کد خبر: ۲۹۲۱۸
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۹ - ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - 2020 February 18
هفته گذشته حمید فتاحی، معاون وزیر ارتباطات و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت از کاهش پینگ گیمرها در بازی «کانتر استرایک، دوتا 2 و حدود ۴۰ بازی دیگر» خبر داد و وعده‌ی کاهش پینگ بازی فورتنایت و باقی بازی‌ها را تا اواخر هفته پیش‌رو داد.
به گزارش آی تابناک : هفته گذشته حمید فتاحی، معاون وزیر ارتباطات و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت از کاهش پینگ گیمرها در بازی «کانتر استرایک، دوتا 2 و حدود ۴۰ بازی دیگر» خبر داد و وعده‌ی کاهش پینگ بازی فورتنایت و باقی بازی‌ها را تا اواخر هفته پیش‌رو داد. از زمان انتشار توییت فتاحی تا به امروز تغییراتی در شبکه ارتباطات زیرساخت کشور رخ داده و به گفته سجاد بنابی، عضو هیئت مدیره ارتباطات زیرساخت، کاهش پینگ حالا برای همه‌ی بازی‌های شرکت Valve از جمله Dota 2 و کانتر استرایک گلوبال آفنسیو اجرایی شده و تا انتهای همین هفته، همه‌ی بازی‌ها متاثر از این اتفاق پینگ بهتری خواهند داشت.

بنابی در گفتگویی با ویجیاتو ضمن تشریح کامل ساز و کار کاهش پینگ و اتفاقاتی که در جریان است، به سوالات مهمی در ارتباط با این موضوع پاسخ داد:

ویجیاتو: ساز و کار کاهش پینگی که وزارت ارتباطات از آن صحبت می‌کند به چه شکل است؟

سجاد بنابی: بازی‌ها در نقاط مختلف دنیا سرور دارند. آمریکا، ژاپن، چین، کره، اروپا، خاورمیانه و… که سرورهای اروپا به طور خاص بیشتر در فرانکفورت، آمستردام و مارسی هستند و سرورهای خاورمیانه بیشتر در امارات، عمان و بحرین. هیچکدام از این سرویس‌ها هم متعلق به یک بازی خاص نیست، بلکه سازنده‌ی بازی این سرورها را از یک ارائه‌دهنده خدمات سرور کرایه کرده. مثلا بیشتر بازی‌های ایکس باکس روی سرورهای مایکروسافت هستند و بعضی‌ها هم روی سرورهای آمازون و کلادفلیر. تعداد خیلی کمی هم روی گوگل و سرویس‌های دیگر هستند.

ساختار شبکه ما به این شکل است که با هر کدام از این ارائه‌دهندگان خدمات در یک نقطه‌ای ارتباط داریم. مثلا کانکشن ما با امارات خیلی کم است.

ما بیشتر با اروپا ارتباط داریم.

دقیقا. چه از مسیرهای شمال ایران و چه از مسیرهای جنوبی، بیشتر ارتباطات ما با اروپا است و کمترین پینگی که با اروپا وجود دارد ۸۰ میلی ثانیه است. البته این ۸۰ میلی ثانیه از Gateway حساب می‌شود و بسته به اینترنت ثابت یا خانگی هر نفر و تمیز بودن شبکه، پینگ بین ۱۰۰ تا ۱۶۰ خواهد بود و این برای گیمرها خوب نیست.

حالا کاری که ما الان می‌کنیم و قسمتی از آن را هم انجام دادیم این است که ارتباطی را از طریق کشورهای همسایه مثل امارات، بحرین، عمان و قطر برقرار کردیم و داریم Prefix بازی‌ها را برای آن‌ها می‌فرستیم و چون فاصله‌ی ما با این کشورها کمتر است، پس پینگ هم کمتر می‌شود.

محدودیت بعدی کجاست که بیشتر از این پینگ نمی‌تواند کاهش پیدا کند؟

ما از اینجا تا امارات حدود ۲۰۰۰ کیلومتر فاصله مستقیم داریم و در مسیرهای فیبری، این مسیر بین ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ کیلومتر است.

بنابراین اگر پینگ بهتر بخواهیم باید سرور داخل کشور داشته باشیم؟

اصولا هم چون این شرکت‌ها مثل مایکروسافت و آمازون عمدتا آمریکایی هستند، به ایران نمی‌آیند.

سجاد بنابی

سجاد بنابی، عضو هیئت مدیره ارتباطات زیرساخت – عکس از وبسایت وزارت ارتباطات

در حال حاضر آیا روی ISP خاصی این اتفاق افتاده یا همه مشترکان اینترنت باید تاثیر کاهش پینگ را احساس کنند؟

برای تستی که از ماه پیش شروع کردیم ابتدا با ISPهای خاصی پیش رفتیم. می‌خواستیم ببینیم که آیا می‌توانیم همه Prefix ها را به آن سمت بفرستیم و حجم ترافیکش چقدر خواهد بود. چون ارتباطی که ما داریم برقرار می‌کنیم هزینه دارد و اگر لینک ۱۰۰ گیگابیت بر ثانیه‌ای بخریم ولی ۱۰ گیگابیتش مصرف بشود، بنابراین هزینه بیهوده‌ای شده. این تست در حال انجام است.

کاری که هفته پیش کردیم این بود که بازی‌های Valve را با ترافیک حدودی ۱ گیگابیتی روی این سرورها فرستادیم. الان داریم این ظرفیت را به مقدار ۱۰ الی ۲۰ گیگابیت ایجاد می‌کنیم تا تقریبا همه‌ی بازی‌های بزرگی که در خاورمیانه هستند پینگ بهتری داشته باشند. مثل پابجی، فورتنایت، Call of Duty و بازی‌هایی که تا الان رویشان کار کردیم.

معمولا گیمرها چون ترافیک زیادی مصرف می‌کنند، از اینترنت موبایل برای بازی کردن استفاده نمی‌کنند. اولویت ما برای کاهش پینگ بازی‌ها اینترنت‌های ثابت بوده. اینترنت‌های ثابت هم حجم کمتری به نسبت موبایل‌ها دارند.

پس افرادی که با اینترنت ثابت خانگی بازی می‌کنند باید تاثیرش را زودتر و بهتر از کسانی که با اینترنت موبایل بازی می‌کنند متوجه شده باشند؟

قطعا همینطور است چون تاخیر (Latency) لست مایل موبایل بیشتر از اینترنت ثابت است.

بعضی از کاربران می‌گویند پینگشان در بازی‌ها کاهش پیدا نکرده. مشکل کجاست؟

در حال حاضر برای کل ترافیک ایران، کاهش پینگ بازی‌های Valve را انجام دادیم. اگر کسی می‌گوید پینگش کاهش پیدا نکرده احتمالا دوتا 2 و کانتر بازی نمی‌کند.

پس روی بازی‌های Valve این اتفاق برای همه رخ داده؟

بله، قبلا همه می‌رفتند فرانکفورت. از خانه تا سرور فرانکفورت پینگ بین ۱۰۰ تا ۱۶۰ میلی ثانیه بوده. الان من روی اینترنت خانه خودم که از مخابرات است چک می‌کنم پینگ زیر ۵۵ میلی ثانیه رسیده. البته اینترنت FFTH و نه ADSL. برای ADSL حالا ۵ میلی ثانیه بیشتر است.

پس برای موبایلی‌ها هم الان درست شده؟

برای موبایلی‌ها هم درست شده. ولی اگر موبایل قبلا ۲۰۰ میلی ثانیه بوده، حالا شده ۱۰۰ میلی ثانیه. تاثیر روی اینترنت‌های خانگی بیشتر بوده.

لیست بازی‌‌هایی که پینگشان کاهش پیدا کرده مشخص شده؟

ما قول دادیم که تا آخر این هفته ظرفیت را اضافه کنیم. این ۴۰ بازی هم همگی بازی‌های محبوبی نیستند. به طور خاص ۱۴ بازی از بینشان محبوب است که هم ترافیک و هم کاربر زیادی دارد. هفته آینده همین موقع لیست کامل بازی‌ها و جزئیات بیشتر را به صورت عمومی اعلام می‌کنیم.




منبع : دیجیاتو
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار