کد خبر: ۲۸۶۲۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۹ - ۲۹ دی ۱۳۹۸ - 2020 January 19
روز گذشته امیر ناظمی، رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران، در جریان سومین کنفرانس حکمرانی و سیاست‌گذاری عمومی به شکست «مفتضحانه» در پروژه‌های موتور جست و جو و پیام رسان بومی اذعان کرد. این بالاترین مقامات رسمی است که به شکست پروژه‌های چند میلیارد تومانی بومی اعتراف می کند.
به گزارش آی تابناک : روز گذشته امیر ناظمی، رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران، در جریان سومین کنفرانس حکمرانی و سیاست‌گذاری عمومی به شکست «مفتضحانه» در پروژه‌های موتور جست و جو و پیام رسان بومی اذعان کرد. این بالاترین مقامات رسمی است که به شکست پروژه‌های چند میلیارد تومانی بومی اعتراف می کند.

به نقل از آی‌تی‌من، ناظمی با بیان اینکه در وزارت ارتباطات، معماری و مفهوم شبکه ملی اطلاعات باز طراحی شده است، گفت: بر اساس سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات، 4 سرویس پایه خدمات ابری، نقشه، موتور جست‌وجو و پیام رسان تعریف شده بود. از این میان دو سرویس خدمات ابری و نقشه با روش ما توسعه پیدا کرد و دو سرویس پیام‌رسان و موتور جست‌وجو با روش و حمایت‌های منتقدان.

وی افزود: تفاوت در پیام‌رسان‌ها و موتور‌های جست‌وجو با دو سرویس دیگر در این بود که به نهادهای خصولتی واگذار شدند و حاکمیت با فیلتر سرویس‌های مشابه خارجی و سوبسید دادن (پهنای باند رایگان و وام) در صدد حمایت از آنها برآمد.

ناظمی با بیان اینکه اتفاقا این دو سرویس در دست همان دوستانی بود که ما را متهم می‌کنند، افزود: نتیجه این رویکرد نیز شکست مفتضحانه در این دو سرویس بود.

او گفت: متولیان این دو سرویس همواره ما را متهم به غربگرایی می‌کنند و مدعی هستند که مفهوم استقلال را نمی‌فهمیم و نمی‌خواهیم شبکه ملی اطلاعات داشته باشیم.

وی گفت: اما در یک سال و نیم گذشته، دو سرویس نقشه بلد و نشان، بیش از ویز کاربر جذب کردند و در مورد cdn و خدمات ابری نیز دو شرکت ابرآروان و ابرزس وجود دارند که به آنها افتخار می‌کنیم و سرویسی با استانداردهای بالای جهانی ارایه می‌کنند.

ناظمی افزود: روش ما این بود که رقبای خارجی را فیلتر نکنیم و به شعور مردم و آزادی انتخاب آنها توهین نکنیم. از سوی دیگر، به آنها سوبسیدی ندادیم که آنها را تنبل و از بازار خارج کند. بلکه آنها در بازار رقابتی جنگیدند و به برتری دست یافتند.

به گفته ناظمی، البته سیاست‌هایی هم در رابطه با این سرویس‌های موفق درنظر گرفته شد، از جمله اینکه به آنها دیتا داده شد. از جمله در روزهای سیل، اطلاعات مسیرها در اختیار آنها قرار گرفت که بزرگ‌ترین حجم کاربر را در آن ایام جذب کردند.

ناظمی با بیان اینکه نیازهای اصلی مردم به سرویس‌های قوه قضاییه و نیروی انتظامی مربوط است، گفت: از دوستانی که سنگ پیام‌رسان‌ها را به سینه می‌زنند، درخواست داریم که این سرویس‌ها را روی پیام‌رسان‌های داخلی بیاورند تا مردم آگاهانه انتخاب کنند.

حال باید پرسید چه کسی بابت هزینه های گزاف صرف شده برای توسعه موتور جست و جو و پیام رسان بومی که غالباً از محل بودجه عمومی کشور بوده، پاسخگو  است؟




منبع : شهر سخت افزار

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار