کد خبر: ۲۹۰۷۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۸ - ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - 2020 February 10
برای تجربه بازی‌های کامپیوتری به موس (ماوس) گیمینگ نیازی ندارید چرا که هر ماوسی با دو دکمه و یک چرخ از عهده هر بازی بر می‌آید. اما این دلیل نمی‌شود خودتان را از دنیای متنوع ماوس‌های گیمینگ در بازار محروم کنید. ماوس گیمینگ از شما گیمر حرفه‌ای نمی‌سازد اما می‌تواند در بازی‌های رقابتی برتری قابل توجهی به شما ببخشد و تجربه برخی از بازی‌ها را به مراتب بسیار راحت‌تر از قبل کند.
به گزارش آی تابناک : برای تجربه بازی‌های کامپیوتری به موس (ماوس) گیمینگ نیازی ندارید چرا که هر ماوسی با دو دکمه و یک چرخ از عهده هر بازی بر می‌آید. اما این دلیل نمی‌شود خودتان را از دنیای متنوع ماوس‌های گیمینگ در بازار محروم کنید. ماوس گیمینگ از شما گیمر حرفه‌ای نمی‌سازد اما می‌تواند در بازی‌های رقابتی برتری قابل توجهی به شما ببخشد و تجربه برخی از بازی‌ها را به مراتب بسیار راحت‌تر از قبل کند.
اما اصلا فرق ماوس گیمینگ با ماوس عادی چیست؟

ماوس‌های گیمینگ آنقدر هم با ماوس عادی فرق ندارند. همانطور که هر طرحی را می‌توان برای کاربرد گیمینگ تخصصی‌تر کرد و لزوما به معنای داشتن ده‌ها دکمه اضافی و صدها چراغ LED نیست. اما به طور کلی هر ماوس گیمینگی که ارزش خرید داشته باشد، دارای این دو ویژگی مهم است: سنسور نوری یا لیزری پیشرفته که حرکات سریع‌تر و دقیق‌تر را ممکن می‌سازد و قابلیت شخصی‌سازی به اختیار کاربر.

ماوس گیمینگ

ماوس‌های گیمینگ معمولا در محل قرارگیری انگشت شست چندین دکمه دارند، می‌توان سرعت و حساسیت آن‌ها را به صورت دستی تغییر داد، کابل‌های بلندی دارند و گاهی حتی می‌توان وزن آن‌ها را با اضافه و کم کردن وزنه‌، تغییر داد.

همچنین تقریبا همه ماوس‌های گیمینگ سیم دارند و وایرلس نیستند. این موضوع به تاخیر ورودی یا Input Lag بر می‌گردد که در حالت کانکشن USB کمتر است. البته ماوس‌های وایرلس معمولی هم تنها اینپوت لگی در حدود یک صدم ثانیه دارند که بسیار کمتر از سرعت واکنش بیشتر افراد است. اما تصور و حس بهتری که ماوس‌های سیم‌دار القا می‌کنند، باعث می‌شود کمتر ماوس گیمینگ بی‌سیمی پیدا شود حالا چه این تصور واقعی باشد یا خیر. ماوس‌های گیمینگی هم که وایرلس هستند با اعلام ویژگی‌هایی چون اتصال وایرلیس بسیار سریع معرفی می‌شوند و در نتیجه از مدل‌های معمولی گران‌قیمت‌ترند.

ماوس‌های گیمینگ گران‌قیمت معمولا زرق و برق بیشتری نسبت به مدل‌های ارزان‌تر دارند اما این بدین معنا نیست که با صرف هزینه بیشتر، تجربه‌ بهتری خواهید داشت. بنابراین در ادامه به مواردی می‌پردازیم که قبل از خرید ماوس گیمینگ باید به آن‌ها توجه داشته باشید.

ماوس گیمینگ
چگونه از ماوس استفاده می‌کنید؟

اینکه در هنگام تجربه بازی‌های کامپیوتری در مقایسه با کارهای روزمره چگونه از ماوس استفاده می‌کنید، مهم است. با وجود اینکه هر شخصی با دیگری متفاوت است اما انواع در دست گرفتن ماوس را می‌توان به ۳ دسته کلی تقسیم کرد.

گرفتن با کف دست:  بیشتر گیمرها به این شکل ماوس را در دست می‌گیرند. در این حالت انگشتان شما روی دکمه‌های ماوس قرار گرفته و تمام کف دست روی بدنه آن می‌نشیند.

نحوه گرفتن ماوس

گرفتن با نوک انگشتان: در این حالت تنها نوک انگشتان اشاره، میانی و حلقه روی کلیک چپ، چرخ و کلیک راست قرار گرفته و کف دست شما اصلا با بدنه ماوس در تماس نیست. انگشت شست‌تان نیز کنار ماوس را می‌گیرد.

نحوه گرفتن ماوس

گرفتن به شکل چنگ زدن: این حالت ترکیبی بین دو مدل قبلی است. کسانی که ماوس را به این شکل در دست می‌گیرند، کف دست آن‌ها روی لبه انتهایی ماوس  و نوک انگشتان‌شان با زاویه‌ای در جهت دکمه‌ها قرار می‌گیرد.

نحوه گرفتن ماوس

انواع در دست گرفتن ماوس برای بازی‌های مختلف می‌تواند کارآمد باشد اما فکر و ایده خوبی نیست که بخواهید از قصد شیوه استفاده خود از ماوس را تغییر دهد. صرفا ماوس را در طوری در دست بگیرید که احساس درستی دارد و می‌توانید بهتر بازی کنید.

اما برخی از ماوس‌ها ممکن است برای نوع خاصی از گرفتن مناسب‌تر باشند. برا مثال ماوس‌های بزرگ و پهن برای کسانی که از روش اول و کف دست خود استفاده می‌کنند، بهتر است. ماوس‌های کوچک که جای دست بزرگی ندارند و به طور کلی کوچک‌تر هستند، برای گرفتن با نوک انگشتان مناسب‌ترند. کسانی هم که با پنجه و به شکل چنگ زدن از ماوس استفاده می‌کنند، احتمالا با ماوس‌های باریک با دکمه‌های کشیده راحت‌ترند.

امکانات شخصی‌سازی

بیشتر ماوس‌های مخصوص گیمینگ نرم‌افزار اختصاصی خود را هم دارند که یا به صورت مجزا مورد استفاده قرار می‌گیرد یا با دیگر تجهیزات گیمینگ چون کیبورد و هدست هم سازگاری دارد. این نرم‌افزار‌ها به شما اجازه می‌دهند تا پروفایل های نوری (اهمیت خاصی ندارد) بسازید، عملکرد دکمه‌ها را مشخص کنید که کاربردی است اما خود باز‌ی‌ها هم این اجازه را می‌دهند و تنظیمات DPI را تغییر دهید. مورد آخر از همه مهم‌تر است چرا که به کمک آن می‌توانید حساسیت و دقت ماوس را برای خود شخصی‌سازی کنید. برخی از ماوس‌های حرفه‌ای این قابلیت را دارند تا با دکمه‌های خود ماوس در لحظه این کار را انجام دهید.


اعداد DPI و CPI در بیان دقت یک ماوس چه معنایی دارند؟

برخی از نرم‌افزارها ممکن است اجازه دهند تا عملکردهای ماکرو هم برای دکمه‌های مختلف تعریف یا برای هر بازی پروفایلی مشخص کنید. تمامی نرم‌افزارهای موجود این امکانات را کم و بیش دارند. اما یک قابلیت بسیار کاربردی امکان ذخیره پروفایل روی مموری خود ماوس است تا در صورت جابه‌جایی بین کامپیوترهای مختلف، تنظیمات دست نخورده باقی بماند. بنابراین به خاطر داشته باشید که برای مثال نرم‌افزار Razer بر خلاف نرم‌افزارهای رقیب، قابلیت ذخیره پروفایل روی مموری خود ماوس را ندارد.

انواع مختلف ماوس

همانطور که دنیای بازی‌های پی‌سی پیچیده‌تر از قبل شده، وسایل جانبی پی‌سی گیمینگ نیز به تبع آن پیچیده‌تر شده‌اند. چندین نوع مختلف ماوس گیمینگ وجود دارد که طراحی و محل قرارگیری دکمه‌ها در آن‌ها به نحوی است که به شما در بازی‌های خاصی کمک کنند. دقت کنید که این دسته‌بندی‌ها با داستان نوع گرفتن ماوس که بالاتر اشاره شد، تفاوت دارد. یک ماوس مخصوص بازی‌های شوتر می‌تواند پهن و مناسب برای کف دست یا باریک و مناسب برای گرفتن با نوک انگشتان باشد. بنابراین بعد از آنکه تصمیم گرفتید به چه نوع ماوسی احتیاج دارید، موارد بالا یعنی امکانات شخصی‌سازی و شکل ماوس را هم در نظر بگیرید.

ماوس مخصوص بازی‌های شوتر: ساده و سریع

ماوس گیمینگ ریزر

این نوع از ماوس، رایج‌ترین است. موس‌های مخصوص شوتر همان دکمه‌های قدیمی چپ کلیک، چرخ و و راست کلیک را دارند و در کنار ماوس و محل قرارگیری انگشت شست هم معمولا دو تا سه دکمه دیده می شود. تقریبا در تمامی بازی‌های شوتر اول و سوم شخص، کارایی این دکمه‌ها برای شلیک، انتخاب سلاح و زوم کردن است.

ماوس‌های شوتر نسبتا ساده بوده و به گیمرها اجازه می‌دهد تا به سرعت به تمام بازی‌های اکشن تنها با سه انگشت عادت کنند. علاوه بر دکمه‌های بالا و پایین بردن DPI، برخی از مدل‌های گران‌قیمت‌تر دکمه‌ای برای اسنایپ کردن یا دقت بیشتر دارند که در صورت فشار دادن به صورت موقت DPI را برای شلیک‌های بسیار حساس کمتر می‌کند.

از بین ماوس‌های معروف شوتر که در بازار کشورمان هم پیدا می‌شوند، می‌توان به DeathAdder و مامبا از شرکت ریزر، مدل‌های G402 و G502 شرکت لاجیتک و مدل Pugio ایسوس اشاره کرد. این ماوس‌های با کیفیت در محدوده ۵۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده‌اند.

ماوس مخصوص بازی‌های MMO: پر از دکمه

ماوس گیمینگ لاجیتک

بازی‌های آنلاین بزرگ یا به اختصار MMO چون وارکرفت و بازی‌های استراتژی مثل Age of Empires همگی المان‌های طراحی مشترکی دارند: مهارت‌ها و قدرت‌هایی بسیار خاص که لزوما همیشه مورد استفاده قرار نمی‌گیرند اما برای آنکه بتوانید از رقیبان جلو بمانید باید در زمان استفاده به سرعت فعال شوند. به همین دلیل ماوس‌های MMO خلق شدند، ماوس‌هایی که در محل قرارگیری انگشت شست ۱۲ دکمه دارند!

ماوس‌های MMO برای بازی‌هایی که نیاز به کنترل نیروها و مشخص کردن دکمه‌هایی مشخص دارید، عالی هستند. عادت کردن به آن‌ها زمان می‌برد و البته باید زمان قابل توجهی بگذارید تا کارکرد دکمه‌ها را مشخص کنید. از طرفی دکمه‌های کوچک‌تر این ماوس‌ها باعث می‌شود استفاده از آن‌ها چندان برای بازی‌های شوتر و اکشن مناسب نباشد.

از ماوس‌های معروف MMO می‌توان به مدل ناگا شرکت ریزر، G600 لاجیتک و Scimitar کورسیر اشاره کرد. این ماوس‌ها در حال حاضر با قیمتی حدود ۶۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون تومان به فروش می‌رسند.

ماوس‌های دو دست: مخصوص چپ‌دست‌ها

ماوس گیمینگ استیل‌سریز

بیشتر گیمرهای چپ دست مجبور می‌شوند تا با همان ماوس‌های عادی بازی و به ناچار از دست راست خود استفاده کنند. اما برای کسانی که نمی‌خواهند زیر بار بروند، برخی از کمپانی‌های گیمینگ ماوس‌های مخصوص چپ‌دست‌ها یا دو دست‌ها عرضه می‌کنند که در حالت دوم این ماوس‌ها طراحی متقارن دارند. بسیاری از این ماوس‌ها در هر دو طرف دکمه دارند که با توجه به دست چپ یا راست بودن می‌توانید دکمه‌های سمت دیگر را غیر فعال کنید.

از ماوس‌های دو‌ دست می‌توان به Abyssus ریزر، G900 لاجیتک و Sensej شرکت استیل‌سریز اشاره کرد. متاسفانه برخی از این ماوس‌های دو دست معروف در ایران بعد از تحریم‌ها پیدا نمی‌شوند اما برای مثال آبیسوس ریز قیمتی کمتر از ۱ میلیون تومان دارد.

ماوس‌های سیار: همراه خوب لپ‌تاپ‌ها

ماوس گیمینگ موبایل

برای گیمرهایی که زیاد جابه‌جا می‌شوند، برخی از شرکت‌ها مدل‌هایی قابل‌ حمل و کوچک‌تر از ماوس‌هایشان را عرضه می‌کنند. این ماوس‌ها معمولا وایرلس و بسیار سبک‌تر از ماوس‌های گیمینگ استاندارد هستند، بنابراین همچنین برای کسانی که ماوس را با نوک انگشتان می‌گیرند، مناسب‌‌تر است. از ماوس‌های این دسته می‌توان به Orochi شرکت ریزر اشاره کرد.

ماوس‌های هیبرید: ‌همه‌کاره

ماوس گیمینگ استیل‌سریز

ماوس‌های هیبرید تلاش دارند تا هم خر را به شما دهند و هم خرما. این ماوس‌ها به اندازه‌ای انعطاف‌پذیر هستند تا بتوانید با آن‌ها هر ژانری از بازی را تجربه کنید اما عملکردشان در هیچ کدام استثنایی و بهترین نیست. این ماوس‌ها معمولا دکمه‌هایی بیشتر از ماوس‌های شوتر اما کمتر از MMO‌ها دارند. بنابراین اگر به دنبال ماوسی همه‌کاره می‌گردید، هیبرید‌ها انتخاب معقولانه‌تری هستند.

ماوس G602 شرکت لاجیتک و Naga Hex V2 ریزر از ماوس‌های هیبرید خوب بازار هستند که قیمتی بین ۸۰۰ هزارتومان الی ۱.۵ میلیون تومان دارند.

با در نظر داشتن تمامی این موارد، احتمالا حالا بتوانید کمی گزینه‌های خود را محدودتر کنید. به دنبال چه نوع ماوسی می‌گردید؟ چطور از ماوس استفاده می‌کنید؟ آیا به قابلیت‌های فرعی چون نورپردازی RGB و پروفایل‌ها اهمیت می‌دهید یا هر نرم‌افزاری کارتان را راه می‌اندازد؟ شاید بازار ماوس‌های گیمینگ به نظر بزرگ بیاید اما وقتی بدانید به دنبال چه می‌گردید، پیدا کردن ماوس مناسب کار سختی نخواهد بود.





منبع : دیجیاتو
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار