کد خبر: ۲۸۶۵۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۴ - ۳۰ دی ۱۳۹۸ - 2020 January 20
دانشمندان برای اولین بار در دنیای علم با استفاده از میکروسکوپ الکترونی عبوری توانستند تشکیل و شکست پیوندهای شیمیایی بین دو اتم را ثبت کنند.
به گزارش آی تابناک : برای اولین بار یک گروه تحقیقاتی از انگلیس و آلمان به سرپرستی پروفسور "اوته کایزر" رئیس میکروسکوپ الکترونی علوم مواد در دانشگاه "اولم"(Ulm) و پروفسور "آندری خلوبیستوف" از دانشکده شیمی دانشگاه ناتینگهام موفق شدند از تشکیل پیوند بین دو اتم "رنیوم"(Re) و سپس شکستن پیوند آنها تصویربرداری کنند.

رنیوم(Rhenium) از عنصرهای شیمیایی جدول تناوبی است. نشانه کوتاه آن Re و عدد اتمی آن ۷۵ است. رنیوم فلزی سفید-نقره‌ای و سنگین از گروه فلزات واسطه است. رنیوم از نظر ظاهری به منگنز(M) و تکنسیم(Tc) شباهت دارد و از طریق استخراج و پالایش سنگ‌های معدنی مس و مولیبدن تولید می‌شود. نام این عنصر که در سال ۱۹۲۵ کشف شد از رود "راین" در اروپای غربی برگرفته شده‌ است. این عنصر از کمیاب‌ترین عناصر روی زمین است و فراوانی آن در پوسته زمین یک در میلیارد برآورده شده‌ است. تا حدی که حتی در هر تن از غنی‌ترین سنگ معدن‌های رنیوم در قزاقستان، کمتر از ۱۰ گرم رنیوم وجود دارد. این عنصر بالاترین نقطه جوش در بین تمامی عناصر و پس از تنگستن و کربن، سومین نقطه ذوب بالا را دارد. تحمل حرارتی بالای این فلز باعث شده تا از ابرآلیاژهای نیکل و رنیوم در ساخت موتورهای جت استفاده شود.

این گروه تحقیقاتی برای دستیابی به این موفقیت چشمگیر از میکروسکوپ الکترونی عبوری(TEM) استفاده کردند.

میکروسکوپ الکترونی عبوری یا TEM نوعی میکروسکوپ الکترونی است که در آن پرتویی از الکترون‌ها از یک نمونه فوق‌العاده نازک عبور می‌کنند و در اثر تعامل الکترون‌های عبوری با نمونه، تصویر تشکیل می‌شود. سپس تصویر بر روی یک ابزار تصویرساز مانند یک صفحه نمایش فلورسنت، یا یک لایه از فیلم عکاسی متمرکز و بزرگنمایی شده یا توسط یک حسگر مانند یک دستگاه بارجفت شده(CCD) که نوعی حسگر تصویربرداری می‌باشد، آشکار می‌گردد. میکروسکوپ‌های الکترونی عبوری قادر به تصویربرداری با وضوح قابل توجهی بالاتر از میکروسکوپ نوری هستند و علت آن کوچک‌تر بودن طول موج الکترون‌ها نسبت به طول موج نور است.

لذا قابلیت عکس‌برداری از ریزساختار مواد با بزرگنمایی هزار تا یک میلیون برابر با قدرت تفکیکی در حد کوچک‌تر از یک نانومتر را دارند. میکروسکوپ الکترونی عبوری همچنین توانایی آنالیز عنصری، تعیین ساختار و جهت کریستالی اجزایی به کوچکی ۳۰ نانومتر را به صورت کیفی و کمی دارد. از این میکروسکوپ در طیف وسیعی از رشته‌های علمی مثل فیزیک، شیمی و علوم زیستی و علم مواد/متالورژی و غیره استفاده می‌شود.

پروفسور "خلوبیستوف" می‌گوید: نانولوله‌ها به ما کمک می‌کنند اتم یا مولکول را بگیریم و آنها را دقیقاً در جایی که می‌خواهیم قرار دهیم. در این حالت ما یک جفت اتم رنیوم را به دام انداختیم تا به هم وصل شده و مولکول "Re2" را تشکیل دهند.

وی افزود: از آنجا که رنیوم عدد اتمی بالایی دارد، نسبت به عناصر سبک‌تر، راحت‌تر می‌توان آن را در میکروسکوپ الکترونی عبوری مشاهده کرد و به ما امکان می‌دهد هر اتم فلزی را به عنوان یک نقطه تاریک در تصویر مشخص کنیم.

پروفسور "کایزر" گفت: ما توانستیم تشکیل پیوند و سپس شکست پیوند این اتم‌ها و مولکول را که در نهایت در یک شبکه گرافیتی نانولوله جذب شد، ثبت و ضبط کنیم و کشف کردیم که طول پیوند در Re2 در برخی مراحل تغییر می‌کند.





منبع : ایسنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار