کد خبر: ۲۹۰۳۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۳ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - 2020 February 08
فرقی ندارد که قصد خرید گوشی با چه بودجه‌ای را داشته باشید، دوربین همیشه از آن مسائلی است که قبل از صرف هزینه ترجیح می‌دهید از کیفیت آن و تصاویری که ثبت می‌کند، مطلع شوید. تا چند سال گذشته تنها گوشی‌های گرانقیمت و پرچمدار کیفیت عکاسی قابل قبولی ارائه می‌دادند، اما حالا موج رقابت به گوشی‌های میان‌رده و پایین‌رده نیز رسیده است و شرکت‌های سازنده گوشی تلاش می‌کنند تا با تقویت سخت‌افزار دوربین و نرم‌افزار گوشی با کمک هوش مصنوعی، از رقابت جا نمانند.
به گزارش آی تابناک : فرقی ندارد که قصد خرید گوشی با چه بودجه‌ای را داشته باشید، دوربین همیشه از آن مسائلی است که قبل از صرف هزینه ترجیح می‌دهید از کیفیت آن و تصاویری که ثبت می‌کند، مطلع شوید. تا چند سال گذشته تنها گوشی‌های گرانقیمت و پرچمدار کیفیت عکاسی قابل قبولی ارائه می‌دادند، اما حالا موج رقابت به گوشی‌های میان‌رده و پایین‌رده نیز رسیده است و شرکت‌های سازنده گوشی تلاش می‌کنند تا با تقویت سخت‌افزار دوربین و نرم‌افزار گوشی با کمک هوش مصنوعی، از رقابت جا نمانند.

هوآوی به‌تازگی گوشی‌های سری Y9 را روانه بازار کرده است که Y9s یکی از آنها به حساب می‌آید. باتوجه به اهمیت کیفیت عکاسی در گوشی‌های امروزی، تصمیم گرفتیم تا با بررسی دوربین‌های این گوشی، عملکرد آنها را مورد ارزیابی قرار دهیم. هوآوی برای Y9s سه دوربین در قاب پشتی و یک دوربین بالاجهنده به عنوان سلفی در نظر گرفته است. این یعنی تنوع در بخش دوربین‌ها زیاد است و کاربر در زمان عکاسی با گوشی، قدرت انتخاب بالایی با Y9s به عنوان یک محصول اقتصادی دارد.

دوربین‌های اصلی Y9s

 سنسور اصلی این گوشی 48 مگاپیکسلی از نوع عریض با گشادگی دیافراگم f/1.8 است. سنسور این دوربین 1/2.0 اینچ است  و اندازه پیکسل‌های آن 0.8 میکرومتر می‌باشد. در کنار این دوربین که از قابلیت فوکوس خودکار با تشخیص فاز نیز بهره می‌برد، یک سنسور 8 مگاپیکسلی فوق عریض با میدان دید 120 درجه و گشادگی دیافراگم f/2.0 قرار گرفته است که به ثبت عکس‌های عریض‌تر کمک می‌کند. در نهایت یک دوربین 2 مگاپیکسلی با f/2.4 در بالای این دو سنسور جای گرفته است که قابلیت‌هایی مانند کاهش نور پس‌زمینه، بوکه (تار کردن) پس‌زمینه و نورپردازی سه‌بعدی پرتره را ارائه می‌کند.

نرم‌افزار دوربین گوشی Y9s دارای قابلیت AI یا همان هوش مصنوعی برای عکاسی است.  با استفاده از قابلیت تشخیص سوژه، هوش مصنوعی به‌صورت خودکار تنظیماتی مانند میزان نور، شدت و میزان اشباع رنگ و کنتراست آن را در بهترین حالت مناسب با سوژه قرار می‌دهد تا عکس گرفته شده کیفیت خوبی داشته باشد. این تنظیمات تصویر ثبت شده را بدون نیاز به تغییر خاص آماده ارسال در شبکه‌های اجتماعی می‌کند. البته ممکن است در نگاه برخی از کاربران این تصاویر کمی مصنوعی و رنگ‌های آن اغراق شده به نظر برسند. در این صورت می‌توانید با خاموش کردن قابلیت AI تصاویری بدون کمک هوش مصنوعی ثبت کنید که شبیه به عکس‎های خام به نظر می‌رسد. این تصاویر برای کسانی که به ادیت عکس پس از ثبت آن علاقه دارند؛ مناسب‌تر است.

دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی این گوشی به‌صورت پیش‌فرض و به لطف فناوری ترکیب پیکسلی، عکس‌ها را با رزولوشن 12 مگاپیکسلی ثبت می‌کند. بدین ترتیب تصاویر علاوه‌بر اینکه روشن‌تر هستند، جزئیات بیشتری نیز دارا می‌باشندالبته اگر تنظیمات دوربین بر روی حالت Pro قرار بگیرد، امکان ثبت عکس‌های 48 مگاپیکسلی نیز وجود دارد. اما تجربه ثابت کرده است که تنظیمات پیش‌فرض با ترکیب پیکسلی عکس‌های بهتری به ثبت می‌رسانند. عکس‌های ثبت شده با این دوربین در اکثر شرایط از وضوع خوبی برخوردارند و کیفیت مناسبی نیز دارند و پالایش رنگ‌ها در این تصاویر با کنتراست تقریباً مناسبی انجام می‌گیرد.

یکی از مدهای دیگر عکاسی با دوربین این گوشی پرتره است. در حالت Portrait مرز میان سوژه و پس‌زمینه به خوبی تشخیص داده می‌شود و در حالت Aperture هم محیط اطراف سوژه به خوبی تار می‌شود. در نرم‌افزار دوربین به‌غیر از این دو، حالت‌های مختلفی برای عکاسی در نظر گرفته است که از جمله آنها می‌توان به HDR، Light Painting و حالت مخصوص عکاسی شب اشاره کرد.

البته باوجود عملکرد رضایت بخش دوربین اصلی، به دوربین 8 مگاپیکسلی زاویه عریض این گوشی انتقاداتی وارد است. برخلاف دوربین اصلی، این دوربین آنگونه باید خوش نمی‌درخشد. زاویه دید 120 درجه‌ای این دوربین نقطه قوت آن است اما جزئیات در تصاویر ثبت شده چندان مناسب نیست. این مسأله به‌خصوص در محیط‌ها کم‌نور باعث از دست رفتن جزئیات در تصاویر می‌شود. اما از آنجاییکه برای عکاسی در محیط‌های کم‌نور و تاریک حالت عکاسی Night را در نظر گرفته شده، این موضوع چندان نگران کننده به نظر نمی‌رسد.  در حالت عکاسی شب عکس‌ها با رزولوشن 8 مگاپیکسای ثبت می‌شوند، اما خوشبختانه این تصاویر نویز کمتری در مقایسه با حالت عادی دارند و جزئیات بیشتری را ثبت می‌کنند.

دوربین سلفی بالاجهنده Y9sدوربین سلفی بالاجهنده Y9s

Y9s از اولین محصولات هوآوی به حساب می‌آید که برای دوربین سلفی خود از مکانیزم بالاجهنده استفاده کرده است. این دوربین مکانیزمی کاملاً مستحکم و ساختاری ایمن دارد که برای محافظت از خود در برابر آسیب در لحظه سقوط با کمک سنسورهای حرکتی سقوط را تشخیص داده و بسته می‌شود. دوربین سلفی Y9s  دارای یک سنسور 16 مگاپیکسلی عریض، با گشادگی دیافراگم f/2.2 است. این دوربین از نظر عکاسی امکانات خوبی ارائه می‌دهد. هوش مصنوعی قادر به تشخیص محیطی است که در آن قصد ثبت کردن عکس سلفی را دارید. با این حال، عملکرد دوربین در حالت ثبت پرتره عجیب است، چراکه به‌طور پیش‌فرض عکس‌ها بدون افکت بوکه ثبت می‌شوند و اگر قصد تار کردن پس‌زمینه را دارید باید نوع آن را از تنظیمات انتخاب کنید.

باوجود ساختار باکیفیتی که هوآوی در طراحی دوربین سلفی این گوشی ارائه کرده است، کیفیت عکاسی این دوربین را می‌توان قابل قبول توصیف کرد. تصاویر ثبت شده با دوربین سلفی در نور روز و محیط‌های با نور کافی رضایت بخش است، البته در صورت استفاده از افکت‌های تارکننده پس‎زمینه، ممکن است شاهد گم‌شدن مرزها و تاری اشتباه سوژه اصلی باشید. این موضوع بیشتر از هر زمان دیگر، در سلفی‌های شب و تشخیص مرز میان موها و محیط مشاهده می‌شود، به گونه‌ای که ترجیح خواهید داد از این افکت‌ها چشم‌پوشی کنید.

در مجموع، دوربین‌های گوشی Y9s هوآوی از تنوع خوبی برخوردارند و قادر به ثبت تصاویری با جزئیات قابل قبول‌ می‌باشند. دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی گوشی به‌طورکلی عملکرد رضایت بخشی دارد، با این حال، دوربین سلفی و زاویه عریض این دستگاه برای ثبت یک تصویر باکیفیت نیازمند شرایط بهینه‌ای برای عکاسی مانند نور کافی می‌باشند. در پایان می‌توانید نمونه تصاویر ثبت شده با دوربین‌های Y9s هوآوی را مشاهده بفرمایید:

نمونه تصاویر ثبت شده با دوربین‌های Y9s هوآوی

نمونه تصاویر ثبت شده با دوربین‌های Y9s هوآوی

نمونه تصاویر ثبت شده با دوربین‌های Y9s هوآوی

نمونه تصاویر ثبت شده با دوربین‌های Y9s هوآوی

نمونه تصاویر ثبت شده با دوربین‌های Y9s هوآوی

نمونه تصاویر ثبت شده با دوربین‌های Y9s هوآوی

نمونه تصاویر ثبت شده با دوربین‌های Y9s هوآوی

نمونه تصاویر ثبت شده با دوربین‌های Y9s هوآوی

نمونه تصاویر ثبت شده با دوربین‌های Y9s هوآوی

نمونه تصاویر ثبت شده با دوربین‌های Y9s هوآوی

نمونه تصاویر ثبت شده با دوربین‌های Y9s هوآوی

نمونه تصاویر ثبت شده با دوربین‌های Y9s هوآوی

نمونه تصاویر ثبت شده با دوربین‌های Y9s هوآوی

نمونه تصاویر ثبت شده با دوربین‌های Y9s هوآوی





منبع : شهر سخت افزار
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار