کد خبر: ۲۸۸۸۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۹ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - 2020 February 01
به تازگی کپسول‌هایی طراحی شده است که می‌تواند جایگزین تزریق‌های روزانه پردردسر و خسته کننده برای بیماری‌هایی نظیر دیابت شود.
به گزارش آی تابناک : تزریق روزانه انسولین یا داروهای دیگر دردناک و پردردسر است، اما یک "روبوقرص" جدید ممکن است انجام این کار را غیر ضروری کند. طبق گزارش‌ها این کپسول در اولین آزمایشات انسانی خود عملکرد خوبی داشته است.

این کپسول با نام "رانی‌پیل"(RaniPill) شناخته می‌شود و توسط شرکت داروسازی "رانی"(Rani) مستقر در سن خوزه کالیفرنیا ساخته شده است.

این دارو در واقع به شکل کپسول است نه یک قرص و می‌تواند از داروی دلخواه پر شود. این کپسول به لطف یک پوشش محافظ پس از گذر از معده بیمار دست نخورده باقی می‌ماند تا به سلامت به روده برسد.

"رانی‌پیل" پس از گذر از معده وارد روده کوچک می‌شود، جایی که سطح بالاتر pH باعث حل شدن پوشش آن می‌شود. سپس یک واکنش شیمیایی داخل کپسول رخ می‌دهد و باعث می‌شود یک بادکنک کوچک داخل آن متورم شود. این بادکنک که دارای چندین سوزن ریز است، داروی مورد نظر را بدون درد به دیواره پر از عروق روده تزریق می‌کند و دارو را مستقیماً وارد جریان خون می‌کند.

در نهایت نیز سوزن‌ها بدون ایجاد هیچ خطری در بدن حل می‌شوند. بقایای کپسول نیز طی یک تا چهار روز با مدفوع دفع می‌شود.

در یک مطالعه بالینی اخیر از این فناوری برای تحویل خوراکی "اوکتروتید" استفاده شد که یک داروی بیولوژیک است که معمولاً برای درمان آکرومگالی و تومورهای نورواندوکرین تزریق می‌شود. این مطالعه در استرالیا انجام شد و ۵۸ داوطلب سالم مرد و زن از ۱۸ تا ۵۵ سال در آن حضور داشتند.

در پزشکی به بزرگی غیرعادی بخش‌های پایانی بدن مانند بینی و فک و انگشتان دست و پا، درشت‌پایانَکی(Acromegaly) گفته می‌شود.

به ۵۲ نفر از بیماران "رانی‌پیل" داده شد و یک گروه کنترل شش نفره نیز دارو را به صورت وریدی دریافت کردند.

تزریق مستقیم دارو به داخل رگ همیشه موثرترین روش بوده است و به طور معمول همه دوز دارو مستقیما وارد سیستم گردش خون می‌شود. اکنون گفته می‌شود که موفقیت "رانی‌پیل" در تحویل دارو به جریان خون بیش از ۷۰ درصد است که رقم امیدوار کننده‌ای است و با پیشرفت بیشتر می‌تواند به میزان قابل توجهی افزایش یابد. ضمن اینکه عوارض جانبی جدی در مورد مصرف این کپسول گزارش نشده است.

"میر عمران" رئیس و مدیرعامل شرکت "رانی" می‌گوید: ما ثابت کرده‌ایم که می‌توانیم با استفاده از "رانی‌پیل"، داروهای بیولوژیک را به صورت خوراکی و ایمن به بدن تحویل دهیم و اکنون یک قدم به حذف تزریق‌های مکرر برای بیماری‌های مزمن نزدیک‌تر شده‌ایم.




منبع : ایسنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار