کد خبر: ۳۰۰۷۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۶ - ۱۶ فروردين ۱۳۹۹ - 2020 April 04
رئیس سازمان فضایی ایران از برنامه ریزی برای توسعه زیرساخت های فضایی در ۴ گام در سال ۹۹ خبر داد و گفت: مطابق این نقشه راه پرتاب ۳ ماهواره با یک ماهواره بر در دستور کار است.
به گزارش آی تابناک : مرتضی براری با بیان اینکه توسعه زیرساخت‌های فضایی در ۴ گام در سال ۹۹ در دستور کار قرار دارد، اظهار داشت: در سال ۹۹ مطابق نقشه راهی که تدوین کرده‌ایم برای هر فصل، پرتاب یک ماهواره را در دستور کار داریم. در صورتی که این فرایند انجام شود پیش بینی ما این است که حداقل ۳ ماهواره را با یک ماهواره بر به فضا پرتاب کنیم.

کاهش وابستگی کشور در حوزه ناوبری فضایی

رئیس سازمان فضایی ایران خاطرنشان کرد: یکی دیگر از سرفصل‌های مدنظر در توسعه فناوری فضایی در سال ۹۹ مطابق سند توسعه هوافضا مصوبه سال ۹۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی مربوط به موضوع موقعیت‌یابی و ناوبری فضایی است که هم اکنون در دستور کار قرار گرفته است.

براری گفت: نقشه راه موقعیت‌یابی و ناوبری با استفاده از فناوری فضایی به زودی تدوین می‌شود؛ در این راستا جلساتی نیز با وزارت راه داشته‌ایم و نقشه راه را نهایی کرده و در حال تدوین راهبرد هستیم که گام‌های اجرایی آن به زودی اطلاع رسانی می‌شود.

معاون وزیر ارتباطات، موضوع ناوبری فضایی را یک حوزه استراتژیک عنوان کرد که با امنیت ملی گره خورده و بسیار مهم است، گفت: با اجرای این پروژه وابستگی کشور در حوزه ناوبری فضایی از جمله خدماتی مانند GPS کاهش می‌یابد.

توسعه اکتشافات فضایی با ساخت کپسول فضایی

وی با بیان اینکه موضوع مربوط به اکتشافات فضایی نیز سومین گام توسعه فناوری فضایی در سال ۹۹ است، اضافه کرد: گام‌های اجرایی و برنامه راه اکتشافات فضایی را نیز تدوین کرده‌ایم و در این حوزه برنامه‌هایی مربوط به فضانوردی و ماهواره نجوم و تلسکوپ‌های فضایی دنبال می‌شود.

براری ادامه داد: در توسعه اکتشافات فضایی به جای آنکه دوربین ماهواره‌ها به سمت زمین باشد به سمت آسمان بوده و شناسایی سیاره‌ها را دنبال خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه در حوزه اکتشافات فضایی تاکنون موفق به ارسال ۸ کاوشگر شده‌ایم، گفت: ارسال میمون به فضا نیز در این حوزه دنبال شده است و موضوع ساخت ۵ کپسول فضایی حمل انسان به مدار ۱۹۰ کیلومتری زمین به عنوان اولین گام برای اعزام فضانورد ایرانی به فضا نیز در این حوزه اجرایی می‌شود که برای ۳ سال آینده به پژوهشگاه هوافضا سپرده شده است.

پایگاه‌های زمینی پرتاب ماهواره توسعه می‌یابد

رئیس سازمان فضایی ایران توسعه پایگاه‌های زمینی پرتاب ماهواره را از دیگر گام‌های توسعه زیرساخت‌های فضایی در کشور عنوان کرد و افزود: هم اکنون تقسیم کار در حوزه زیرساخت‌های فناوری فضایی در کشور مشخص شده و بر این اساس امسال تکلیف ساخت ماهواره و ماهواره بر، پایگاه فضایی، اکتشافات فضایی و ناوبری فضایی را دنبال می‌کنیم.





منبع : مهر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار