کد خبر: ۳۰۰۷۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۷ - ۱۶ فروردين ۱۳۹۹ - 2020 April 04
پس از نشت اطلاعات 42 میلیون کاربر ایرانی تلگرام و بعدتر هم 5 میلیون کاربر سیب اپ، حالا نوبت به اطلاعات شهروندان در پایگاه‌های داده سازمان ثبت احوال رسیده است.
به گزارش آی تابناک : پس از نشت اطلاعات 42 میلیون کاربر ایرانی تلگرام و بعدتر هم 5 میلیون کاربر سیب اپ، حالا نوبت به اطلاعات شهروندان در پایگاه‌های داده سازمان ثبت احوال رسیده است. طی دو روز اخیر گزارش‌های غیر رسمی مبنی بر فروش اطلاعات هویتی مردم در بازار سیاه و از طریق یک ربات تلگرامی منتشر شده بود که حالا سازمان ثبت احوال این موضوع را به طور ضمنی تأیید کرده است.

گفته می‌شد فرد یا افرادی اطلاعات هویتی دست کم 10 میلیون ایرانی را برای فروش بر روی اینترنت قرار گذاشته اند. همچنین گزارش‌هایی از وجود یک ربات تلگرامی منتشر شده است که ظاهراً با دریافت تنها کد ملی، اطلاعات کامل شخص مورد نظر را برگشت می‌داد.

554.png

ظاهراً ماجرا از یک سامانه رسمی متعلق به سازمان ثبت احوال به نام «استعلام الکترونیکی هویت» آغاز شده که به سازمان‌های دیگر امکان استعلام هویت و مشخصات شهروندان را می‌دهد که اتفاقاً در جریان طرح‌های غربالگری بیماری کروناویروس جدید وزارت بهداشت به آن متصل می شود اما در نهایت منجر به افشای اطلاعات دست کم 10 میلیون شهروند می‌شود.

به گفته سخنگوی سازمان ثبت احوال، در بحث غربالگری بیماری کرونا ویروس جدید وزارت بهداشت از این سامانه برای استخراج اطلاعات اولیه هویتی همانند نام و نام خانوادگی و شماره تماس استفاده کرده اما اطلاعاتی چون ارتباط‌های سببی و نسبی یا ازدواج و طلاق افراد مطرح نبوده است.

سیف اله ابو ترابی در این باره می گوید: به این ترتیب دسترسی به اطلاعات اولیه افراد شامل نام و نام خانوادگی، کد ملی و شماره تماس می‌تواند از طریق سامانه سلامت وزارت بهداشت اتفاق بیفتد که ما امروز جلوی دسترسی به این پایگاه داده را گرفتیم و به وزارت بهداشت کتباً اعلام کردیم سامانه را امن کنند و تا زمانی که این امنیت برقرار نشده نمی‌توانند از این اطلاعات استفاده کنند و این کار با توجه به تفاهم نامه و پروتکل‌های ایمنی که با ثبت احوال بسته‌اند، تخلف است.

ابو ترابی امروز گفت: دیتابیس ما با سامانه وزارت بهداشت مثل سایر دستگاه‌ها ارتباط برقرار کرده است. ارتباط ما با وزارت بهداشت برای مسئله پرونده سلامت الکترونیک است. این اطلاعاتی که درز پیدا کرده از جانب وزارت بهداشت بوده و ثبت احوال در آن دخیل نیست.

وی افزود: صبح امروز پس از انتشار این خبر با وزارت بهداشت صحبت کرده و به او اعلام کردیم دیتابیس را از روی اینترنت بردارد و اگر استعلامی هم نیاز است آن را مستقیم از پایگاه اطلاعاتی ثبت احوال دریافت کند.

سخنگوی سازمان ثبت احوال با تاکید بر اینکه آنها هک نشده‌اند، گفت: بیش از ۲۰۰ دستگاه از جمله وزارت بهداشت. به صورت برخط از ما استعلام می‌گیرند و با آن‌ها تعامل داریم. وزارت بهداشت این دیتا را برای پرونده سلامت الکترونیک روی اینترنت قرار داد که نباید این کار را انجام می‌داد.

تعداد شهروندانی که اطلاعات هویتی آنها لو رفته به طور رسمی اعلام نشده اما دست کم 10 میلیون نفر مطرح است. «شهر سخت افزار» مستقلاً نمی تواند ادعاهای مطرح شده را تایید یا رد کند.




منبع : شهر سخت افزار

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار