کد خبر: ۳۰۰۲۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۸ - ۱۱ فروردين ۱۳۹۹ - 2020 March 30
همان طور که طی سال گذشته در خبرها شنیده‌اید، شرکت اپل قصد دارد از پردازنده‌های ساخت خودش با معماری آرم در کامپیوترهای مک استفاده کند. خوب است بدانید که طبق گزارشات، این تغییر خیلی سریع‌تر و همچنین گسترده‌تر صورت می‌گیرد. با ما همراه باشید.
به گزارش آی تابناک : همان طور که طی سال گذشته در خبرها شنیده‌اید، شرکت اپل قصد دارد از پردازنده‌های ساخت خودش با معماری آرم در کامپیوترهای مک استفاده کند. خوب است بدانید که طبق گزارشات، این تغییر خیلی سریع‌تر و همچنین گسترده‌تر صورت می‌گیرد. با ما همراه باشید. 

به گزارش وب‌سایت MacRumors و به نقل از آقای Ming-chi Kuo، افشاگر معروف محصولات اپل، این شرکت برنامه دارد تا در سال ۲۰۲۱ میلادی پردازنده‌های موجود در تعداد زیادی از مدل‌های مک را چه در نوع قابل حمل و چه در نوع دسکتاپ، به نمونه‌های با معماری ARM ارتقا دهد.

آقای Ming-chi Kuo باور دارد که اپل با انجام این کار می‌تواند هزینه پردازنده‌های به کار رفته در آن‌ها را بین ۴۰ تا ۶۰ درصد کاهش داده و در کنارش آزادی عمل بیش‌تری در سخت‌افزار محصولات ساخت خودش پیدا کند. او اخیراً اعلام کرده است که برند اپل در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۰ میلادی از اولین لپ‌تاپ با پردازنده‌ ARM ساخت خودش پرده برداری می‌کند.

بر همگان روشن است که از نظر بازدهی، معماری ARM بسیار بهتر از نمونه X86 ساخت اینتل است. به همین علت است که در بازار محصولات الکترونیکی، تنها شاهد استفاده از این معماری در پردازنده‌های دستگاه‌های قابل حمل و سبکی مثل تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند هستیم؛ چرا که به دلیل ضخامت کم و ابعاد نسبتاً کوچک، دستگاهی مثل iPad از نظر توان الکتریکی و همچنین توان گرمایی تولید شده توسط پردازنده محدودیت‌هایی دارد. معماری ARM شاید از نظر پتانسیل محاسباتی کمی ضعیف‌تر از X86 باشد اما به دلیل برخورداری از بازده بسیار بالاتر، یقیناً نسل آینده‌ی معماری پردازنده‌ها به حساب می‌‌آید.

ezgif-2-6867c7e3dc80.jpg

نکته مهم دیگر درباره این عمل از سوی اپل،‌ وابستگی کمتر وی به شرکت اینتل برای معرفی و عرضه محصولات خود است؛ به عنوان مثال اینتل هنوز هم در پردازنده‌های دسکتاپ خود از لیتوگرافی ۱۴ نانومتر ++++ استفاده می‌کند، در حالی که اپل امسال برای استفاده از لیتوگرافی ۵ نانومتری شرکت TSMC جهت به کار گیری در نسل بعدی چیپست‌های سری A آماده می‌شود.

البته باید گفت که شاید چنین تغییری برای لپ‌تاپ‌های ساخت این شرکت یا همان سری مک‌بوک بسیار مفید واقع شود، اما برای به کار گیری از این معماری در نمونه‌هایی مثل مدل‌های با پردازنده زئون در سری مک پرو، مدتی باید منتظر ماند.




منبع : شهر سخت افزار

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار