کد خبر: ۲۸۷۲۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۱ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۸ - 2020 January 23
سال 2019، مملو از اتفاقات جالب سخت افزاری بود؛ دنیای پردازش و تراشه‌های نیمه هادی در این سال تحولات بزرگی را پشت سر گذاشته و حال به سراغ لیست بهترین پردازنده‌ها، به انتخاب گروه Linley خواهیم رفت.
به گزارش آی تابناک : سال 2019، مملو از اتفاقات جالب سخت افزاری بود؛ دنیای پردازش و تراشه‌های نیمه هادی در این سال تحولات بزرگی را پشت سر گذاشته و حال به سراغ لیست بهترین پردازنده‌ها، به انتخاب گروه Linley خواهیم رفت. برای آشنایی با بهترین دستاوردهای کمپانی مطرح جهان، با شهر سخت افزار همراه باشید.

گروه Linley در روز دوشنبه بهترین‌های منتخب خود، در قالب لیست Analysts’ Choice Awards 2019 را منتشر کرد. گروه Linley در زمینه تحلیل فناوری و محاسبات فعال بوده و منتخبان آن از فیلترهای کاملاً تخصصی عبور کرده و بهترین‌های آنها انتخاب می‌شوند. در ادامه به معرفی برخی از بهترین‌های لیست Analysts’ Choice Awards 2019 می‌پردازیم.

بهترین پردازنده سرور
بهترین پردازنده کلاس سرور به انتخاب Linley، تراشه‌های AMD EPYC Rome هستند. اولین پردازنده‌های کلاس سرور با پشتیبانی از 64 هسته و گذرگاه PCI-E 4.0. اگر چه سهم اینتل در بازار پردازنده‌های سرور بیش از رقیب است، اما AMD با معرفی پردازنده‌های Rome به سلطنت اینتل در این بازار پایان داد.

00-CPU-BEST-01.jpg

این پردازنده‌ها در سرورهای بسیار از جمله سرورهای شرکت گوگل مورد استفاده قرار گرفته و امکان پشتیبانی از چند پردازنده بر روی یک برد نیز فراهم شد. نسل اول پردازنده‌های EPYC در سال 2017 معرفی شد. به نظر می‌رسد که تا اواخر سال 2020، نسل چهارم از این پردازنده‌ها نیز معرفی شود.

بهترین شتاب دهنده هوش مصنوعی (AI)
در سال 2019، شرکت Intel در بخش پردازنده‌های کلاس دسکتاپ از رقیب خود عقب افتاد؛ اما این به معنی شکست کامل این کمپانی نبوده و اینتل در سال 2019 فناوری‌های جالب توجهی را در حوزه نیمه هادی رونمایی کرد. خرید کمپانی Habana به دست اینتل، از جمله این موارد بود.

00-CPU-BEST-05.jpg

Habana Labs به عنوان بهترین کمپانی در حوزه تولید شتاب دهنده‌های هوش مصنوعی شناخته شده است. این کمپانی در خلال سال‌های 2018 تا 2019 تراشه‌ای با نام Goya را معرفی کرد که در زمینه یادگیری عمیق یکی از بهترین پردازنده‌های جهان بوده و نظر بسیاری را به سمت Habana جلب کرد.

بهترین پردازنده موبایل
بدون شک نمی‌توان پیشرفت‌های هوآوی را در صنعت تراشه‌های اختصاصی نادیده گرفت؛ این کمپانی در سال 2019 تراشه اختصاصی Kirin 810 را معرفی کرد. پردازنده Kirin 810 در لیتوگرافی 7 نانومتری طراحی شده و دارای دو هسته بزرگ Cortex-A76 با فرکانس 2.27 گیگاهرتز و 6 هسته کوچک‌تر Cortex-A55 با فرکانس 1.88 گیگاهرتز است.

00-CPU-BEST-06.jpg

پردازنده گرافیکی این تراشه Mali-G52 MP6 است که عملکرد آن به نسبت نسل قبلی 162 درصد بهبود یافته و اینک از فناوری Kirin Gaming+ پشتیبانی می‌کند.

بهترین تراشه گرافیکی تعبیه شده در تراشه SOC
این بخش شاهد انتخاب پردازنده گرافیکی Mali-G77 هستیم؛ با نگاهی به منتخب‌های این لیست، متوجه می‌شویم که تنها قدرت مد نظر نبوده و معماری، استفاده از پردازش هوش مصنوعی و یادگیری عمیق، عملکرد به ازای وات مصرفی، ابعاد و مواردی از این دست، مد نظر قرار گرفته است.

00-CPU-BEST-03.jpg

تراشه گرافیکی Mali-G77 هم از همین دسته محصولات است. Mali-G77 به نسبت نسل پیشین خود تا 30 درصد بهبود عملکرد، 30 درصد کاهش مصرف انرژی و 60 درصد بهبود عملکرد در یادگیری ماشین را به همراه دارد.

بهترین تراشه شبکه
کمپانی Broadcom که نامی آشنا در صنعت تراشه‌های شبکه است، در این لیست با مدل BCM56670 حضور دارد. بهترین تراشه شبکه این لیست به BCM56670 اختصاص یافته است. این تراشه سوئیچ از IEEE 1914.3 پشتیبانی کرده و اولین سوئیچ اترنت در بازار است که عملکرد CPRI / Ethernet را انجام داده و امکان اتصال مستقیم به رادیوهای مبتنی بر CPRI را داراست.

00-CPU-BEST-04.png

بهترین تکنولوژی
در سال گذشته، اینتل فناوری Foveros 3D را معرفی کرد؛ در همان زمان نیز مشخص بود که این تکنولوژی بسیار مورد توجه قرار گرفته و درهای جدیدی را به سمت تولید پردازنده‌ها باز می‌کند. فناوری Foveros امکان تولید چند تراشه بر روی یکدیگر، به شیوه سه بعدی را ممکن کرده و برای اولین بار در پردازنده‌های Intel Lakefield مورد استفاده قرار می‌گیرد.

00-CPU-BEST-07.jpg

این فناوری در ترکیب با هسته‌های پیشرفته Sunny Cove و Atom Tremont مورد استفاده قرار گرفته اما در آینده با طراحی و معماری‌های دیگر هم به خط تولید می‌رسد. در حال حاضر این فناوری عمدتاً برای تراشه‌های کم مصرف کاربرد دارد. این برای اولین بار در جهان است که یک شرکت فناوری تولید پردازنده با انباشت‌های سه بعدی را معرفی کرده است.




منبع : شهر سخت افزار

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار