثار آینه کاری، کاشی کاری و اساساً یک موزه عظیم تزئینات معماری ایرانی در این آرامگاه وجود دارد. شاه چراغ آرامگاه دو تن از برادران شهید علی بن موسی الرضا (ع) یعنی احمد و محمد است. این دو در جریان آزار و اذیت عباسیان، به این شهر پناه بردند. مقبره آنها در قرن چهاردهم میلادی هنگامی که ملکه تاشی خاتون یک مسجد و مکتب الهیات را دایر کرد، به مراکز زیارتی مشهور تبدیل شد. این مکان از زمان قاجاریه بیشتر مورد توجه قرار گرفته و توسعه یافته است. کار کاشی کاری پیچیده و آبی رنگ و یک فضای داخلی با آینه های خیره کننده، آن به یکی از زیباترین مساجد شیراز تبدیل کرده است. اگر دوست دارید که سفری کم هزینه داشته باشید می توانیدبلیط اتوبوس شیرازرا رزرو و خریداری کنید و زیبایی های آن را از نزدیک ببینید.

جاذبه های دیدنی شیراز

7. مسجد نصیرالملک

در فاصله کمی از شاهچراغ، مسجد نصیرالملک که به مسجد صورتی نیز معروف است قرار دارد. یکی از مشهورترین ساختمان های شیراز می باشد که تاسیس آن به دوره قاجار برمی گردد و در سال ۱۳۰۵ کار تاسیس آن به پایان رسید. عکاسی ترین اثر معماری ایران مسجد نصیرالملک است که با کاشی های رنگی و پنجره های شیشه ای رنگی آراسته شده است. صبح زود از سالن آن بازدید کنید تا شاهد تئاتر پرتوهای خورشید از طریق پنجره های شیشه ای رنگ آمیزی شده و رقص روی فرش های ظریف ایرانی باشید. اینجا، جایی است که جالب ترین کاشی کاری سلسله زندیه را می بینیدد که به خاطر رنگ صورتیش مشهور است.

جاذبه های دیدنی شیراز

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار