کد خبر: ۲۹۲۳۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۸ - ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - 2020 February 18
شرکت فضایی خصوصی "اسپپیس‌ایکس" مجموعه جدید و سری پنجم از ماهواره‌های پروژه "استارلینک" را در حالی با موفقیت به مدار تحویل داد که موشک پیشران تقویتی فالکون در این پرتاب از دست رفت و در پی عدم موفقیت در فرود، به اقیانوس سقوط کرد.
به گزارش آی تابناک : شرکت "اسپیس‌ایکس"(SpaceX) بامداد امروز موفق به پرتاب پنجمین مجموعه از ماهواره‌های اینترنتی "استارلینک"(Starlink) سوار بر موشک "فالکون ۹"(Falcon ۹) شد، اما متأسفانه همه چیز آنطور که برنامه‌ریزی شده بود، پیش نرفت و موشک تقویت کننده "فالکون ۹" موفق به فرود نشد.

انتظار می‌رفت که این موشک تقویت کننده تقریباً هشت دقیقه و ۲۴ ثانیه پس از پرتاب روی یک قایق بدون سرنشین در اقیانوس فرود بیاید. اما در عوض، این موشک با یک فرود نرم در کنار این قایق، به درون آب رفت!

اسپیس‌ایکس به فرود آوردن و استفاده مجدد از موشک‌ها شهره است، اما این هم اولین بار نیست که یکی از موشک‌های تقویت کننده در دریا از دست می‌رود. در سال ۲۰۱۸ یک موشک اصلی مستقیم در اقیانوس سقوط کرد. در ماه آوریل گذشته نیز این شرکت موفق به فرود سه تقویت کننده "فالکون هوی"(Falcon Heavy) شد، اما موشک اصلی که روی قایق مذکور فرود آمد، در مسیر بازگشت به ساحل، از قایق افتاد. سپس در ژوئن ۲۰۱۹ دو تقویت کننده جانبی با موفقیت در پایگاه کیپ کاناورال به زمین نشستند، اما تقویت کننده اصلی در فاصله چند متری از قایق فرود آمد و در دریا غرق شد.

با این حال، تقویت کننده استفاده شده در پرتاب امروز، رکورد اسپیس‌ایکس را برای سریع‌ترین استفاده مجدد از یک موشک شکست. این تقویت کننده پیش از مأموریت امروز، درست ۶۳ روز پیش در شانزدهم دسامبر پرتاب شده بود. رکورد قبلی این شرکت برای استفاده مجدد از یک تقویت کننده، ۷۲ روز بود که برای پرتاب ماموریت‌های "تس"(TESS) و "CRS-۱۵" برای ناسا در سال ۲۰۱۸ مورد استفاده قرار گرفت.

از آنجا که اسپیس‌ایکس در حال استقرار ماهواره‌های پرتعداد "استارلینک" است، سعی خواهد کرد که این رکورد را بهبود ببخشد.




منبع : ایسنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار