کد خبر: ۲۹۸۹۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۹ - ۰۵ فروردين ۱۳۹۹ - 2020 March 24
می دانیم که اینتل در پی ایجاد یک مفهوم جدید در دنیای پردازنده‌ها است؛ این اقدام به پردازنده‌های کم مصرف آغاز شده و احتمالاً پای آن به دسکتاپ نیز کشیده خواهد شد. آخرین اطلاعات از پردازنده Core i5-L15G7 نشان می‌دهد که اینتل حتی برای کوالکام نیز شاخ و شانه می‌کشد.
به گزارش آی تابناک : می دانیم که اینتل در پی ایجاد یک مفهوم جدید در دنیای پردازنده‌ها است؛ این اقدام به پردازنده‌های کم مصرف آغاز شده و احتمالاً پای آن به دسکتاپ نیز کشیده خواهد شد. آخرین اطلاعات از پردازنده Core i5-L15G7 نشان می‌دهد که اینتل حتی برای کوالکام نیز شاخ و شانه می‌کشد. آیا معماری ARM می‌تواند در برابر تکنیک جدید و عجیب اینتل دوام بیاورد؟

پردازنده‌های سری Lakefield برای دستگاه‌های کم مصرف نظیر تبلت، لپ تاپ، الترابوک های هیبریدی و... طراحی شده‌اند. طراحی جدید اینتل در تراشه‌های Lakefield این امکان را به این شرکت می‌دهد که تمام قابلیت‌های پردازنده را به همراه کنترلرها، در ابعاد 12 در 12 میلی‌تر ارائه دهند. در نتیجه این خانواده عملاً به سراغ پردازنده کوالکام می‌رود.

Lakefield-2.jpg

و اما طی آخرین اخبار، مشخصات و بنچمارک یکی از پردازنده‌های Lakefield با نام Core i5-L15G7 را شاهد هستیم. این پردازنده دارای 5 هسته است. یک هسته بزرگ Sunny Cove و چهار هسته Tremont که همگی آنها در لیتوگرافی 10 نانومتری طراحی شده‌اند. مادامی که نیازی به پردازش‌های سنگین نباشد، هسته‌های Tremont در خدمت سیستم قرار خواهند داشت. در زمان افزایش بار، هسته Sunny Cove وارد عمل می‌شود. توان حرارتی این پردازنده 5~7 وات است.

در واقع می‌توان گفت که این برای اولین بار است که یکی از دو کمپانی AMD و Intel اقدام به تولید CPU با 5 هسته می‌کند. جالب است بدانید که این تراشه کوچک کنترلر PHY و I/O را نیز در خود حمل کرده و کنترلر حافظه نیز درون آن جای گرفته است. تمام این موارد بر روی یک بستر 22 نانومتری پیاده سازی شده‌اند. در ادامه به سراغ بنچمارک پردازنده Core i5-L15G7 در برنامه GeekBench 5 خواهیم رفت.

Lakefield-3.jpg

پردازنده 5 هسته‌ای Core i5-L15G7 دارای فرکانس‌های 2.95~1.4 گیگاهرتز، دست کم در این نمونه است. 1.5 مگابایت کش L2 و 4 مگابایت حافظه کش L3 نیز در آن دیده می‌شود. Core i5-L15G7 در عملکرد تک هسته موفق به کسب امتیاز 725 شده و امتیاز تمام هسته را با عدد 1566 به پایان رسانده است. معیار تک و تمام هسته تا حدودی با یکدیگر مغایرت دارند؛ در نتیجه این احتمال وجود دارد که یک هسته در تست خاموش بوده است.

از نظر عملکرد، Core i5-L15G7 به پردازنده Snapdragon 835 نزدیک است. Snapdragon 835 نیز در بنچمارکی مشابه، امتیازهایی نزدیک به این پردازنده را ارائه می‌دهد. با این وجود تراشه Snapdragon 8cx همچنان سریع‌تر از Core i5-L15G7 است. اما سازگاری بهتر با برنامه‌های ویندوزی x86/x64 دارد. همچنین می دانیم که Core i5-L15G7 پرچمدار گروه نبوده و تراشه‌های به مراتب قوی‌تری از پردازنده‌های Lakefield هم در راه خواهند بود. یک رقابت جدید در بازار پردازنده‌های کم مصرف را در سال 2020 شاهد خواهیم بود. همچنین اینتل دست کم با 3 پلتفرم جدید در این سال وارد بازار خواهد شد.





منبع : شهر سخت افزار

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار