کد خبر: ۲۸۶۰۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۸ - ۲۸ دی ۱۳۹۸ - 2020 January 18
با توجه به گزارشاتی منتشر شده، TSMC قصد دارد تولید انبوه چیپ‌های 5nm FinFET EUV خود را در فصل دوم 2020 آغاز کند و تقریبا مطمئن هستیم که Apple A14 Bionic حاضر در لاین آپ iPhone 12 از همین فناوری بهره خواهد برد. با این حال چه مقدار افزایش کارایی را از آن شاهد خواهیم بود؟
به گزارش آی تابناک : اگر جدیدترین تحلیل Jason Cross درست باشد، چیپ A14 می‌تواند به اندازه یک پردازنده 6 هسته‌ای حاضر در مک بوک پرو 15 اینچی قدرتمند ظاهر شود. چنین چیزی بدان معناست که A14 از چیپ A12X درون iPad Pro 2018 نیز قوی‌تر است، چیپی که امتیازهایی مشابه با پردازنده 6 هسته‌ای حاضر در مک بوک پرو 15 اینچی 2018 کسب می‌کند.

Cross ادعا کرده که تغییر معماری از 7 نانومتر به 5 نانومتر ممکن است چندان عظیم به نظر نرسد اما در واقع یک افزایش کارایی و بهره وری بزرگ را شاهد خواهیم بود. او می‌گوید اگر طبق ادعاهای TSMC پیش برویم، تراکم بهبود یافته ترانزیستورها که توسط نود 5 نانومتر فراهم می‌شود می‌تواند چیپست‌های آینده را به حجمی بالغ بر 15 میلیون ترانزیستور برساند. نتیجه آن بدون شک افزایش کارایی چند هسته‌ای در تست‌های مختلف خواهد بود. با توجه به این که Snapdragon 865 حداقل در یک تست توانسته به A13 Bionic برسد، فناوری نسل جدید بدین معناست که اپل قادر خواهد بود کارایی چند هسته‌ای را به شکل قابل توجهی افزایش دهد.

این تحلیلگر اعتقاد دارد با توجه به نرخ افزایش سالیانه، A14 می‌تواند به امتیاز 4500 در تست چند هسته‌ای Geekbench 5 دست یابد. با این حال تغییرات معماری اپل و همچنین فرکانس‌های بالاتر می‌تواند رقم مورد نظر را تا 5000 امتیاز افزایش دهد. برای مثال امتیاز لو رفته از Snapdragon 865 درون یک Galaxy S20 امتیاز چند هسته‌ای 3000 را نشان داده، بنابراین شاهد تفاوت عظیمی خواهیم بود. اعداد تخمین زده شده A14 آن را در کنار پردازنده 6 هسته‌ای اینتل درون مک بوک پرو 15 اینچی قرار می‌دهد که اگر حقیقت داشته باشد به وضوح فوق العاده است.

شایعه شده iPhone 12 Pro و iPhone 12 Pro Max از 6 گیگابایت حافظه رم برخوردار می‌شوند که یعنی شما یکی از قدرتمندترین دستگاه‌های قابل حمل را در کنار خود خواهید داشت. در واقع به قدری قدرتمند که افزایش تعداد ترانزیستورها در بخش پردازنده گرافیکی می‌تواند در نهایت به 50 درصد افزایش کارایی در گیمینگ منجر شود.

خواندن چنین موضوعاتی هیجان حول محور سری iPhone 12 را افزایش می‌دهد و البته این که چیپ A14 چه قابلیت‌هایی دارد. البته کمپانی‌های دیگر نیز بیکار ننشسته‌اند تا از نمایش لذت ببرند. شایع شده سامسونگ مشغول آماده سازی Exynos 1000 است که احتمالا از چیپ گرافیکی سفارشی (در همکاری با AMD) استفاده می‌کند. کوالکام نیز در ماه دسامبر از Snapdragon 875 با فناوری 5 نانومتر رونمایی خواهد کرد و البته نمی‌توانیم Huawei Kirin 1020 را فراموش کنیم که شایعه شده تا 50 درصد کارایی بهتری از Kirin 990 ارائه خواهد داد. در هر صورت به نظر می‌رسد ماه‌های آتی برای دوست داران چیپست‌های موبایل بسیار جذاب هستند.




منبع : سخت افزار

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار