کد خبر: ۲۹۴۱۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۱ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۸ - 2020 February 26
یکی از شاخص‌های مهم در درک میزان پیشرفت یک کشور این است که بدانیم مردم در آن در کشور تا چه حد برای انجام امور خود از اینترنت استفاده می‌کنند و چقدر با این این حوزه از فناوری آشنا هستند.
به گزارش آی تابناک : یکی از شاخص‌های مهم در درک میزان پیشرفت یک کشور این است که بدانیم مردم در آن در کشور تا چه حد برای انجام امور خود از اینترنت استفاده می‌کنند و چقدر با این این حوزه از فناوری آشنا هستند. در همین زمینه مرکز برنامه ریزی و نظارت راهبردی سازمان فناوری اطلاعات در گزارشی از آخرین وضعیت شاخص های توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات (IDI) خبر داده که می‌تواند معیاری مناسب برای استخراج این وضعیت در کشور باشد.

اگرچه ما در ایران کشوری پیشرو در صنعت رایانه و اینترنت نیستیم ولی به هیچ عنوان نمی‌توان رشد استفاده از اینترنت و خدمات اینترنتی را طی سالیان گذشته انکار کرد.

مانند همه کشورهای دنیا، در ایران نیز اینترنت این روزها مهمترین ابزار ارتباطی است ولی این که تا چه می‌توانیم از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های نهفته آن استفاده کنیم سوالی است که توجه به پاسخ‌های ممکن برای آن می‌تواند به صورت قابل توجه موجب بهبود سطح کیفی زندگی و فعالیت در کشورمان شود.

همانطور که گفتیم گزارش جدید توسط مرکز برنامه ریزی و نظارت راهبردی سازمان فناوری اطلاعات در خصوص معیارهای توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات (IDI) تهیه شده که توسط اتحادیه بین المللی مخابرات تدوین شده اند.

در گزارش پایش جامعه اطلاعاتی، آخرین وضعیت شاخص های توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات به تفکیک استان ها، میزان مهارت فاوا در استان ها، دسترسی به ابزارهای فناوری اطلاعات و میزان استفاده کاربران از این ابزارها منتشر شده است.

it-1.jpg

در عین حال با توجه به نتایج این پایش می‌توانیم میزان توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در استان‌های مختلف کشور نیز مورد بررسی قرار دهیم.

طبق انتظار، بررسی شاخص توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات نشان می‌دهد که استان تهران بیشترین توسعه را در حوزه ICT به خود اختصاص داده و با امتیاز ۷.۴۴ در جایگاه اول توسعه قرار دارد.

در رتبه دوم این رده‌بندی، استان سمنان با امتیاز ۶.۹ و یزد با ۶.۷۹ امتیاز، بالاترین استان‌ها در توسعه فاوا هستند. میانگین توسعه فاوا در کشور ۶.۳۲ است و استان های کردستان، آذربایجان غربی و سیستان و بلوچستان پایین‌ترین امتیاز توسعه فناوری اطلاعات را در سال ۹۸ در اختیار داشته‌اند ولی خبر خوب رشد فزاینده کلیه استان‌های کشور طی سال گذشته است.

it-2.jpg

it-3.jpg

it-4.jpg

it-5.jpg

it-6.jpg

بررسی شاخص های توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور بر مبنای میزان دسترسی فاوا نشان می‌دهد که ضریب نفوذ تلفن ثابت به ازای هر ۱۰۰ نفر در کشور ۳۱.۵۴ درصد است و این درحالی است که تعداد مشترکین تلفن همراه به ازای هر ۱۰۰ نفر در کشور، ۱۳۸.۸۳ درصد برآورد می شود.

بر مبنای این ارزیابی ها میزان پهنای باند اینترنت بین‌الملل به ازای کاربران اینترنت ۱۶۷۹.۱۰ برحسب بیت بر ثانیه است و ۶۷.۸۵ درصد خانوار ایرانی به رایانه دسترسی دارند. در همین حال ۷۰.۵۸ درصد خانوار ایرانی به اینترنت دسترسی دارند.

it-7.jpg

بررسی شاخص میزان استفاده فاوا در کشور حاکی از آن است که ۶۱.۳۱ درصد افراد در ایران از اینترنت استفاده می کنند.

میزان مشترکین پهن باند ثابت به ازای هر ۱۰۰ نفر ۹.۰۵ درصد است. به این معنی که تنها ۹ درصد مردم کاربر اینترنت ثابت هستند و میزان مشترکان فعال پهن باند سیار به ازای هر ۱۰۰ نفر  ۷۲.۶۷ درصد است. به این ترتیب ضریب نفوذ اینترنت موبایل در کشور ۷۲.۶۷ درصد برآورد شده است.

it-8.jpg

وضعیت مهارتهای فاوا از دیگر شاخص های توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور است که بر مبنای ارزیابی اتحادیه جهانی مخابرات نرخ باسوادی بزرگسالان (۱۵ سال به بالا) در ایران ۸۴.۳۸ درصد اعلام شده است.

it-9.jpg





منبع : شهر سخت افزار

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار