کد خبر: ۲۹۲۳۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۳ - ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - 2020 February 18
رئیس سازمان فضایی ایران گفت: با تلاش دانشمندان حوزه فضایی کشور تا سال ۱۴۰۲، به مدار بالای ۱۰۰۰ کیلومتر زمین، ماهواره ارسال می کنیم.
به گزارش آی تابناک : مرتضی براری با اشاره به پیشرفت بالای ایران در حوزه هوافضا گفت: به همت جوانان متعهد کشورمان توانسته ایم جایگاه ممتازی را در حوزه دانش فضایی کسب کنیم و در حال حاضر جز ۱۱ کشوری هستیم که در دنیا به فضا دست پیدا کرده و توانسته اند ماهواره تولید و به فضا پرتاب کنند.

رئیس سازمان فضایی کشور با بیان اینکه تاثیر صنعت فضایی بر ارتباطات که از پایه های اقتصاد است دنیا را متحول می کند، گفت: با استفاده از این تکنولوژی همه چیز قابل دریافت است؛ پایش پدیده های زمینی با استفاده از ماهواره می تواند در کشاورزی اثرگذار باشد و کاهش هزینه و افزایش تولید را در برداشته باشد. همچنین داده های ماهواره ای در مدیریت بلایای طبیعی کاربرد بالایی دارد که می تواند اثرات سوء آن را بسیار کاهش دهد.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به سند جامع علمی کشور در حوزه هوافضا گفت: در این سند چند گام در حوزه هوافضا تعریف شده که در گام اول ما توانستیم طبق آنچه معین شده بود چند ماهواره را در مدار ۲۵۰ کیلومتر قرار دهیم؛ در گام دوم دستیابی به مدارهای بالای ۵۰۰ کیلومتر در دستور کار قرار دارد که از سال گذشته عملیات آن آغاز شده و ماهواره های «پیام» و «ظفر» نیز به همین منظور تولید شده اند.

وی افزود: در پرتاب ماهواره «ظفر» که اخیرا انجام شد ما با موفقیت به مدار ۵۴۱ کیلومتر دست پیدا کردیم ولی به علت تغییرات شدید درجه حرارت، تزریق ماهواره در مدار انجام نشد.

به گفته براری، در استاندارد بین المللی ۱۰ پرتاب اولیه در یک مدار، آزمایشی محسوب می شوند که با این وجود متخصصان ما در همین پرتاب اخیر نیز توانستند آزمایش های مربوط به ماهواره را به صورت کامل و با موفقیت انجام دهند.

رئیس سازمان فضایی ایران دستیابی به مدارهای بالای ۱۰۰۰ و ۳۶ هزار کیلومتر را به عنوان گام های بعدی حوزه هوافضای کشور اعلام کرد و گفت: عملیات ساخت ماهواره برای پرتاب به مدار بالای ۵۰۰ کیلومتر در حال انجام است و همزمان طراحی و ساخت ماهواره برای پرتاب در مدار بالای ۱۰۰۰ کیلومتر نیز توسط دانشمندان کشورمان پیگیری می شود.





منبع : مهر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار