کد خبر: ۳۰۰۱۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۱ - ۱۱ فروردين ۱۳۹۹ - 2020 March 30
اختر شناسان شاهد سونامی اختروش ها با امواجی عظیم بوده اند که با قدرتی ویرانگر در فضا پراکنده می شوند.
به گزارش آی تابناک : اخترشناسان با استفاده از تلسکوپ فضایی هابل فوران هایی را رصد کرده اند که نشان می دهد سونامی اختروش به صورت میانگین ۱۰ برابر قوی تر از آن چیزی  است که قبلا تصور می شد. انرژی تولید شده توسط این جریان ها طی ۱۰ میلیون سال، یک میلیون بار بیشتر از انفجار پرتوهای گاما بوده و هیچ  پدیده دیگری چنین انرژی مکانیکی  عظیمی را حمل نمی کند. نتایج این مطالعات حاکی از این است که باد و گازهای گسیل شده به سرعت سرسام آور ۶۴ میلیون کیلومتر بر ساعت و میلیاردها درجه حرارت می رسند.

اختروش

محققان با انجام مطالعاتی گسترده سیزده سونامی را شناسایی کرده اند که شامل ۳ مورد از پر انرژی ترین مواردی می شود که تا کنون ثبت شده اند. آنها با استفاده از فناوری ماوراءبنفش تلسکوپ مجموع طیف انرژی گسیل شده از این اختروش ها از کوتاه ترین طول موج تا سطح فرابنفش را تعیین کرده اند. Gerard Kriss از موسسه علوم تلسکوپ فضایی بالتیمور در این باره می گوید:

این موارد قبلا تنها با مشاهدات بسیار دشوار اشعه ایکس قابل رویت بودند. مشاهده این گسیل ها می تواند در پی بردن به ارتباط بین رشد سیاهچاله کلان جرم مرکزی و توسعه کهکشان میزبان آن به ما کمک کند.

به  باور محققان این فوران ها به عنوان پر انرژی ترین اجرام جهان احتمال مانع شکل گیری کهکشان های بسیار بزرگ شده و به موارد بزرگ کنونی اجازه رشد بیش از را حد نمی دهند.




منبع : دیجیاتو

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار