کد خبر: ۲۹۸۱۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۹ - ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - 2020 March 17
بالاخره وقتش رسید؛ بعد از ماه‌ها تبلیغ دست و پا شکسته و پست‌های گوناگون، و حتی گاهی اوقات همراهی با شایعات و افشاسازی‌های مختلف، سرانجام کمپانی مایکروسافت تمام مشخصات سخت‌افزاری کنسول نسل آینده‌اش یعنی «ایکس باکس سری ایکس» را با جزئیات کامل و دقیق، به صورت رسمی اعلام کرد.
به گزارش آی تابناک : بالاخره وقتش رسید؛ بعد از ماه‌ها تبلیغ دست و پا شکسته و پست‌های گوناگون، و حتی گاهی اوقات همراهی با شایعات و افشاسازی‌های مختلف، سرانجام کمپانی مایکروسافت تمام مشخصات سخت‌افزاری کنسول نسل آینده‌اش یعنی «ایکس باکس سری ایکس» را با جزئیات کامل و دقیق، به صورت رسمی اعلام کرد.

در همین راستا یوروگیمر گزارش می‌دهد طی ملاقاتی که هفته اخیر با مدیران ایکس باکس در دفتر واقع در ردموند مایکروسافت داشتند، خود کنسول را از نزدیک دیده‌ و با ساختار اصلی آن نیز آشنا شده‌اند. به همین ترتیب وبسایت رسمی ایکس باکس نیز با همراهی یوروگیمر مطلبی مفصل از ویژگی‌های اصلی و جزئیات کامل مشخصات سخت‌افزاری این کنسول مورد انتظار را رسانه‌ای کرده‌ است.

در نگاه اول می‌توان دریافت بسیاری از وعده‌های پیشین فیل اسپنسر به طور کامل در این سخت‌افزار گیمینگ پیاده‌سازی شده، و می‌توانیم انتظار ۱۲ ترافلاپس قدرت پردازش گرافیکی را داشته باشیم. پردازنده اصلی هم که نوعی شخصی‌سازی شده از معماری Zen 2 کمپانی AMD است و فرکانسی حدود ۳.۸ گیگاهرتز دارد.

۱۶ گیگابایت رم از نوع GDDR6 برای این کنسول در نظر گرفته شده که ۱۰ گیگابایت از آن با پهنای باند ۵۶۰ گیگابایت بر ثانیه و ۶ گیگابایت دیگر آن نیز با پهنای باند ۳۳۶ گیگابایت بر ثانیه عمل می‌کند.

اما یکی از نکات اساسی و مهم این کنسول، بهره‌مندی از یک ترابایت حافظه SSD از نوع NVMe اختصاصی است که حتی تا ظرفیت یک ترابایت دیگر نیز قابل افزایش خواهد بود (کنسول این ظرفیت اضافی را به عنوان حافظه اصلی شناسایی می‌کند). به همین منظور درگاهی اختصاصی پشت دستگاه ایکس باکس سری ایکس تعبیه شده که مخصوص افزودن ظرفیت SSD ویژه این کنسول است.

جایگذاری ورودی اختصاصی جهت افزودن ظرفیت SSD (که طبق گفته مایکروسافت به طور کامل با SSD اصلی همخوانی خواهد داشت) اتفاقی جالب و اساسی در این کنسول خواهد بود.

مایکروسافت برای این امر با کمپانی Seagate همکاری کرده تا کارتریج‌های SSD ویژه این کنسول را طراحی و آماده کند؛ این حافظه‌های اضافی به صورت جداگانه همزمان با عرضه کنسول راهی بازار خواهند شد و قابل خرید هستند. از طرفی ردموندی‌ها قابلیت اتصال هارد اکسترنال (HHD) را هم از طریق پورت USB نسخه 3.2 امکان‌پذیر کرده‌اند.

از دیگر ویژگی‌های اصلی این کنسول می‌توان به درایو بلوری 4K HDR و توانایی خروجی 4K و HDR به نمایشگر با نرخ فریم ریت ۱۲۰ اشاره کرد. ضمن اینکه مانور زیادی هم روی پشتیبانی از تکنولوژی Ray-Tracing (رهگیری پرتو) داده شده که قرار است در اغلب بازی‌های نسل آینده نقشی کلیدی را بازی کند. در ادامه می‌توانید مشخصات دقیق سخت‌افزار کنسول ایکس باکس وان ایکس را به تفکیک و با جزئیات مشاهده کنید:

پردازنده اصلی۸ هسته اختصاصی Zen 2 با فرکانس ۳.۸ گیگاهرتز
پردازشگر گرافیکی۱۲ ترافلاپس توانایی – شامل ۵۲ واحد محاسباتی اختصاصی RDNA 2 با فرکانس ۱.۸۲۵ گیگاهرتز
اندازه مدار مجتمع۳۶۰.۴۵ میلی متر مربع
معماری۷ نانومتری ارتقا یافته
رم۱۶ گیگابایت GDDR6
پهنای باند۱۰ گیگابایت با سرعت ۵۶۰ گیگابایت بر ثانیه – ۸ گیگابایت با سرعت ۳۳۶ گیگابایت بر ثانیه
حافظه اصلی۱ ترابایت SSD نوع NVMe اختصاصی
ورودی و خروجی۲.۴ گیگابایت بر ثانیه (خالص) یا ۴.۸ گیگابایت بر ثانیه (به صورت فشرده با بلوک دیکامپرشن)
حافظه افزودنیقابلیت اضافه شدن کارت مخصوص تا ظرفیت ۱ ترابایت
حافظه جانبیپشتیبانی از هارد اکسترنال با درگاه USB 3.2
درایو نوریبلوری 4K HDR
عملکرد4K HDR با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه الی ۱۲۰ فریم بر ثانیه

مایکروسافت با کنایه‌ای به ماجرای تمسخر ظاهر کنسول و مقایسه آن با یخچال، ابعاد اصلی این کنسول گیمینگ را هم اعلام کرده. به این ترتیب که ایکس باکس سری ایکس از نظر ارتفاع ۳۰ سانتی متر و در طول و عرض نیز تنها ۱۵ سانتی‌متر ابعاد خواهد داشت.

ضمنا در کنار این موضوع، ویدیویی کوتاه و تصاویری از سخت‌افزار طراحی شده برای داخل بدنه این کنسول هم منتشر شده که نشان می‌دهد مهندسان ساکن ردموند چه تفکری برای ساخت ظاهر این دستگاه داشته‌اند. علاوه بر این تصاویر تازه و البته رندر شده از کنترلر نسل آینده این دستگاه هم در اختیار داریم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار