کد خبر: ۳۰۰۶۰
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۷ - ۱۶ فروردين ۱۳۹۹ - 2020 April 04
فولکس واگن با دو محصول پر طرفدار خود یعنی پاسات به عنوان پر فروش ترین سدان این شرکت و همینطور تیگوان به عنوان پر فروش ترین محصول و همینطور کراس اور خود به بازار خودرویی ایران بازگشت.
به گزارش آی تابناک : فولکس واگن با دو محصول پر طرفدار خود یعنی پاسات به عنوان پر فروش ترین سدان این شرکت و همینطور تیگوان به عنوان پر فروش ترین محصول و همینطور کراس اور خود به بازار خودرویی ایران بازگشت. آخرین بار فولکس واگن مدل گل را به صورت تولید در داخل در بازار ایران عرضه کرده بود.

گرچه برنامه های فولکس واگن برای بازار ایران با بازگشت مجدد تحریم ها نیمه کاره ماند. در هر صورت فرصتی دست داد تا به بررسی پاسات به عنوان پر فروش ترین سدان این شرکت بپردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

فولکس واگن در اوایل دهه هفتاد میلای و با کمک طراح شهیر ایتالیایی یعنی جورجتو جوجارو آئودی 80 را به عنوان رقیب مستقیم بی ام و سری 3 طراحی کرد. فولکس واگن به عنوان شرکت مادر آئودی، با برند خود مدل ارزان تر آئودی 80 را با نام پاسات از سال 1973 در نسخه های 2 و 3 درب سدان و  3 و 5 درب استیشن عرضه کرد.

طراحی بی مانند جوجارو توانست غوغایی به پا کند و آئودی 80 و پاسات به عنوان یک سدان خانوادگی موفقیتی عظیم برای گروه فولکس واگن به ارمغان آوردند. تا به امروز فولکس واگن 8 نسل از پاسات را معرفی و در بازار خودرویی سرتاسر جهان عرضه کرده است و تا بدین لحظه بیش از 22 میلیون دستگاه پاسات را به فروش رسانده است.

نسل هشتم (B8) در سال 2014 میلادی معرفی شده است و بر پایه پلت فرم MQB شرکت فولکس واگن قرار دارد. پاسات در 4 خط تولید که دوتای آن ها در خود آلمان، یک خط تولید در الجزایر و یک خط تولید در چین با همکاری FAW  است به تولید می رسد. فولکس واگن، پاسات را مختص به بازارهای بزرگ خود همچون اروپا، آمریکا و چین نیز عرضه می کند و به همین دلیل دو خط تولید دیگر برای این مدل های اختصاصی یکی در چین با همکاری شرکت SAIC و دیگری در خط تولید فولکس واگن در تنسی آمریکا اضافه کرده است. آخرین فیس لیفت مدل اروپایی نیز در هر دو مدل سدان و استیشن به عنوان مدل 2019 در نمایشگاه ژنو که چندی پیش برگزار شد معرفی شده است. همچنین فولکس واگن یک مدل با نام "Alltrack" را نیز برای بازار اروپا در نظر گرفته است.

پاسات عرضه شده در ایران مربوط به مدل های 2017 و 2018 است که ابعاد آن به ترتیب طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین دو محور برابر با: 4767، 1832، 1476، 2791 میلی متر است.

مشخصات فنی، آپشن و امکانات رفاهی فولکس واگن پاسات

پاسات با 3 موتور دیزلی و 3 موتور بنزین سوز در جهان عرضه می شود و یک مدل هیبریدی با نام GTE نیز در برخی از بازارها عرضه شده است. این خودرو در بازار ایران تنها با موتور 1.8 لیتری توربوشارژ شده موسوم به TSI به فروش رسیده است. این موتور توانایی تولید حداکثر قدرت 180 اسب بخار و حداکثر گشتاور 250 نیوتن متری در بازه دور موتور 1250 تا  5000 rpm را دارد.

جعبه دنده 7 سرعته دو کلاچه موسوم به DSG نیز وظیفه انتقال قدرت به چرخ های جلو را دارد. این خودرو برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت به تنها 7.9 ثانیه زمان نیاز دارد. مصرف سوخت ترکیبی آن نیز معادل 5.8 لیتر توسط فولکس واگن اعلام شده است.

پلت فرم این خودرو یعنی پلت فرم MQB جز اولین پلت فرم های ماژولار (قابلیت استفاده در کلاس های مختلف) گروه فولکس واگن به شمار می رود. نسل هشتم پاسات به نسبت نسل قبل در حدود 85 کیلوگرم کاهش وزن را تجربه کرده است. این در حالی است که برای افزایش فضای ردیف عقب، فاصله بین دو محور آن 79 میلی متر افزایش پیدا کرده است.

لازم به ذکر است که فاصله بین خط مرکزی سیستم تعلیق جلو تا اتاق خودرو در تمامی محصولاتی که از این پلت فرم استفاده می کنند برابر است، زیرا در این بخش شاهد تمامی اجزای مکانیکی و همینطور ساختارهای حیاطی در زمان تصادف هستیم. در صورت استفاده از این پلت فرم، فولکس واگن می تواند به هر اندازه که بخواهد با ابعاد محصولات خود بازی کند.

به علاوه در این پلت فرم پس اورهنگ جلو و عقب، فاصله بین چرخ ها و همینطور فضای بعد از ستون B قابلیت تغییر را دارند. به کمک همین حربه فولکس واگن هر سه محصول اصلی خود یعنی پاسات، تیگوان و گلف را بر پایه همین پلت فرم تولید می کند.

پاسات در یکی از شلوغ ترین کلاس ها قرار دارد و به همین دلیل در بازارهای جهانی رقبای بی شماری را در مقابل خود می بیند. اما تمامی اینها باعث نشده تا فولکس واگن از زبان طراحی ساده و کلاسیک خود دوری جوید و تقریبا همان چیزی که پیش از این در تیگوان مشاهده کردیم را در این مدل به کار برده است.

فولکس واگن مدل پاسات CC را به عنوان یک فست بک چهار درب با ظاهری اسپرت تر به نسبت پاسات به فروش می رساند. اما برای عرضه یک فست بک واقعی از محصولی جدید با نام آرتئون رونمایی کرده که توانسته است نگاه های بسیار زیادی را به سمت خود جذب کند.

در بخش جلویی شاهد جلو پنجره افقی کلاسیک فولکس واگن هستیم که چراغ های جلو نیز در همین بخش قرار گرفته اند. در بخش پایینی سپر نیز شاهد کار شدن مه شکن و دو نوار کرومی هستیم. در نمای جانبی شاهد کار شدن یک خط شانه ای تند و تیز هستیم که دستگیره درب ها نیز همانند دیگر محصولات آلمانی در خط شانه ای قرار گرفته اند.

در بخش انتهایی نیز چراغ های عقب فرم ساده ای دارند و خطوط به کار رفته در این بخش نیز ساده و عموما افقی هستند. فولکس واگن برای این که حس لوکس گرایی در پاسات را تقویت کند در بخش های مختلفی همچون دور پنجره ها، جلو پنجره و دور تا دور خودرو از نوارهای کرومی استفاده کرده است.

با ورود به اتاق اولین چیزی که توجه شما را به خود جلب می کند ساعت آنالوگ قرار گرفته بین دو خروجی سیستم تهویه مطبوع در بخش مرکزی کنسول است. خطوط افقی به طراحی داخل اتاق نیز راه پیدا کرده است و با استفاده از تریم با طرح چوب سعی شده تا حس لوکس بودن به سرنشینان القا شود.

گرچه فولکس واگن از دو صفحه نمایش تمام دیجیتال در پاسات استفاده کرده است. در مرکز کنسول شاهد کار شدن یک صفحه نمایش لمسی 9.2 اینچی هستیم و صفحه کیلومتر نیز تماما دیجیتال است. کلیدهای سیستم تهویه مطبوع سه گانه نیز در بخش پایینی این صفحه نمایش قرار دارند و دسته دنده DSG و کلید استارت و پارک خودرو در کنار دست راننده قرار گرفته است.

فضای سرنشینان عقب در پاسات را باید مناسب دو بزرگسال عنوان کرد و طراحی صندلی ها نیز راحت به نظر می رسند اما به دلیل عبور تونل جعبه دنده از بخش مرکزی فضای پای کمتری برای سرنشین میانی در نظر گرفته شده است. فضای صندوق عقب نیز به 586 لیتر می رسد که آن را جز بهترین های کلاس خود در این زمینه می سازد.

کیفیت کلی اتاق را می توان همانند تیگوان در بخش هایی مورد سرزنش قرار داد و حتی زبان طراحی به نسبت ساده اما کاربردی پاسات می تواند پاشنه آشیل آن در این کلاس پر رقابت باشد.

اگر بخواهیم نگاهی به امکانات این خودرو داشته باشیم می توان به ورود بدون کلید، استارت/استاپ، صندلی های جلو برقی با حافظه و تنظیم در 12 جهت، ماساژور صندلی راننده، گرمکن صندلی جلو و عقب، کروز کنترل، هدآپ دیسپلی، سقف پانوراما، سیستم کمکی پارک خودکار، سنسور نمایشگر باد لاستیک، دوربین 360 درجه، باز شدن درب صندوق عقب هوشمند، چرخ 18 اینچی، Trailer hitch، 9 کیسه هوا و...اشاره کرد.

مهندسین فولکس واگن سیستم تعلیق و فنربندی پاسات را به گونه ای تنطیم کرده اند که بیشترین راحتی ممکن را در مسیرهای خارج شهری و طولانی برای سرنشینان به ارمغان آورد و در این امر موفق بوده اند. فنربندی با قابلیت تنظیم  این خودرو به طور دائمی در حال کار است.

فرمان پاسات عکس العمل خطی و قابل پیشبینی از خود نشان می دهد و مهندسین فولکس واگن فرمان خودرو را به صورتی تنظیم کرده اند که در سرعت های بالاتر و با اضافه شدن وزن، فرمان حس و حال بهتری به راننده بدهد، اما در حرکت های ناگهانی نمی توان انتظار پاسخگویی 100 درصدی از آن را داشت و سیستم فنربندی خودرو نیز در این حالت کمی دچار چالش می شود و در نتیجه شاهد کم فرمانی هستیم.

همانند تیگوان هماهنگی جعبه دنده و موتور در سطح یک محصول آلمانی نشان است تا تجربه سواری راحت و آرام را برای سرنشینان به ارمغان آورد. جعبه دنده در زمان نیاز پاسخ سریع به سبک کردن دنده می دهد و در شرایط ترافیک شهری و سرعت پایین نیز خبری از تاخیرهای معمول جعبه دنده های دو کلاچه نیست.

اما به طور کلی نمی توان انتظار تجربه سواری مشابه محصول اسپرت تری همچون بی ام و سری 3 را از پاسات داشت. صندلی راننده برای دید بهتر به بیرون و همینطور آرامش بیشتر راننده در حین گذر از دست اندازها در جایگاه بالاتری قرار گرفته است.

پاسات

در پایان پاسات را باید یک سدان دوست داشتنی در بازار خودرو توصیف کرد که در بخش قوای محرکه می تواند در کلاس بالاتری به نسبت اکثر رقبای خود قرار گیرد و از این نظر با دیگر محصولات هم وطن حود مقایسه شود. مجهز بودن به هر دو سیستم اپل کار پلی و آندروید اتو، در بخش ارتباطی نیز آن را به یک پرچمدار تبدیل می کند.

در باقی بخش ها نیز پاسات به خوبی وظیفه خود را انجام می دهد و شاید تنها مسئله این باشد که آن خاص بودن دیگر برادر خود یعنی آئودی A4 را ندارد اما با توجه به اختلاف قیمتی بین این دو محصول پاسات یکی از بهترین انتخاب ها در کلاس خود به شمار می رود. پاسات مجهز به موتور 1.8 لیتری توربو که در بازارهای جهانی با نام 132TSI خوانده می شود.

قیمت، خدمات پس از فروش و شرایط بازار فولکس واگن پاسات

در بازار آزاد جهان، برای مثال در کشور استرالیا قیمت پایه این خودرو معادل 39.990 دلار است. در مدل های قدرتمند تر همچون R-Line قیمت آن تقریبا به رقیب های هموطن خود همچون سری 3 و آئودی A4 می رسد. از مهم ترین رقبای پاسات نیز می توان به هوندا آکورد، تویوتا کمری، رنو تالیسمان، مزدا 6، پژو 508، کیا اپتیما و هیوندای سوناتا اشاره کرد که همگی در زمره سدان های اقتصادی تلقی می شوند.

اما در بازار ایران این سدان نسبتا لوکس در پی تورم شدید کشور به خودرویی یک میلیاردی تبدیل شده است و از سوی دیگر وضعیت نه چندان مناسب خدمات پس از فروش شرکت وارد کننده (ماموت خودرو) در کنار حساسیت زیاد پیشرانه به بنزین بی کیفیت باعث شده تا مشتریان این کلاس از خودروها نیز به جای محصولاتی نظیر پاسات و تلیسمان، انتخاب خودروهای فاقد توربو نظیر اپتیما، سوناتا و کمری را در اولویت های بالاتری قرار دهند.

عجیب تر آنکه پس از وضع تحریم های اخیر صنعت خودرو، زمان سرویس های دوره ای برای خودروهای فولکس واگن در ایران به شکل ناگهانی نصف شده است و به جای توصیه به تعویض روغن در هر 15000 کیلومتر (رقم عجیبی که در زمان فروش خودرو به مشتریان اعلام می شد)، حالا توصیه به تعویض روغن و سرویس خودرو در هر 7500 کیلومتر می شود. همچنین شرکت وارد کننده استفاده از بنزین معمولی برای فولکس واگن پاسات را جایز نمی داند و این در حالیست که پیش از این ادعای سازگار بودن این خودروها با بنزین ایران مطرح می شد که حالا به کلی خلاف این مورد به مشتریان اعلام می شود.

از این رو می توان گفت که فولکس واگن پاسات درست مانند دو برادر خود (گلف و تیگوان) علیرغم دارا بودن مشخصات مناسب و جذاب، تاکنون نتوانسته جایگاه شایسته خود در بازار کشورمان را بدست آورد که البته این مورد نیز بیش از هر چیز از متوقف شدن روند عرضه خودروهای وارداتی به کشور و توقف فعالیت شرکت های وارد کننده ارتباط دارد.






منبع : دیجیاتو
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار