کد خبر: ۲۹۸۳۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۱ - ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - 2020 March 17
رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت درباره آخرین وضعیت داروها و واکسن برای مقابله با ویروس کرونا گفت: به دلیل جدید بودن ویروس کرونا تمام ادعاهای مرتبط با دارو و واکسن در حال بررسی است.
به گزارش آی تابناک : دکتر حسین وطن پور افزود: به دلیل اینکه ویروس کرونا یک ویروس جدید است و پروتکل درمانی مشخصی ندارد باید بر اساس فرضیه‌های مختلف و گزارش‌هایی که از شواهد درمان دریافت می‌شود عمل کرد.

وی افزود: برخی از گزارش‌هایی که از نقاط مختلف می‌آید به این شکل است که مثلاً یک دارویی موثر بوده است. بر اساس توافقات هلسینکی وقتی یک پزشک داروی خاص در اختیار ندارد می‌تواند از داروی در دسترس برای درمان استفاده کند. در مورد کرونا نیز مواردی گزارش شده در دنیا که به طور مثال فلان دارو بر روی سه یا چهار بیمار تست شده و نتیجه داده است.

رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت تاکید کرد: این داروهایی که اکنون مطرح شده‌اند هیچکدام قطعی نیستند و کاری که کمیته فناوری معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در حال انجام است این است که بر تمام این ادعاها نظارت کند.

وی افزود: اکنون بخشی از کار ما فعال کردن حوزه‌های پیشگیری مانند ضد عفونی کننده ها، ماسک و کیت‌های تشخیصی است که شرکت‌های دانش‌بنیان تولیدکننده این حوزه را شناسایی کردیم و آنهایی که در شرایط فعلی محصول آماده دارند و محصول آنها در موردش تحقیق صورت گرفته را حمایت کنیم.

وطن پور اظهار داشت: در بررسی اولیه حدود ۵۰ شرکت دانش بنیان معرفی شدند که از این تعداد، حدود ۹ شرکت در حوزه تولید ماسک، حدود ۹ شرکت در حوزه تولید ضد عفونی کننده و ۸ شرکت نیز در حوزه تولید کیت‌های تشخیصی فعالیت می‌کنند. این شرکت‌ها با شاخص‌های سابقه تولید، توانایی مالی، ارتباط بین‌المللی و تیم علمی به صندوق نوآوری برای حمایت معرفی شدند.

وی گفت: البته برخی از این شرکت‌ها اصلاً نیازی به حمایت مالی هم نداشتند و تنها خواسته آنها تامین مواد اولیه است. چرا که بسیاری از این شرکت‌ها در شرایط تولیدی قرار دارند.

مسئول کمیته فناوری معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت یادآور شد: اکنون درباره داروها پیشنهادات متعددی از جمله داروهای ناشی از گیاهان دارویی، مواد معدنی، ویتامین‌ها و شیمیایی به کمیته فناوری آمده و قرار است جمع بندی کنیم و پس از مشخص کردن وضعیت درباره آنها تصمیم بگیریم.

وی تاکید کرد: اکنون سه تا چهار دارو برای کارآزمایی بالینی آماده هستند. اما هر دارویی چه محصول گیاهی چه محصول شیمیایی باید کد اخلاق دریافت کند و در سیستم کارآزمایی بالینی ایران ثبت شود و یک پزشک متخصص دستگاه تنفس مسئولیت آن کارآزمایی را بر عهده بگیرد و در نهایت تست بالینی شود. بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که در مدت کوتاه یک دارو تولید کرد، زیرا این پروسه بسیار زمان بر و دارای مقدمات است.

وطن پور اظهار داشت: همچنین در مورد واکسن هم دو ادعا مطرح شده که در حال بررسی این ادعا هستیم و کار در حال انجام است.

وی افزود: همچنین یک شرکتی درباره اوزن تراپی برای استریلیزاسیون هم ادعایی مطرح کرده که آن نیز در حال بررسی است. حتی در زمینه درمان ادعایی مبنی بر سلول درمانی ارائه شده است که همه این موارد پس از تست‌های واقعی قابل بررسی هستند.

رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت یادآور شد: نکته مهم این است که در یک حالت اورژانس فرصت بررسی صدور مجوز نداریم و به قدر کافی پیش از این مجوز برای تولیدات دارویی و تجهیزات پزشکی داده شده است و اکنون بیشتر با مشکل عمده تامین و تولید مواد اولیه روبرو هستیم که در حال ظرفیت سازی هستیم تا این مشکلات حل شود.

وی تاکید کرد: ما در وزارت بهداشت و در معاونت تحقیقات و فناوری فرآیند سرعت ثبت کارآزمایی بالینی را بالا بردیم و در واقع سرویس ثبت کارآزمایی بالینی از بروکراسی اداری معمول سریع‌تر انجام می‌شود.

وطن پور خاطرنشان کرد: توجه کنیم که کشف دارو، کشف واکسن، کشف تقویت کننده سیستم ایمنی بدن را نمی‌توان بر اساس یک ادعا به سرعت تایید کرد چرا که ممکن است تمام این موارد با کارآزمایی بالینی رد شوند و یا ممکن است تایید شوند. بنابراین دقت در تحقیقات نباید در این گونه موارد از دست برود.




منبع : مهر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار