کد خبر: ۳۰۰۴۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۵ - ۱۴ فروردين ۱۳۹۹ - 2020 April 02
دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با بیان اینکه ایران برای سومین سال متوالی رتبه چهارم را تثبیت کرده است، بیان کرد:تعداد محصولات تایید شده نانو روز به روز در حال افزایش است.
به گزارش آی تابناک : دکتر سعید سرکار با اشاره به آخرین آمار محصولات تایید شده نانو گفت:۴۳۴ محصول و ۲۱۳ تجهیزات، گواهینامه نانومقیاس را تا اوایل اسفند ۹۸ از سوی ستاد دریافت کرده اند و ۲۳۹ تولید کننده کالا و تجهیزات نیز  محصولات خود را با تایید ستاد به تولید می رسانند.

آمار محصولات تایید شده

سرکار با بیان اینکه محصولات در حوزه های کالاهای خانگی، دارو و سلامت، عمران و ساختمان، مواد اولیه، نساجی، حمل و نقل، انرژی و نفت، اپتیک، آب و کشاورزی، ملزومات صنعتی هستند، بیان کرد: حوزه «عمران و ساختمان» با ۲۴ درصد بیشترین سهم را در میان حوزه‌های صنعتی دارای گواهی نانومقیاس دارد.

به گفته دبیر ستاد توسعه فناوری نانو، پس از عمران و ساختمان، «کالای خانگی» با ۱۴ درصد و «دارو و سلامت» با ۱۲ درصد قرار دارند. بنابراین می‌توان گفت که این سه حوزه در مجموع نیمی از محصولات دارای گواهی نانومقیاس را به خود اختصاص داده‌اند.

جایگاه نانو در دنیا

سرکار در خصوص پیشرفت فناوری و رشد صعودی فناوری نانو در کشور گفت: آغاز حرکت در مسیر نانو از سال ۲۰۰۱ در ایران با انتشار ۱۰ مقاله ISI بود؛ در همان زمان، ایران رتبه ۵۷ در حوزه نانو را داشت. اما اکنون تولیدات علمی ایران به مرحله ای رسیده که از مرز ۱۰ هزار مقاله گذشته است و ۲۵ درصد تولیدات علمی ایران مربوط به حوزه نانو می شود.

به گفته وی، در حال حاضر قدرت های علمی جهان در حوزه نانو، کشورهای آمریکا، هند، چین، ایران، کره جنوبی، آلمان، ژاپن، فرانسه، انگلستان، روسیه، اسپانیا، ایتالیا، استرالیا، کانادا، تایوان، عربستان، برزیل، لهستان، سنگاپور و ترکیه هستند.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو گفت: ایران از نظر تولید علم برای سومین سال متوالی رتبه چهارم نانو را تثبیت کرده است و قبل از ایران، امریکا، چین و هند رتبه های اول تا سوم در حوزه نانو را از دیدگاه تولید مقالات به خود اختصاص داده اند.

سرکار با بیان اینکه تمام محصولاتی که در حوزه نانو به تولید می‌رسند در شرکت‌های دانش‌بنیان زیر نظر ستاد توسعه فناوری نانو هستند، گفت: سرعت پیشرفت در توسعه نانوی کشور زیاد است؛ محصولات نانو ماه به ماه به سبد نانو اضافه شده و به بازار وارد می‌شود.

به گفته سرکار، ایران در زمینه نانو بالاتر از تمام کشورهای اروپایی قرار گرفته در صورتیکه سایر کشورها سرمایه‌های هنگفتی روی نانو داشته‌اند. ایران نسبت به سایر کشورها سرمایه گذاری کمتری روی نانو داشته ولی به پیشرفت‌های خوبی رسیده است.




منبع : مهر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار