کد خبر: ۲۹۸۷۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۹ - ۲۹ اسفند ۱۳۹۸ - 2020 March 19
تاندربولت 3 در رایانه‌های شخصی چندان مورد توجه واقع نشده البته در مقایسه با فراگیر شدن آن در مک‌های مدرن. اما این بدین معنا نیست که همه خالقین محتوا سیستم عامل مک را ترجیح می‌دهند.
به گزارش آی تابناک : تاندربولت 3 در رایانه‌های شخصی چندان مورد توجه واقع نشده البته در مقایسه با فراگیر شدن آن در مک‌های مدرن. اما این بدین معنا نیست که همه خالقین محتوا سیستم عامل مک را ترجیح می‌دهند. مادربرد Z390 Designare از جدیدترین کنترلر تاندربولت 3 استفاده می‌کند. چند سوییچ PCIe برای کاربران که بین یک کارت گرافیک یا SLI انتخاب کنند به علاوه دو کارت NVMe که مستقیما به پردازنده متصل هستند و حتی وای فای 1.73 گیگابیت بر ثانیه در کنار دو Gigabit Ethernet. اجازه دهید باهم نگاهی به مادربرد Gigabyte Z390 Designare داشته باشیم.

مشخصات

سوکتLGA 1151
چیپستIntel Z390
فرم فاکتورATX
مدار تغذیه13 فاز
پورت‌های تصویرHDMI 1.4
دو عدد تاندربولت (DP 1.4 و DP 1.2)
پورت‌های USB10 گیگابیت: دو عدد Type C (از طریق تاندربولت) و دو عدد Type A
5 گیگابیت: چهار عدد Type A
دو عدد USB 2.0
پورت شبکهدو عدد Gigabit Ethernet
دو عدد آنتن وای فای
جک‌های صداپنج عدد آنالوگ
یک عدد دیجیتال
پورت‌های قدیمییک عدد PS/2
پورت‌های دیگرورودی Display Port (برای گذرگاه تاندربولت)
PCIe x16سه عدد 3.0
حالت‌های x16 / x0 / x4
x8 / x8 / x4
x8 / x4 / x4
PCIe x1دو عدد 3.0
CrossFire / SLI3x / 2x
اسلات حافظهچهار عدد DDR4
اسلات M.2دو عدد PCIe 3.0 x4 / SATA
پورت U.2خیر
پورت SATAشش عدد 6 گیگابیت بر ثانیه
(M.2 یک پورت‌های 4 و 5 را اشغال می‌کند)
(M.2 دو پورت 0 یا 1)
هِدِر USBیک عدد 10 گیگابیت Type C
یک عدد USB 3.0
یک عدد USB 2.0
هِدِر فنپنج عدد 4 پین
رابط قدیمیبلندگوی سیستم (کُد بیپ)
رابط‌های دیگرFP Audio
RGB LED
پنل خطایابیخیر
سوییچ / کلید داخلیخیر / خیر
کنترلر SATAمجتمع 0 / 1 / 5 / 10
کنترلرهای EthernetWGI211AT PCIe
WGI219V PHY
وای فای / بلوتوثIntel 9560 802.11ac 2×2 1.73Gb/s
بلوتوث 5.0
کنترلر USBJHL7540 Thunderbolt 3 PCIe 3.0 x4
صداALC1220
ضمانتسه سال

طراحی مینیمالیستی برای خالقین محتوا

کاربرانی که به دنبال قدرت هستند و قصد دارند نرم افزارهای حرفه‌ای را روی رایانه شخصی خود اجرا کنند همیشه عضوی مهم از جامعه کاربرانی هستند که خودشان به تهیه سیستم می‌پردازند. مدت زمان زیادی نمی‌گذرد که این دسته از کاربران پنل‌های شیشه‌ای کیس‌ها را پس می‌زدند تا کیسی خنک داشته باشند و مادربردهای داخل این کیس‌ها تقریبا به اندازه زمانی که خاموش می‌شد، تاریک بود (نورپردازی چندانی وجود نداشت).

اما کاربرانی نیز وجود داشتند که نورپردازی را با تِم گیمینگ مخلوط کردند تا این ایده را پیاده سازی کنند که یک رایانه شخصی باید به اندازه‌ای که سریع است درخشنده باشد، این اشتیاق البته توسط کسانی که علاقه‌ای به تماشای درون کیس خود نداشتند نادیده گرفته می‌شد. اما بعد از روند رو به رشدی که کیس‌ها با شیشه حرارت دیده پیدا کردند، ترکیب شیشه کِدِر با استایل ماشین‌های حرفه‌ای با کمی چاشنی نورپردازی رایانه‌های شخصی گیمینگ سنتی که نویز را نیز در داخل نگه می‌داشت، برای این دسته از کاربران بسیار جذاب بود. طراحی بُرد Gigabyte Designare نیز برای چنین سیستم‌هاییست.

بررسی دقیق‌تر

نگاهی به مادربرد Gigabyte Z390 Designare

Z390 Designare با قابلیت‌هایی عرضه شده که روی خالقین محتوا متمرکز هستند، به مانند گذرگاه Display Port برای پشتیبانی از وضوح 8K از طریق یکی از دو هِدِر تاندربولت 3 (با در نظر گرفتن این که کارت گرافیک شما بتواند چنین موضوعی را هندل کند). خریداران این بُرد همچنین به یک جفت پورت Gigabit Ethernet در کنار وای فای 1.73 گیگابیت بر ثانیه و بلوتوث 5.0 دسترسی پیدا خواهند کرد تا بتوانند به نوعی یک هاب شبکه کوچک را در اختیار داشته باشند، در حالی که از نمایشگرهای 8K و درایوهای اکسترنال تاندربولت 3 با پهنای باندی تا 40 گیگابیت بر ثانیه نیز پشتیبانی می‌کند.

نگاهی به مادربرد Gigabyte Z390 Designare

البته که قابلیت‌های دیگری نیز وجود دارند که برخی از آنها در پنل ورودی / خروجی Designare تعبیه شده‌اند. شما یک جفت پورت USB 2.0 برای صفحه کلید و ماوس، یک پورت قدیمی PS/2 برای ماوس و کیبرد قدیمی، یک جفت USB 3.1 Gen 2 برای درایوها تا سرعت 10 گیگابیت بر ثانیه (قرمز رنگ)، و چهار پورت USB 3.1 Gen 1 برای درایوها یا دستگاه‌های دیگر با سرعت 5 گیگابیت بر ثانیه (آبی و زرد رنگ) در اختیار خواهید داشت.

نگاهی به مادربرد Gigabyte Z390 Designare

پیکربندی اسلات‌های PCIe

مشخصا گیگابایت در بحث قطعات داخلی نیز سنگ تمام گذاشته. اسلات‌های PCI Express x16 که می‌توانند در پیکربندی‌های x16 / x0 / x4 و x8 / x8 / x4 (از طریق پردازنده / پردازنده / چیپست) کنترل شوند. و حتی اسلات x16 سوم می‌تواند از طریق تنظیمات فریم ویر به گونه‌ای تنظیم شود که از کنترلر PCIe پردازنده استفاده کند، در نتیجه محدودیت پهنای باند چیپست را دور می‌زند. انتخاب چنین تنظیمی باعث می‌شود که اسلات سوم چهار خط را از دومی قرض بگیرید (x8 / x4 / x4) اما ترکیب عالی را برای نصب یک کارت گرافیک و دو درایو PCIe 3.0 x4 NVMe فراهم می‌کند.

همین ترکیب ممکن است حتی برای CrossFire سه مسیر نیز انتخاب بهتری باشد. البته دارندگان کارت گرافیک‌های انویدیا همچنان در حالت پیش فرض پردازنده / پردازنده / چیپست محدود خواهند ماند زیرا درایورهای GeForce به حداقل هشت خط برای هر کارت گرافیک در زمان فعال بودن SLI نیاز دارند.

نگاهی به مادربرد Gigabyte Z390 Designare

زمانی که بحث M.2 وسط باشد، اسلات‌های کمتر به معنای مشکلات منابع کمتر است. به نگاهی به مادربرد Gigabyte Z390 Designare متوجه می‌شویم که دو اسلات M.2 آن تنها از سه پورت SATA منابع قرض می‌گیرند. حرارت پخش کن اسلات ذخیره سازی بالا نیز تمام سوییچ‌های PCIe گفته شده برای حالت مذکور را مخفی می‌کند. بالای آن ما شاهد ماژول CNVi WiFi هستیم که البته در مکان عجیبی قرار گرفته، بخصوص با در نظر گرفتن کانکتورهای آنتن آن در پنل ورودی / خروجی. پایین این اسلات‌ها ما شاهد هِدِرهایی برای صدای پنل جلو، یک نوار RGB، یک هِدِر دو پورت USB 2.0، دو (از پنج) عدد هِدِر فن، هِدِرهای کلید و LEDهای پنل جلو و همچنین هِدِرهای دیگری برای پشتیبانی از اسپیکر (بیپ کُد) و نشانگر وضعیت روشن قدیمی سه پین هستیم.

نگاهی به مادربرد Gigabyte Z390 Designare

مدار تغذیه قدرتمند

Z390 Designare از مدار تغذیه 12 + 1 بهره می‌برد که یک فاز کمتر برای پردازنده گرافیکی در مقایسه با 12 + 2 واحد Z390 Aorus Master در اختیار دارد، اگر چه ما چندان مطمئن نیستیم که گرافیک مجتمع اینتل به یک فاز اضافی نیاز داشته باشد. کاربران بسیار کمی در این قیمت در نظر دارند که گرافیک مجتمع را اورکلاک کنند. دیگر قابلیت‌ها شامل هِدِرهای USB 3.0 و USB 3.1 Gen 2 که در بالای اسلات PCIe x16 قرار دارند، شش پورت SATA و کانکتور برق اضافی PCIe می‌شوند که همگی رو به جلو (کیس) طراحی شده‌اند. این قابلیت‌ها به شکل طراحی شده‌اند تا نصب یک کارت امری راحت باشد. نکاتی که در چنین سیستم‌هایی کاربرد آن چنانی ندارند مانند کلیدهای روشن و راه اندازی مجدد حذف شده‌اند. و در حالی که گیگابایت نمایشگر LCD خطایابی را نیز حذف کرده اما معمولا کاربرد خوبی برای گزارش کدهای خطا دارد.

نگاهی به مادربرد Gigabyte Z390 Designare

نگاهی به مادربرد Gigabyte Z390 Designare و باکس آن نشان می‌دهد که دیسک درایو معمول، راهنمای نرم افزاری و سخت افزاری، یک آنتن وای فای، چهار کابل SATA، یک کانکتور G برای راحتی استفاده از هِدِر کلید‌های پنل جلو به همراه یک کابل برای اتصال خروجی mini Display Port کارت گرافیک به ورودی Display Port مادربرد (برای گذرگاه تاندربولت 3) در بسته بندی بُرد وجود دارند.

قابلیت‌های انحصاری گیگابایت

طراحی انحصاری گیگابایت برای بُردهای شرکت که استفاده از دو برابر مس را به همراه دارد، مسیرهای با قدرت کافی را بین قطعات فراهم می‌کند تا بارهای کاری بالاتر از معمول را تحمل کرده و گرما را از قسمت‌های حیاتی تامین توان پردازنده دور کنند. چنین چیزی باعث می‌شود مطمئن شویم که مادربرد می‌تواند بار کاری افزایش یافته را تحمل کند، امری حیاتی در زمان اورکلاک.

قابلیت‌های انحصاری گیگابایت
قابلیت‌های انحصاری گیگابایت

صدای هوشمند

ALC1220 120dBA SNR HD با شناسایی هوشمند هدفون به شکل اتوماتیک آمپدنس دستگاه صدای شما را شناسایی کرده تا از مشکلاتی مانند صدای پایین و اعوجاج جلوگیری کند. با سری جدید کنترلرهای صدای VB، صدای خود را به شکلی واضح از طریق کانکتورهای میکروفون SNR که تا 110 / 114 دسیبل بالا می‌روند، استریم کنید.

قابلیت‌های انحصاری گیگابایت

مادربردهای Aorus از ترکیب خازن‌های WIMA FKP2 و Nichicon بهره می‌برند، در حالی که خازن‌های Nichicon مناسب تجهیزات صدای با کیفیت بالا هستند تا فرکانس‌های بالا و باس واضح را فراهم کنند، خازن‌های WIMA FKP2 مناسب سیستم‌های صدای حرفه‌ای Hi-Fi هستند. به علاوه اینها باید به تکنولوژی انحصاری AORUS AMP-UP اشاره کنیم که یک راه حل آنبُرد برای اکثر سیستم‌های صوتیست.

قابلیت‌های انحصاری گیگابایت

استایل AORUS

با مادربردهای AORUS فناوری RGB Fusion 2.0 حالا با نورپردازی قابل آدرس دهی حتی بهتر نیز به نظر می‌رسد. RGB Fusion 2.0 به کاربران اجازه می‌دهد تا به کنترل نورپردازی آنبُرد، اکسترنال و قابل آدرس دهی بپردازند. این برنامه همین حالا نیز با الگوها و رنگ‌های مختلفی همراه است و پشتیبانی از Addressable LED فراهم شده. مادربردهای AORUS از نوارهای نورپردازی قابل آدرس دهی 5v و تا 300 قطعه LED را پشتیبانی می‌کنند. 

خنک کنندگی AORUS

قابلیت‌های انحصاری گیگابایت

با Smart Fan 5 کاربران می‌توانند مطمئن باشند که سیستم گیمینگ آنها همیشه عملکرد خود را حفظ کرده و خنک بماند. با Smart Fan 5 شما می‌توانید هدرهای فن خود را وادار کنید تا با چند سنسور مختلف روی مادربرد ارتباط داشته باشند. حالا نه تنها هِدِرها از فن‌هایی با هر دو حالت ولتاژ و PWM فعالیت می‌کنند، بلکه مادربرد با خنک کننده‌های مایع نیز سازگاری بالاتری خواهد داشت.

قابلیت‌های انحصاری گیگابایت

Fan Stop

دست یابی به سوکت کامل با Fan Stop. این فناوری هر فن روی سیستم را وادار می‌کند که در زمان کاهش دما از کار بایستد. فن‌ها با استفاده از داده‌هایی که سنسورهای دمای مادربرد فراهم می‌کنند، در یک دمای خاص متوقف خواهند شد. تمام این امور می‌تواند توسط شما شخصی سازی شود.

Hybrid Fan Pin Headers

تصور کنید روی خنک کننده مایع خود کنترل کاملی داشته باشید. Smart Fan 5 می‌تواند اطلاعات ثانویه‌ای مانند نرخ جریان و دمای مایع کولانت را از طریق هدرهای هایبرید فن بدست آورد که به شما کنترل بی نظیری روی خنک کننده خود خواهد داد. تمام این هدرها می‌توانند به شکل اتوماتیک نوع دستگاه خنک کننده‌ای که به آن متصل است چه فن و چه پمپ را تشخیص دهد.

قابلیت‌های انحصاری گیگابایت

AORUS Ultra Durable

Q-Flash Plus

بایوس خود را بدون نصب پردازنده، حافظه و کارت گرافیک به سادگی آپدیت کنید. با Gigabyte Q-Flash Plus شما نیازی به نصب پردازنده، حافظه و کارت گرافیک یا حتی وارد شدن به منوی بایوس ندارید تا بایوس را به روز کنید. تنها نسخه بایوس را دانلود کرده آن را روی یک درایو USB ذخیره کنید، درایور را به پورت Q-Flash Plus USB متصل کنید و کلید Q-Flash Plus را فشار دهید تا نصب صورت گیرد.

محافظ اسلات‌های حافظه و PCIe

طراحی نوآورانه محافظ استیل یک تکه از سوی گیگابایت باعث می‌شود اسلات‌های PCIe قدرت اضافه‌ای که برای پشتیبانی از کارت گرافیک‌های سنگین نیاز است را پیدا کنند.  همین طراحی برای اسلات‌های حافظه از اعوجاج و همچنین خم شدگی مادربرد جلوگیری می‌کند.

قابلیت‌های انحصاری گیگابایت

کلام آخر

Z390 Desginare سومین بُرد گران قیمت Z390 است و در بحث کارایی بر قیمت نیز همین رتبه را کسب می‌کند اما این جایگاه قابلیت‌های مختلف را در نظر نمی‌گیرد. پس آیا این قابلیت‌های اضافی ارزش قیمت پرداختی را دارند؟

برای شروع هیچکدام از بُردهای این دسته از کنترلر تاندربولت 3 استفاده نمی‌کنند چه برسد به پشتیبانی از گذرگاه 8K برای یک کارت Display Port 1.4، برای کسانی که به آن نیاز دارند این قابلیت 40 دلاری ارزش دارد. همچنین هیچ کدام از بُردهای این دسته توانایی سوییچ کردن (چهار خط) اسلات سوم PCIe x16 از چیپست به پردازنده را ندارند.

با نگاهی به مادربرد Gigabyte Z390 Designare متوجه می‌شویم که رقبای خود را در بحث قابلیت‌های مختلف با این قیمت شکست می‌دهد. محدودیت‌های اورکلاک مشابه با نزدیک‌ترین رقیب خود داشته اما در بحث کارایی اورکلاک DRAM آن را شکست می‌دهد و حداقل ارزش اضافی را داراست تا پرمیوم بودن آن را نسبت به بُردهای ارزان قیمت‌تر مشخص کند. به هر حال شاهد یکی از بهترین بُردهای مناسب خلق محتوا هستیم و بدون شک این مدل را برای خالقین محتوا توصیه می‌کنیم.






منبع : سخت افزار
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار