کد خبر: ۲۸۷۳۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۴ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۸ - 2020 January 23
تحلیل مواد معدنی دهانه ای در استرالیا نشان داد ۲.۲۲۹ میلیارد سال قبل شهاب سنگی با این نقطه از زمین برخورد کرده است. این قدیمی ترین شهاب سنگی است که با زمین برخورد کرده است.
به گزارش آی تابناک : کهن ترین محل برخورد شهاب سنگ با زمین در «یارابوبا» (Yarrabubba) در غرب استرالیا قرار دارد. این شهاب سنگ حدود ۲.۲۲۹ میلیارد سال قبل با سیاره خاکی برخورد کرده است.

گروهی از محققان دانشگاه کورتین در پرت با استفاده از تحلیل ایزوتوپیک مواد معدنی در محاسبه دقیق قدمت یک دهانه با عرض ۴۳ مایل  به این نتیجه رسیدند.  دهانه یارابوبا یکی از قدیمی ترین محل های برخورد شهاب سنگ با زمین به حساب می آمد اما تاکنون قدمت دقیق آن اندازه گیری نشده بود.

کریس کرکلند استاد دانشگاه کورتین در این باره می گوید:  یارابوبا سال ها قبل به عنوان محل برخورد شهاب سنگ با زمین شناخته شد اما قدمت آن هیچ گاه به درستی تخمین زده نشده بود.

سطح زمین به طور مداوم در حال تغییر است که دلیل آن حرکات تکتونیک و فرسایش است. به عبارت دیگر محل برخورد شهاب سنگ با زمین که قدمت زیادی داشته باشد، به آسانی قابل شناسایی نیست.

در همین راستا محققان برای تعیین سن دقیق یارابوبا، مواد معدنی زیرکون و مونازیت را که در نتیجه برخورد شهاب سنگ  کریستالی شده بودند را تحلیل کردند. این مواد  در مرکز دهانه یارابوبا قرار داشتند. این پژوهش نشان داد یارابوبا حدود ۲.۲ میلیارد سال دارد که معادل نصف سن زمین(۴.۵ میلیارد سال) است.

زمان برخورد شهاب سنگ با زمین و ایجاد دهانه احتمالا  سبب شده زمین از یک بازه انجماد خارج شود.




منبع : مهر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار