کد خبر: ۲۹۸۶۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۳ - ۲۹ اسفند ۱۳۹۸ - 2020 March 19
روز گذشته سونی اعلام کرد که 18 مارس یعنی امروز جزئیات تازه‌ای را در مورد پلی استیشن 5 اعلام خواهد کرد. در حالی که انتظار می‌رفت سونی از ظاهر این کنسول نیز رونمایی کرد، سازنده ژاپنی در رویداد آنلاین امروز خود مشخصات سخت‌افزاری پلی استیشن 5 را به طور کامل اعلام کرد.
به گزارش آی تابناک : روز گذشته سونی اعلام کرد که 18 مارس یعنی امروز جزئیات تازه‌ای را در مورد پلی استیشن 5 اعلام خواهد کرد. در حالی که انتظار می‌رفت سونی از ظاهر این کنسول نیز رونمایی کرد، سازنده ژاپنی در رویداد آنلاین امروز خود مشخصات سخت‌افزاری پلی استیشن 5 را به طور کامل اعلام کرد. کنسولی که قرار است در فصل تعطیلات پیش رو روانه بازار شود. در ادامه همراه ما باشید تا به طور کامل با مشخصات فنی کنسول نسل نهمی سونی آشنا شویم.

آوریل سال گذشته سونی اولین اطلاعات راجع به PS5 را منتشر کرد اما این مشخصات به صورت کلی بودند و جزئیات سخت‌افزاری این کنسول تا امروز مبهم مانده بود. تا اینکه امروز بعد از مدت‌ها انتظار سونی در وب سایت PlayStation Blog خود به طور کامل مشخصات فنی کنسول نسل بعد خود را اعلام کرد.

مشخصات سخت‌افزاری پلی استیشن 5

طبق اطلاعات رسمی، این کنسول مجهز به پردازنده سفارشی هشت هسته‌ای AMD بر پایه معماری ZEN 2 و فرکانس کاری 3.5 گیگاهرتز (فرکانس متغیر) است. پلی استیشن 5 از یک GPU سفارشی با معماری RDNA 2 کمپانی AMD نیز برخودار شده که 10.28 ترافلاپس توان تولید می‌کند. این GPU دارای 36 واحد پردازشی با فرکانس 2.23 گیگاهرتز (فرکانس متغیر) است.

مشخصات سخت‌افزاری پلی استیشن 5

همچنین سونی پلی استیشن 5 را با 16 گیگابایت رم GDDR6 و درایو SSD سفارشی با ظرفیت 825 گیگابایت همراه کرده است. این حافظه پرسرعت باعث می‌شود گیم ها با سرعت فوق‌العاده بالایی بارگذاری شوند. سونی سال گذشته این ویژگی را برای کنسول جدید خود تائید کرد و با یک دمو از بازی Spider-Man نشان داد که چگونه بارگذاری این بازی در PS5 فقط یک ثانیه طول می‌کشد. در حالی که بارگذاری همین بازی در پلی استیشن 4 حدودا 8 ثانیه به طول می‌انجامد.

سونی: SSD پلی استیشن 5 سطح طراحی نسل بعد را کاملا تغییر می‎دهد

مارک سرنی، رئیس بخش سخت‌افزار پلی استیشن جزئیاتی را در کنفرانس امروز سونی راجع به SSD کنسول جدید این کمپانی به اشتراک گذاشت. به گفته وی، در حالی که بارگذاری یک دیتای 1 گیگابایتی در پلی استیشن 4 حدودا 20 ثانیه طول می‎کشید، در پلی استیشن 5 بارگذاری 5 گیگابایت دیتا فقط یک ثانیه طول می‌کشد. بنابراین از حیث سرعت خواندن اطلاعات، کنسول جدید سونی نسبت به نسل گذشته تفاوت فاحشی داشته است.

SSD پلی استیشن 5

خوشبختانه پلی استیشن 5 صرفا محدود به SSD نیست. این کنسول از هارد دیسک‌های اکسترنال نیز از طریق رابط USB پشتیبانی می‌کند اما از آنجایی که این نوع ذخیره سازها سرعت بسیار پائین‌تری نسبت به SSDها دارند، فقط برای اجرای بازی‌های نسل قبل بر روی PS5 طراحی شده‌اند. در این مورد PS5 و Xbox Series X با یکدیگر تفاهم دارند.

دیگر ویژگی کنسول نسل بعد سونی که از قبل از آن با خبر بودیم، برخورداری از درایو 4K Bluray است و همچنان از دیسک نیز برای نصب بازی‌ها بر روی SSD داخلی پشتیبانی می‌کند. SSD سفارشی پلی استیشن 5 از نوع NVMe است و امکان ارتقاء آن در آینده وجود دارد. اما اگر می‌خواهید SSD جدیدی که برای کنسول خود در نظر می‌گیرید همانند SSD پیش‌فرض دستگاه باشد، باید مدلی با پهنای باند حداقل 5.5 گیگابایت بر ثانیه انتخاب کنید.

Xbox Series X قوی‌تر از PS5

Xbox Series X قوی‌تر از PS5: حداقل روی کاغذ!

حالا که از مشخصات سخت‌افزاری پلی استیشن 5 مطلع شدیم، می‌توانیم مقایسه سریعی بین این کنسول و Xbox Series X داشته باشیم. دست کم بر روی کاغذ، نماینده مایکروسافت در برخی قسمت‌ها نسبت به رقیب برتری دارد. به طور مثال در فرکانس CPU، کنسول جدید مایکروسافت با فرکانس 3.8 گیگاهرتز نسبت به نماینده سونی برتری دارد. از نظر توان گرافیکی نیز 12 ترافلاپس Xbox Series X و 52 واحد پردازشی این کنسول باز هم برتری با کنسول نسل بعد مایکروسافت است. همچنین در بخش ذخیره‌ساز، 1 ترابایت مایکروسافت بالاتر از 825 گیگابایت سونی قرار می‌گیرد.

یکی از تفاوت‌های مهم بین کنسول‌های جدید سونی و مایکروسافت، متغیر بودن فرکانس CPU و GPU در پلی استیشن 5 است. در واقع فرکانس این دو تراشه نسبت به مقدار مورد نیاز تنظیم می‌شود و کنسول به طور خودکار در مواقعی که به طور مثال به توان گرافیکی بیشتر نیاز است، از فرکانس بلا استفاده CPU برای کمک به GPU استفاده می‌کند. طبیعتا بازی‌هایی که در آینده منتشر خواهند شد، تماما نیاز به فرکانس 3.5 گیگاهرتزی CPU یا 2.23 گیگاهرتزی GPU پلی استیشن 5 ندارند اما به گفته مارک سرنی، میزان کاهش فرکانس جزئی خواهد بود.

از نظر توانایی اجرای بازی در رزولوشن بالا، همان طور که انتظار می‌رفت پلی استیشن 5 قادر به اجرای گیم در رزولوشن‌های 4K و 8K با سرعت 120FPS است و به منظور غرق شدن هر چه بیشتر گیمر در بازی، یک سیستم صدای سه بعدی نیز برای این کنسول در نظر گرفته شده است. برای کاهش مصرف انرژی یک حالت اختیاری مصرف کم به این کنسول اضافه شده است. ضمن اینکه همان‌طور که اشاره شد، کاربران می‌توانند بازی های PS4 را بر روی PS5 نیز اجرا کنند.





منبع : سخت افزار

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار