کد خبر: ۲۸۷۸۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۰ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - 2020 January 26
یک مقام مسئول در شرکت ارتباطات زیرساخت از انجام تمهیدات لازم برای رفع مشکل تحریم دامنه های ایرانی خبر داد و گفت: مجموعه هایی که احتمال می دهند با این نوع مشکل مواجه شوند با ما تماس بگیرند.
به گزارش آی تابناک : سجاد بنابی در خصوص ‏تحریم اعمال شده از سوی شرکت‌های آمریکایی برای برخی از دامنه‌های ایرانی با پسوند «دات کام» توضیح داد و گفت: در تمام دنیا دامنه‌های اینترنتی خارجی مانند «دات کام و دات نت»، توسط یک سری شرکت که به آنها رجیسترار (رجیسترکننده) گفته می‌شود، ثبت می‌شوند؛ هر یک از این شرکتها، نمایندگی‌هایی در ایران دارند و این نمایندگی‌ها نسبت به ثبت دامنه خارجی سایت‌های ایرانی با پسوندهایی مانند «دات کام» و «دات نت» و «دات org » و امثال اینها اقدام می‌کنند.

وی گفت: اتفاقی که در خصوص محدودسازی دسترسی به برخی سایت‌های دات کام در ایران صورت گرفته است، به این دلیل است که برخی از این شرکتهای رجیسترکننده، آمریکایی بوده و تابع قوانین این کشور هستند و به دلیل تحریم‌هایی که علیه ایران از سوی این کشور ایجاد شده، محدودیت‌هایی را در زمینه سرویس دهی به اکانت‌های ایرانی آغاز کرده اند.

نایب رئیس هیئت مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت با تاکید بر اینکه پیش از این نیز مشکلات تحریم برای هاستینگ هم ایجاد شده بود، گفت: پیش از این نیز شرکت امریکایی دیجیتال اوشن (ارائه دهنده خدمات زیرساخت رایانش ابری) با تحریم ایران، تمامی هاست هایی که از ایران ثبت می‌شدند را غیرفعال کرد.

بنابی اضافه کرد: هم اکنون نیز این اتفاق در حوزه نام دامنه افتاده است و شرکت آمریکایی که چند دامنه ایرانی را به ثبت رسانده بود، سرویس دهی خود را به ایران قطع کرده است و به همین دلیل دامنه خارجی سایت‌هایی مانند فارس نیوز، یکی از بانک‌ها، یک سرویس دهنده ویدئو و چند کسب و کار دیگر از دسترس خارج شدند.

وی با بیان اینکه این مجموعه‌ها باید سراغ رجیسترکننده غیر آمریکایی بروند، گفت: نکته اصلی این است که هر شرکت و مجموعه‌ای در زمانی که دامنه را از یک شرکت ایرانی خریداری می‌کند، نمی‌داند ملیت آن شرکت چیست و به خاطر همین، این مشکل به وجود می‌آید.

این مقام مسئول در شرکت ارتباطات زیرساخت با اشاره به اینکه اگر دامنه سایتی غیرفعال شده است باید یک رجیستر کننده غیرآمریکایی را جایگزین و دامنه شأن را به آن کشور منتقل کنند، افزود: هم اکنون با این روش مشکل دامنه برخی مجموعه‌ها در حال رفع شدن است.

وی گفت: البته ما در داخل کشور با زیرساخت‌های موجود در شبکه ملی اطلاعات مشکل دسترسی به این سایت‌ها را حل کرده ایم. به این معنی که روی گیت وی پهنای باند داخل کشور، آدرس دات کام این سایت‌ها به دامنه «دات آی آر» منتقل شده است و در صورتی که کاربری به این آدرس‌ها مراجعه کند به دامنه «آی آر» منتقل شده و در داخل کشور با مشکلی روبرو نیست اما برای دسترسی از خارج به داخل ایران، این مجموعه‌ها باید رجیسترکننده خود را تغییر دهند.

بنابی اضافه کرد: در صورتی که شرکت یا مجموعه‌ای با این مشکل مواجه شد و یا احتمال می‌دهند با تحریم‌های بزدلانه آمریکا مواجه شوند، به آدرس help@tic.ir ایمیل ارسال کنند تا تمهیدات لازم برای حل این مشکل، اندیشیده شود.




منبع : مهر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار