کد خبر: ۲۹۱۹۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۲ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - 2020 February 17
قیمت بالای مانیتور خمیده باعث می‌شود پیش از هر چیزی در خرید آن‌ها تجدید نظر کنید. چطور یک مانیتور بزرگتر که کمی خمیدگی دارد می‌تواند تجربه شما از بازی را فراگیرتر کند؟ وقتی شدیدا در حال تسخیر یکی از نقاط در اوورواچ هستید یا دارید عمارتی در سیمز 4 می‌سازید، خمیده بودن و شکل مانیتور شما آخرین چیزی است که به آن توجه می‌کنید.
به گزارش آی تابناک : قیمت بالای مانیتور خمیده باعث می‌شود پیش از هر چیزی در خرید آن‌ها تجدید نظر کنید. چطور یک مانیتور بزرگتر که کمی خمیدگی دارد می‌تواند تجربه شما از بازی را فراگیرتر کند؟ وقتی شدیدا در حال تسخیر یکی از نقاط در اوورواچ هستید یا دارید عمارتی در سیمز 4 می‌سازید، خمیده بودن و شکل مانیتور شما آخرین چیزی است که به آن توجه می‌کنید. ولی با این حال اگر مانیتور خمیده اولویت شما هم نباشد باید این حقیقت را در نظر گرفت که نگاه کردن به بازی‌ها در یک مانیتور خمیده حس واقعی‌تری دارد و برای چشم شما هم بهتر است.

مانیتور خمیده چیست؟

مانیتورهای خمیده از سال ۲۰۱۴ که اولین مدل معرفی و عرضه شد در بازار بوده‌اند. اخیرا و با کاهش قیمتشان اما توجه بیشتری را به خود جلب کرده‌اند. به لحاظ فیزیکی، تفاوت زیادی بین یک مانیتور خمیده و مانیتور مسطح وجود ندارد به جز همان اندک خمیدگی‌اش.

میزان خمیدگی مانیتورها را با R یا شعاع می‌سنجند که واحد اندازه‌گیری‌اش میلی‌متر است. مانیتورهای خمیده امروزی معمولا یکی از این سه میزان خمش را دارند: 3000R ،1800R و 4000R.

هر چه عدد کمتر باشد، خمیدگی بیشتر است (مشابه دیافراگم در دوربین‌های SLR که هرچقدر عددش کمتر باشد، دیافراگم بازتر است). ولی این‌ها تنها مدل‌های مانیتور خمیده نیستند و مانیتورهایی را در بازار پیدا خواهید کرد که عددی بین این سه دارند.

مانیتورهای خمیده در کوچکترین حالت ممکن با اندازه ۲۴ اینچ عرضه می‌شوند ولی اگر می‌خواهید مانیتور خمیده بگیرید بهتر است به سراغ ابعاد بزرگتر ۳۲ اینچ و بالاتر بروید چون وقتی خمیدگی روی نمایشگر اعمال شود، صفحه کوچک‌تر به نظر می‌رسد.

خوبی‌های یک مانیتور خمیده

دنیای اطرف ما مسطح نیست، بنابراین مانیتورهای خمیده تصویرسازی یک دنیای سه بعدی را بهتر از مانیتورهای مسطح انجام می‌دهند. شما همچنان در حال بازی کردن روی یک نمایشگر هستید اما خمیدگی مانیتور کمک می‌کند تا توهم بینایی پیدا کنید که در نهایت تجربه بازی کردن را فراگیرتر می‌کند. پرده نقره‌ای سینماها نیز به همین دلیل خمیده طراحی می‌شود و در حالی که بسیاری از شرکت‌ها در تلاش هستند تا تلویزیون‌های خمیده بسازند ولی تاثیرگذاری خمیدگی روی مانیتورها به خاطر ابعاد و جایگاه مشخص‌شان در خانه بهتر است.

مانیتورهای خمیده برای چشم هم بهترند. البته که بسیاری از مانیتورهای درجه یک مسطح هم با ویژگی‌هایی نظیر فیلتر نور آبی عرضه می‌شوند تا از چشم مراقبت کنند اما با خمیده‌سازی مانیتور، کل تصاویری که می‌بینید در فاصله مساوی از چشم‌هایتان هستند. این یعنی چشم کمتر کار می‌کند و لازم نیست مرتبا بین فواصل مختلف تنظیم کند و در نتیجه چشم کمتر خسته می‌شود. اگر شما به خاطر زل زدن به مانیتور در طولانی مدت دچار سردرد می‌شوید، مانیتور خمیده می‌تواند شدت و میزان تکرار این سردردها را کاهش دهد.

ثبات رنگ از زاویه دیدهای مختلف یکی دیگر از برتری‌های مانیتورهای خمیده است و در نمایشگر خمیده‌ای کوچکتر نسبت به یک نمایشگر مسطح، میدان دید وسیع‌تر خواهد بود. تصویر زیر بهتر توضیح می‌دهد:

مانیتور خمیده

بدی‌های یک مانیتور خمیده

بیایید از واضح‌ترین مورد شروع کنیم: قیمت.

مثل مانیتورهای مسطح، هر چه ابعاد نمایشگر بزرگ‌تر می‌شود، قیمت هم بالاتر می‌رود. ویژگی‌های اضافه مثل G-Sync، رزولوشن، نرخ بروزرسانی، فیلتر نور آبی و… را هم اضافه کنید تا قیمت بالاتر برود. یکی از بهترین مانیتورهای خمیده بازار، Acer Predator با نمایشگر خمیده فوق عریض و ۳۴ اینچی ۱۰۰۰ دلار قیمت دارد. حتی Pixio PXC273 به عنوان یک مانیتور ارزان قیمت ۳۰۰ دلار برایتان آب می‌خورد.

و همانطور که بالاتر ذکر شد، برای آنکه ابعاد مانیتور مناسب به نظر برسد باید به سراغ سایزهای بالاتر بروید. که این یعنی فضای بیشتری نسبت به یک مانیتور مسطح روی میزتان را اشغال می‌کند و نصب کردنش روی دیوار هم به سادگی یک مانیتور مسطح نیست.

حتی با وجود اینکه مانیتورهای خمیده ثبات رنگ و زاویه دید بهتری دارند، ولی همچنان مشکل بازتاب نور از زاویه‌های مختلف را دارند. باید زاویه‌ای را برای قرار دادن مانیتور پیدا کنید که از منبع نورهای مصنوعی داخل اتاق یا حتی نور مستقیم خورشید دور باشد.

اگر هم مانیتور را برای کار و گیم انتخاب می‌کنید، بهتر است به سراغ همان مانیتور مسطح بروید چون مانیتور خمیده برای هر کسی به خصوص طراح‌ها مناسب نیست چون ممکن است چیزهایی که در تصویر می‌بینند و می‌کشند چندان دقیق نباشد.




منبع : دیجیاتو

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار