کد خبر: ۲۸۷۸۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۷ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - 2020 January 26
پس از مسدودسازی دامنه‌های دات کام و دات نت برخی از وبسایت‌های فارسی زبان شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که چرا باید شرکت ارائه دهنده خدمات رجیستر دامنه بدون مشکل این دامنه‌ها را مسدود کند؟
به گزارش آی تابناک : پس از مسدودسازی دامنه‌های دات کام و دات نت برخی از وبسایت‌های فارسی زبان شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که چرا باید شرکت ارائه دهنده خدمات رجیستر دامنه بدون مشکل این دامنه‌ها را مسدود کند؟ در پاسخ به این سوال قصد داریم به بررسی این موضوع پرداخته و علت اصلی آن را بیابیم.

در سراسر دنیا هر وبسایتی با یک نام دامنه شناخته می‌شود که حاصل خرید آن از شرکت‌های رجیسترکننده و ثبت رسمی است تا از هر گونه موازی کاری و دزدی معنوی اسامی جلوگیری شود. سازمانی که بر این روند نظارت دارد به اختصار ICANN نامیده می‌شود و در آن قواعد و قوانینی جای گرفته که به دلیل ثبت در ایالات متحده آمریکا، تابع قوانین جاری و وضع شده در این کشور نیز می‌باشد.

به مانند همه شرکت‌های بین‌المللی سهامی، این سازمان نیز ساختار هیئت مدیره داشته و در آن کاوه رنجبر مهندس ایرانی‌الاصل هلندی به عنوان یکی از اعضا فعالیت می‌کند. در همین زمینه وبچین فاوا مصاحبه‌ای کوتاه را با او ترتیب  داده و دلیل اتفاقات اخیر را جویا شده است.

رنجبر درخصوص انسداد دامنه‌های بین‌المللی وب‌سایت خبرگزاری فارس (دات نت و دات کام)، با اشاره به اینکه درخواست انتقال به یک رجیسترار اروپایی می‌تواند این مشکل را حل کند تأکید می‌کند در صورت عدم ترتیب اثر دراین‌باره، حتی مسیر شکایت به verisign و درسطح بالاتر به ICANN موجود است.

با این حال او در توضیح بیشتر می‌گوید: "در این مورد، دامین farsnews دات کام و دات نت از یک رجیسترار آمریکایی خریداری‌شده و در زمان خریداری، خبرگزاری مذکور با کلیک روی Domain.com user agreement دقیقاً با این جمله موافقت کرده‌است:

قوانینی که شرکت خدمات دهنده در آن تصریح کرده خریدار تضمین می‌دهد که فرد یا سازمانی در یکی از کشورهایی که هدف تحریم‌های دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا "OFAC" باشد (ازجمله کوبا، ایران، سوریه، سودان، کره شمالی یا منطقه کریمه اوکراین) نیست.

رنجبر در انتهای صحبت خود به این نکته نیز اشاره کرده که در هنگام عقد قرادادها نیز بند مربوط به مسدودسازی آمده است و باید مسئولین و مدیران دامنه‌ها به آن توجه داشته باشند:

اجبارِ این رجیسترار، درباره این فروشنده‌ خاص بوده و خریدار سرویس، امکان انتخاب از بین ده‌ها فروشنده‌ دیگر، ازجمله فروشنده‌های غیرآمریکایی را داشته‌است؛ که در این مورد با توجه به متن قراردادی که از سوی خریدار مورد موافقت قرار گرفته، سرویسی خریداری شده است که به فروشنده حق می‌دهد دسترسی یادشده را مسدود کند.




منبع : شهر سخت افزار

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار