کد خبر: ۲۹۰۷۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۱ - ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - 2020 February 10
سجاد بنابی، نایب رئیس هیئت مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت، طی گفت‌وگویی درباره اختلال ایجاد شده و قطعی اینترنت در روز گذشته اظهار کرد: قطعی اینترنت روز گذشته ناشی از حمله سایبری و ایجاد اختلال اینترنتی در چند اپراتور بود، که توانستیم تا ساعت ۱۶ تمامی مشکلات را با در دسترس بودن زیرساخت‌های امنیتی در شبکه ملی اطلاعات برطرف کنیم.
به گزارش آی تابناک : سجاد بنابی، نایب رئیس هیئت مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت، طی گفت‌وگویی درباره اختلال ایجاد شده و قطعی اینترنت در روز گذشته اظهار کرد: قطعی اینترنت روز گذشته ناشی از حمله سایبری و ایجاد اختلال اینترنتی در چند اپراتور بود، که توانستیم تا ساعت ۱۶ تمامی مشکلات را با در دسترس بودن زیرساخت‌های امنیتی در شبکه ملی اطلاعات برطرف کنیم.

وی با اشاره به اختلال ایجاد شده در اپراتور‌های اینترنتی گفت: در حمله سایبری دیروز طبیعتاً تمامی اپراتور‌ها درگیر بودند چرا که از بین این اپراتورها ایرانسل، آسیاتل، همراه اول، آسیاتک و شاتل بیشتر مورد هدف قرار گرفته بودند.

11348536_237.jpg

بنابی در ادامه یادآور شد: خوشبختانه این حمله مانند حملات قبلی موفقیت آمیز نبوده است. با تلاش متخصصان اپراتورها، FCPها و همکارانم در شرکت زیرساخت‌، همه‌ اپراتورها به وضعیت عادی برگشتند. آخرین FCP هم شرکت آسیاتک بود که در ساعت ۱۶ به روند طبیعی بازگشت.

این عضو هیئت مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت، با تاکید بر حمله سایبری دیروز، و اختلال قطعی اینترنت چند ساعته، بیان کرد: مبدأ این حمله سایبری یک نقطه یا یک IP مشخص نیست و تمامی عملکردهایشان توزیع شده و IP‌های بسیاری را درگیر خود کرده بود.

بنابی با اشاره به اینکه تمامی اختلالات قطع اینترنت ساعتی بعد از این حمله سایبری کاملا مهار شد، تصریح کرد: در ساعت ١١:۴۴ دیروز به دلیل حمله منع سرویس توزیع شده، اینترنت برخی اپراتورهای همراه و ثابت از ساعت ۱۲:۱۵ تا ۱۳:۳۰ با اختلال درون شبکه‌ای مواجه شد که با ورود سپر دژفا و ساز و کارهای امنیتی شبکه ملی اطلاعات به سرعت جلوی این حمله سایبری گرفته شد و سرعت و کیفیت اینترنت به حالت عادی بازگشت.

نائب رئیس هیئت مدیره شرکت ارتباطات زیر ساخت، همچنین با اشاره به مطلبی که فتاحی، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت، در حساب توییتریش منتشر و به گسترده‌ترین حمله سایبری در تاریخ ایران علیه زیرساخت‌های کشور اشاره کرده بود، گفت: مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت در توییتر از بزرگ‌ترین حمله سایبری تاریخ ایران نام برد، چرا که تا امروز به این شکل وسیع مورد حمله قرار نگرفتیه بودیم و دربرگیری گسترده‌ اینچنینی نداشتیم، حتی الان هم که ما در حال گفتگو هستیم این حمله ادامه دارد، اما حمله‌ای که مهار و عملیات دفاعی به صورت کامل ایجاد شده است.

11347790_320.png

فتاحی در گفتگویی تلفتی با شبکه خبر نیز گفت: از روز گذشته شاهد یک حمله سازمان یافته با حجم گسترده در زیر ساخت‌های کشورمان بودیم، که این حمله مشتمل بر میلیون‌ها مبدأ و IP بود. این نوع حمله به سمت کل شبکه‌های کشور در جریان بود که از همان ابتدا شناسایی و توسط سیستم دفاعی زیرساخت کشور دفع شد.

مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت در ادامه افرود: براساس آمار‌هایی بدست آوردیم، تا امروز چنین حمله‌ای از نظر گستردگی در کشور نظیر نداشته و برای اولین باری است که اتفاق افتاده است. فتاحی خاطرنشان کرد: با توجه به شناسایی که انجام شد و البته تدابیری که در سطح زیرساخت‌های کشور سامانه دفاعی «دژفا» داشتیم و از قبل برای حمایت از کسب و کار‌های فضای مجازی کشور طراحی کرده بودیم، که خوشبختانه آسیب جدی وارده نشده است.

فتاحی با اشاره به اینکه موج دوم حملات آغاز شده است، بیان کرد: همانطور که اطلاع رسانی شده، موج دوم این نوع حملات آغاز شده و ما امیدواریم که بتوانیم آن را مهار کنیم.

بنابی با اشاره به در دسترس بودن شبکه ملی اطلاعات برای حفاظت از زیرساخت‌های اینترنتی تاکید کرد: در حال حاضر شبکه ملی اطلاعات در لایه زیرساختی تا حد بسیاری کامل شده است و باید گفت که روی کار آمدن شبکه ملی اطلاعات باعث منع یا قطع اینترنت خارجی نیست، بلکه از زیرساخت‌های داخلی در چنین عملیات‌هایی دفاع خواهد کرد.





منبع : شهر سخت افزار

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار