تاریخ انتشار: ۱۰:۰۴ - ۲۶ دی ۱۳۹۸ - 2020 January 16
اخترشناسان اخیرا برای پنجمین بار منشا سیگنال‌های رادیویی تکرارشونده را که ۵۰۰ میلیون سال نوری از زمین فاصله دارند، کشف کردند.
به گزارش آی تابناک : اخیرا گروهی از ستاره‌شناسان بین‌المللی، برای پنجمین بار منشاء انفجار رادیویی سریع تکرارشونده (FRB) را کشف کردند. بنابر گفته اخترشناسان این انفجار تازه کشف شده حدود  ۵۰۰ میلیون سال نوری از سیاره ما فاصله دارد.

در اخترشناسی رادیویی، یک انفجار رادیویی سریع (FRB) یک پالس رادیویی گذرای ناشی از برخی فرایندهای اخترفیزیکی با انرژی بالا است که هنوز درک نشده است. در حالی که منبع آن‌ها بسیار پرانرژی است، قدرت سیگنالی که از آنها به زمین می‌رسد، ۱۰۰۰ برابر کمتر از تلفن همراه در ماه توصیف شده است. اولین انفجار رادیویی سریع توسط "دانکن لوریمر"(Duncan Lorimer) و شاگردش "دیوید نارکویچ"(David Narkevic) در سال ۲۰۰۷ هنگام بررسی پالس‌ها کشف شد و به همین دلیل معمولاً از آن به عنوان "انفجار لوریمر"(Lorimer Burst) نیز یاد می‌شود.

به هر انفجار رادیویی سریع یک نام یا شماره داده می شود. نام انفجار رادیویی سریع تازه کشف شده نیز " FRB 180916" است. انفجارهای رادیویی سریع می‌توانند به اندازه ۵۰۰ میلیون خورشید انرژی آزاد کنند و یکی از اسرارآمیزترین پدیده‌های جهان محسوب می‌شوند. به طور معمول، ریشه‌ها و علل وقوع آنها قابل کشف نیست.

انفجارهای رادیویی سریع با چنان سرعتی اتفاق می‌افتند که بیشتر تلسکوپ‌ها قادر به شناسایی و کشف منشا آنها نیستند.

"بنیتو مارکوته" ( Benito Marcote)، از مؤسسه کنسرسیوم زیرساختهای تحقیقاتی اروپا VLBI و نویسنده ارشد این مطالعه، گفت: این نزدیکترین انفجار رادیویی سریع به زمین است که تاکنون شناسایی شده است.