کد خبر: ۲۹۲۵۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - 2020 February 19
وضعیت دنیای فناوری به نحوی در حال پیشرفت است که این روزها پیش از هر موردی اخبار و اطلاعاتی پیرامون 5G می‌‍شنویم. جدیدترین خبر در این حوزه معرفی نسل سوم مودم‌های 5G شرکت کوالکام موسوم به Snapdragon X60 است که اولین مودم‌های 5G دنیا با لیتوگرافی ساخت 5 نانومتری هستند.
به گزارش آی تابناک : وضعیت دنیای فناوری به نحوی در حال پیشرفت است که این روزها پیش از هر موردی اخبار و اطلاعاتی پیرامون 5G می‌‍شنویم. جدیدترین خبر در این حوزه معرفی نسل سوم مودم‌های 5G شرکت کوالکام موسوم به Snapdragon X60 است که اولین مودم‌های 5G دنیا با لیتوگرافی ساخت 5 نانومتری هستند.

در ادامه روند ساخت مودم‌های بسیار مجتمع برای استفاده در دستگاه‌های همراه، شرکت کوالکام ساعتی پیش از جدیدترین نسل از مودم‌های موبایل خود رونمایی کرد. Snapdragon X60 اولین مودمی است که می‌توان آن را با فناوری ساخت 5 نانومتری تولید کرد و با استفاده از آن به سرعت 7.5 گیگابیت بر ثانیه در دانلود و 3.0 گیگابیت بر ثانیه در آپلود دست یافت.

در عین حال این مودم از هر دو شبکه 5G معرفی شده یعنی mmWave و Sub-6MHz به صورت همزمان پشتیبانی خواهد کرد و برای اینکه شرکت‌های تولید کننده ابزارهای مخابراتی در سراسر دنیا بتوانند از آنها استفاده کنند امکان دریافت و ارسال داده روی بستر هر دو شبکه TDD و FDD نیز در شبکه 5G با آنها وجود دارد.

خبر خوب دیگر این است که اگر دستگاهی به مودم Snapdragon X60 مجهز شود دیگر به هیچ مودم ثالثی برای استفاده از شبکه‌های نسل‌های پایین‌تر وجود نخواهد داشت و هر سه شبکه 4G LTE به همراه 3G و 2G در همه فرکانس‌های عمومی در آنها پشتیبانی می‌شوند.

همانطور که در بالا گفتیم بزرگترین مزیت این مودم‌ها این است که برای اولین بار با استفاده از نودهای 5 نانومتری ساخته خواهند شد. این دومین بار است که یک سازنده تراشه اقدامی برای جهش به دنیای مادون 7 نانومتری ترتیب می‌دهد و نشان می‌دهد که با رسیدن به دنیای پر از تراشه‌های 5nm فاصله زیادی نداریم.

یکی دیگر از قابلیت‌های جدید این مودم استفاده از تکنیکی موسوم به اشتراک طیف پویا یا DSS است که به اپراتورها اجازه خواهد داد با تغییر مجدد باندهای LTE سرعت‌های شبکه بالاتری را حتی برای شبکه‌های 4G ایجاد کنند و در عین حال روی بستر شبکه 5G نیز بتوانیم به سرعت بالاتری برسیم.

پروتکل VoNR یا صدا روی امواج جدید، دیگر قابلیت جدید این مودم است که به دستگاه اجازه خواهد داد حتی از بستر شبکه‌های 5G نیز برای ارسال امواج مکالمات صوتی استفاده کند و کیفیت بی‌نظیر را بدین وسیله در هنگام برقراری ارتباطات صوتی، فراهم کند.

x60-1.jpg

همچنین مدول بروز شده QTM535 نیز روی این مودم قرار گرفته است که بهره‌گیری از آن اجازه خواهد داد با توجه به کمتر بودن حجم و ضخامت تراشه و ترکیب پایه‌های تراشه، میزان فضای اشغال شده برای مودم کاهش پیدا کرده و در نهایت بتوان گوشی‌های با ضخامت کمتر و مجتمع‌تری را تولید کرد.

در نهایت باید به این موضوع اشاره کنیم که این انتظار می‌رود اولین تراشه‌ها و دستگاه‌هایی که از Snapdragon X60 5G استفاده می‌کنند اوایل سال آینده میلادی وارد بازار شوند.




منبع : شهر سخت افزار

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار