کد خبر: ۲۹۰۸۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۹ - ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - 2020 February 10
صبح امروز ساعت ۷:۳۳ به وقت تهران کاوشگر خورشیدی "سولار اوربیتر" که توسط ناسا و آژانس فضایی اروپا توسعه داده شده، پرتاب شد.
به گزارش آی تابناک : کاوشگر خورشیدی "سولار اوربیتر" ناسا و آژانس فضایی اروپا ساعت ۱۱:۰۳ به وقت منطقه زمانی شرقی(۷:۳۳ صبح دوشنبه به وقت تهران) سوار بر موشک اتلس ۵ از پایگاه کیپ کاناورال واقع در فلوریدا پرتاب شد.

پیش‌بینی می‌شود این فضاپیما که به طور مشترک با ناسا توسعه داده شده است، بینش بی‌سابقه‌ای درباره جو خورشید، بادهای خورشیدی و میدان‌های مغناطیسی خورشید در اختیار دانشمندان قرار دهد.

همچنین این کاوشگر، اولین تصاویر از مناطق قطبی ناشناخته خورشید را ثبت خواهد کرد. این کاوشگر خورشیدی قرار است پس از گذر از کنار زهره و عطارد به حداکثر سرعت ۲۴۵ هزار کیلومتر در ساعت برسد و در مدار ۴۲ میلیون مایلی از سطح خورشید(۶۷.۵ میلیون کیلومتر) قرار بگیرد. "سولار اوربیتر" به ۱۰ ابزار مدرن برای ثبت مشاهدات بی‌شمار از خورشید و جو آن مجهز است که دانشمندان امیدوارند برخی از سرنخ‌های مربوط به آنچه را که باعث ایجاد باد و شراره خورشیدی می‌شود، فاش کند.

"آنه پاکروس" مدیر این ماموریت گفت که این آزمایش به منظور "درک چگونگی ایجاد و کنترل هلیوسفر توسط خورشید" طراحی شده است. هلیوسفر(heliosphere) یا هورسپهر، حباب غول پیکر پلاسمایی است که منظومه شمسی را احاطه کرده است.

مدارگرد خورشیدی "سولار اوربیتر" با چرخیدن در مداری نسبتاً نزدیک به خورشید، ۱۳ برابر بیشتر در معرض نوری قرار می‌گیرد که به زمین می‌رسد. بنابراین طوری طراحی شده است تا در برابر دمای ۵۰۰ درجه سانتی‌گراد مقاومت کند و ساختار مقاوم آن نیز از ابزار آن در برابر برخورد ذرات باردار ساطع شده از انفجارهای موجود در جو خورشید محافظت می‌کند. کارشناسان گفتند که این مأموریت با نظارت مستقیم بر منبع بادهای خورشیدی می‌تواند به مدل‌سازی بهتری از آنها کمک کند.




منبع : ایسنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار