کد خبر: ۲۹۳۰۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۴ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۸ - 2020 February 22
تقریباً در همه کلاه‌برداری هایی که از طریق دیوار، اینستاگرام یا تلگرام صورت می‌گیرد، فرد کلاه‌بردار از یک سیم کارت استفاده می‌کند که بسیاری مواقع قربانی شماره آن را در اختیار دارد. اما از آنجایی سیم کارت به نام شخص کلاه‌بردار نیست، نمی‌تواند به شناسایی وی بیانجامد.
به گزارش آی تابناک : تقریباً در همه کلاه‌برداری هایی که از طریق دیوار، اینستاگرام یا تلگرام صورت می‌گیرد، فرد کلاه‌بردار از یک سیم کارت استفاده می‌کند که بسیاری مواقع قربانی شماره آن را در اختیار دارد. اما از آنجایی سیم کارت به نام شخص کلاه‌بردار نیست، نمی‌تواند به شناسایی وی بیانجامد. پس این سیم کارت‌های بدون هویت از کجا آمده‌اند و چرا جمع آوری نمی‌شوند؟

در پلیس فتا جوانی حضور دارد که وی را از آن سر ایران احضار کرده‌اند و ناچار شده در موعد مقرر خود را به آنجا برساند. این فرد در کمال بهت و ناباوری متوجه می‌شود سیم کارت‌هایی با اطلاعات هویتی او به ثبت رسیده که از آنها در انجام کلاه‌برداری استفاده شده است. خوشبختانه پلیس فتا خیلی زود قانع می‌شود که این شخص نقشی در اعمال مجرمانه انجام شده نداشته است و نامه‌ای به او می‌دهند تا برود سیم کارت‌های اضافی را غیر فعال کند.

این شاید روایت هر روز پلیس فتا باشد. اما چه کسانی با اطلاعات هویتی دیگران و بدون حضور خود آنها، سیم کارت ثبت و فعال می‌کنند؟ چرا آنها هویت شخصی که برای ثبت نام سیم کارت مراجعه کرده را بررسی نمی‌کنند؟ این‌ها و پرسش‌های فراوان دیگری هنوز بی پاسخ مانده‌اند.

سرپرست معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور اخیراً به صراحت بیان کرده ۸۰ درصد جرائم صورت گرفته در فضای مجازی با استفاده از سیم کارت‌های بدون هویت صورت می‌گیرد و خواستار اقدام جدی وزارت ارتباطات در این خصوص شده است. اما در طرف مقابل رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی می‌گوید هیچ سیم کارت بدون هویتی در کشور وجود ندارد که اتفاقاً درست هم می‌گوید. پس چرا پلیس فتا و دیگر ضابطین قضایی از طریق شماره تماس قادر به شناسایی هویت مجرمین نیستند؟

سیم کارت بدون هویت نداریم!

43d04253-97f2-40a5-9f08-14994b53e623.jpeg

حسین فلاح جوشقانی در گفت وگو با فارس با بیان اینکه هیچ سیم کارت بدون هویتی در کشور وجود ندارد، گفت:  سیم کارت‌های فعال در سطح کشور دارای هویت هستند. با توجه به گام‌های خوبی که برای جلوگیری از مزاحمت‌های پیامکی و صوتی انجام داده‌ایم اکنون هیچ سیم کارت بدون هویتی نداریم.

وی درباره تخلف دفاتر پیشخوان دولت افزود: دفاتر پیشخوان دولت دارای ۳ سطح و بخش A. b.  c هستند به طوری که دفاتر اصلی دولت که به عنوان مراکز A شناخته شده هستند تخلفی انجام نمی‌دهند اما شعبه‌های آنها که در قالب دفاتر B هستند ممکن است در ثبت سیم کارت تخلف کنند که آن هم در حال حاضر کاهش یافته و به ندرت شاهد آن هستیم.

فلاح جوشقانی تصریح کرد: تعدادی از دفاتر در کشور و جامعه فعالیت می‌کنند و به عنوان دفاتر سطح  C از نظر ما فعالیت دارند که بیشتر تخلف مربوط به آنها است به طور مثال فردی در دفتر فروش سطح C از اپراتور سیم کارت خریداری کرده بود که دفتر متخلف یک سیم کارت دیگر را علاوه بر سیم کارت ثبت شده به نام فرد  صادر و فرد دیگری کلاه‌برداری می‌پرداخت که این‌گونه دفاتر یا مراکز بلافاصله از فعالیتشان جلوگیری می‌شود این در حالی است که اکنون آمار قابل توجهی در زمینه تخلفات ثبت سیم کارت وجود ندارد و تخلف به حداقل خود رسیده است.

وی ادامه داد: یکی از راه‌های پیشگیرانه‌ای که برای پیشگیری از تخلف انجام داده‌ایم این است که یک پیامک به سیم کارت افراد مبنی بر خریداری و ثبت آن در احراز هویت داده می‌شود که این  اطلاع رسانی باعث کاهش تخلفات شده است.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اضافه کرد: یکی دیگر از قوانینی که برای پیشگیری از تخلفات موبایلی انجام داده‌ایم این است که  هر فرد تا ۱۰ سیم کارت از اپراتورهای مختلف می‌تواند داشته باشد.

سیم کارت بدون هویت داریم!

n00272938-b.jpg

اما در طرف مقابل جواد جاویدنیا با بیان اینکه هیچ آماری از تعداد سیم کارت‌های مجهول‌الهویه در دست نیست، گفت: حدود ۸۰ درصد پرونده‌های جرم مربوط به فضای مجازی به دلیل استفاده از این سیم کارتهاست و وزارت ارتباطات باید برای احراز هویت آن‌ها و ایجاد محدودیت برای سیم کارت‌های اتباع بیگانه ورود جدی پیدا کند.

از اختلاف نظر جدی دستگاه‌های مختلف در این خصوص که بگذریم، رگلاتوری درست می‌گوید و هیچ سیم کارتی بدون مالک نیست اما شاید هزاران و صدها هزار سیم کارت در کشور وجود داشته باشد که بدون اطلاع مالک قانونی آنها فعال شده‌اند و در انجام جرایمی چون کلاه‌برداری مورد استفاده قرار می‌گیرند. اینجا پای دفاتر پیشخوان دولت و نمایندگی‌های اپراتورها در میان است که مرتکب تخلف شده‌اند.

شهروندان می‌توانند با مراجعه به وب سایت رگلاتوری از سیم کارت‌هایی که با استفاده از مشخصات هویتی آنها فعال شده مطلع شوند. در صورتی که سیم کارتی بدون اطلاع شما با استفاده از اطلاعات هویتی شما فعال شده، می‌توانید با مراجعه به نمایندگی‌های اپراتورها، اقدام به غیرفعال کردن آنها کنید.




منبع : شهر سخت افزار

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار